The role of the associativity in the designation of origin of the colombian bocadillo veleño as a competitive strategy

Authors

  • Andrea Johanna Muñoz Suárez Universidad de La Salle
  • Yessica Yuliana Peña Castellanos Universidad de La Salle
  • Amanda Vargas Prieto Universidad de La Salle

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v09n1-2017003

Keywords:

Associativity, Supply chain, Appellation, Competitive advantages

Abstract

This research analyzes the competitive advantages of differentiation that could get the factories located in the Province of Vélez and Ricaurte with obtaining the origin designation for “Bocadillo Veleño en hoja de bijao”. Through a comparison of “Queso Paipa” and “Bocadillo Veleño” the processes of rural development in the region is demonstrated. The comparison made between the two products allow analyzing the context of the two cases studied and highlight the role of associativity in local development of both territories (Province of Velez and Paipa). Finally, it identifies that in the case of “Queso Paipa” creating association processes were necessary to obtain the origin designation, in the case of “Bocadillo veleño”, the existence of the associativity facilitates obtaining such legal protection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Johanna Muñoz Suárez, Universidad de La Salle

Profesional en Finanzas y Comercio Internacional

Yessica Yuliana Peña Castellanos, Universidad de La Salle

Profesional en Finanzas y Comercio Internacional

Amanda Vargas Prieto, Universidad de La Salle

Doctora en Ciencias Económicas, Magister en Inteligencia Económica, Administradora de empresas. Profesora asociada de la Universidad de La Salle Facultad de Ciencias Económicas y Sociales

References

Alburquerque, F. (2004). Sistemas productivos locales: una mirada desde la política económica local para la generación de empleo. Seminario Cepal. Buenos Aires.

Aranda, Y., Gómez, A. & Ramos, E. (2014). Tipificación de los vínculos productos típicos – territorio: una metodología con aplicación empírica en productos agroalimentarios de la región andina de Colombia. Agroalimentaria, 20(38).

Becattini, G. (1962). Il concetto di industria e la teoría del valore. Turín: Boringhieri.

Brooking, A. (1996). Intellectual Capital, Asset for the Third Millenium Enterprise. International Thomson Business Press. London.

Caldentey, P. & Gómez, A. (1996). Productos típicos territorio y competitividad. Agricultura y sociedad.

Díaz, I. (2011). Denominaciones de origen e indicaciones geográficas como garantía de calidad. España.

Enrique, C. (2002). El Salvador: la asociatividad empresarial entre pymes. San Salvador: Iberpyme. Recuperado de http://www.iberpymeonline.org/noticias. asp?step=1&id=147.

Espejel, J., Fandos, C. & Flavian, C. (2007). La importancia de las denominaciones de origen protegidas para indicadores de calidad para el comportamiento del consumidor. El caso del aceite de oliva del Bajo Aragón. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

Hernández, R., Collado, C. & Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación (4ª. ed.).

Kaplan, R. & Norton, D. (2000). Cuadro de mando integral. Barcelona: Gestión 2000.

Lozano, A., Samper, L. & García, J. (2011). Simposio mundial sobre indicaciones geográficas. Lima: Indecopi.

Manrique, O. (2013). Verdades en las iniciativas de clúster en el departamento de Santander. I+D Revista de Investigaciones, 1(2), 30 - 41.

Marshall, A. (1920). Principles of Economics. London: Macmillan.

Ohmae, K. (1983). La mente del estratega: el triunfo de los japoneses en el mundo de los negocios. Bogotá: Mc Graw Hill.

Pérez, C. (1992). La modernización industrial en América Latina y la herencia de la sustitución de importaciones. Ottawa.

Porter, M. (1991). La ventaja competitiva de las naciones (p. 163). Buenos Aires: Argentina S.A.

Porter, M. (2002). Ventaja Competitiva. México: Continental. Porter, M. (2003). Clusters, Convergence and Economic Performance. New York: Regional Studies.

Romo, D. & Musik, G. (2005). Sobre el Concepto de Competitividad (pp. 202-201). Bogotá: Comercio Exterior.

Rosales, R. (1997). La Asociatividad como estrategia de fortalecimiento de las PyMes. México: Universidad de Texas Bueno.

Vázquez, A. (1998). Desarrollo endógeno. Conceptualización de la dinámica de las economías urbanas y regionales. Cuadernos del Cendes, (38).

Vázquez, C. & Valverde, F. (2011). Las Indicaciones geográficas y las denominaciones de origen: Régimen contractual de los beneficiarios con una indicación geográfica o denominación de origen y las ventajas que trae consigo el sometimiento a un régimen contractual organizado. Santiago, Chile: Universidad de Chile.

Published

2017-06-06

How to Cite

Muñoz Suárez, A. J., Peña Castellanos, Y. Y., & Vargas Prieto, A. (2017). The role of the associativity in the designation of origin of the colombian bocadillo veleño as a competitive strategy. I+D Revista De Investigaciones, 9(1), 27–37. https://doi.org/10.33304/revinv.v09n1-2017003

Issue

Section

Artículos-V9