School and family needs in the education of intellectual disability children
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v09n1-2017012Keywords:
Family, School, Education, Intellectual disabilitiesAbstract
The objective of this research was to understand and deepen on the needs of families and schools in establishing social relations of children with intellectual disabilities, taking into account the perception of parents, teachers, children with disabilities and their classmates, survey was depth semi-structured interview was used to find out significant details of the experiences. While it is true that inclusive education promotes the development of children with disabilities it is important that parents and teachers count on training to achieve this purpose. Similarly families and school should join forces to find educational strategies in order to contribute to the education of children with disabilities in both contexts and thus raise their quality of life.Downloads
References
Acuña, L., Cabrera, V. & Suárez. A. (2016). Necesidades en la educación de hijos e hijas con discapacidad intelectual según la percepción de sus cuidadores. Revista Criterios, 23(1), 289-306.
Amaro, A. (2014). La integración de alumnos con necesidades educativas especiales a la escuela regular como parte de los principios de diversidad e igualdad en el desarrollo de los futuros ciudadanos. Revista de educación, cooperación y bienestar social, 3, 73-77. Recuperado de http://www.revistadecooperacion.com/numero3/03-05.pdf
Barrio, J. (2009). Hacia una educación inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 20, 13-31. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED0909120013A/15360
Cagigal, V. (2003). La relación familia-escuela: un entramado de crecimiento hoy. Conversaciones pedagógicas, 1-23. Recuperado de http://webs.uvigo.es/consumoetico/carmenpereirappersonal.htm#actividades_academicas.
Chiu, C., Turnbull, A. & Summers, J. (2013). What families need: Validation of the Family Needs Assessment for Taiwanese families of children with intellectual disability and developmental delay. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 38(4), 247-258.
Consejería Presidencial para la Política Social. (2002). Plan nacional de atención a las personas con discapacidad. Manual operativo. Recuperado de http://discapacidad.8m.net/MANUAL.htm
Davis, M. & Modell, S. (s.f.). Protegiendo niños con discapacidades del asalto sexual. Guía para padres. Recuperado de http://kc.vanderbilt.edu/kennedy_files/ProtectingChildrenwithDisabilitiesfromSexualAssaultGuideEspanol.pdf
León De, B. (2011). La relación familia-escuela y su repercusión en la autonomía y responsabilidad de los niños/as. XII Congreso internacional de teoría de educación. Universidad de Barcelona, España. Recuperado de https://extension.uned.es/archivos_publicos/webex_actividades/5385/repercusiones8.pd
Durán, D. & Giné, C. (2011). La formación del profesorado para la educación inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender la diversidad. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 5, 153-170. Recuperado de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol5-num2/art8.html
Fantova, F. (2000). Trabajar con las familias de las personas con discapacidades. Siglo cero, 31, 33-49. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=1348
García, F. (2003). Las relaciones escuela-familia: un reto educativo. Infancia y aprendizaje, 4, 425-437. Recuperado de http://lnx.educacionenmalaga.es/valores/files/2011/12/Relaciones-escuela-familia1.pdf
García, M. (2011). Habilidades sociales en niños y niñas con discapacidad intelectual. Recuperado de http://www.eduinnova.es/monografias2011/ene2011/habilidades.pdf
Grácia, M. & Vilaseca, R. (2008). Cómo mejorar la calidad de vida de las familias de niños con discapacidad intelectual: algunas propuestas. Revista Española sobre discapacidad intelectual, 39, 44-62. Recuperado de http://sid.usal.es/idocs/F8/ART11908/calidad_vida_familias.pdf
Hegarty, S. (1994). Educación de niños y jóvenes con discapacidades principios y práctica. Unesco. Recuperado de http://www.unesco.org/education/pdf/281_65_s.pdf
Munuera, M. (2013). Mediación con personas con discapacidad: igualdad de oportunidades y accesibilidad de la justicia. Política y sociedad, 1, 163-178. Recuperado de https://www.academia.edu/6808301/Mediaci%C3%B3n_con_personas_con_discapacidad_igualdad_de_oportunidades_y_accesibilidad_de_la_justicia
Moreno, D. & Rojas, V. (2013). Diseño incluyente desde el proceso comunicativo usuario-dispositivos para divergencia funcional locomotriz. I+D Revista de Investigaciones, 1(1), 61-68.
Muñoz, A. (2011). Impacto de la discapacidad en las familias. Innovación y experiencias educativas, 38, 1-8. Recuperado de http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_38/ANASTASIA_MUNOZ_1.pdf
Organización de las Naciones Unidas. (2006). Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y Protocolo Facultativo. Recuperado de http://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf
Parra, C. (enero-junio, 2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Revista educación y desarrollo social, 5, 139-150. Recuperado de http://www.umng.edu.co/documents/63968/76126/10.pdf
Potter, J. & Wetherell, M. (1987). Discourse and social psychology. London: Sage.
Pozzi, E. & Valdés, R. (2008). Ayudemos al niño a aprender a convivir. Guía para el cuidado y desarrollo del niño de 6 a 12 años. Recuperado de http://www.unicef.org/uruguay/spanish/Guia_maestros_3_ultima.pdf
Redding, S. (2002). Familias y escuelas. Series prácticas educativas, 2, 1-39. Recuperado de https://extension.uned.es/archivos_publicos/webex_actividades/5385/repercusiones4.pdf
Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: Una técnica útil dentro del campo antropofísico. 18, 39-49. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35124304004
Sánchez, M. & Córdoba, E. (2014). Proceso de replicabilidad en la educación especial en el Instituto Panameño de Habilitaciòn Especial, 2007-2012. I+D Revista de Investigaciones, 2(1), 6-18.
Sarto, M. (2001). Familia y discapacidad. III congreso “La atención a la diversidad en el sistema educativo”. Recuperado de http://campus.usal.es/~inico/actividades/actasuruguay2001/5.pdf
Schalock, L., Borthwick, S., Bradley, V., Buntix, H., Coulter, D., Craig, M., … Yeager, H. (2010). Intellectual disability. Definition, Classification, and Systems of Supports (11th. ed.). Washington, D.C.: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Shogren, K., Bradley, V., Gómez, S. Yeager, M. & Schalock, R. (2010). Política pública y mejora de los resultados deseados para las personas con discapacidad intelectual. Revista Siglo Cero, 42(238), 7 -25.
Taylor, S. & Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/aula/cursos/10/biblio/10TAYLOR-S-J-BOGDAN-R-Metodologia-cualitativa.pdf
Verdugo, M. & Shalock, R. (2010). Últimos avances en el enfoque de y concepción de las personas con discapacidad intelectual. Revista Siglo Cero. Revista española sobre discapacidad intelectual, 41(4), 7-21.
Verdugo, M. (1994). El cambio de paradigma en la concepción del retraso mental: la nueva definición de la AAMR. Siglo cero. Recuperado de http://sid.usal.es/idocs/F8/ART4099/verdugo_AAMR_92.pdf