Incidence of the ethics in the productivity in the light of the approaches of García-Echevarría, Gómez-Pérez, Guédez and Morris. Case study in four companies

Authors

  • Diego Alejandro Balcázar Gómez Universidad Nacional de Colombia
  • Gloria Isabel Rodríguez Lozano Universidad Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v10n2-2017005

Keywords:

Ethics, Productivity, Ethical code

Abstract

The objective of this research is to determine the incidence of ethics in the productivity of four companies in the light of the approaches of García-Echevarría, Gómez-Pérez, Guédez, and Morris; to achieve this, the approaches of the four authors are outlined through a comparative table and then analyzed using the Strategic Options Development and Analysis (SODA) methodology, the results are contrasted with the codes of ethics of four companies in the Colombian business community. In addition, survey is applied to the managers and employer of the production area of the companies. The results show that of the 30 analyzed values 25 are given a medium or high importance, which translates into a high degree of internalization of the values considered important by the authors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Alejandro Balcázar Gómez, Universidad Nacional de Colombia

Ingeniero Industrial, Universidad Nacional de Colombia. Magister en Administración, Universidad Nacional de Colombia. Investigador independiente.

Gloria Isabel Rodríguez Lozano, Universidad Nacional de Colombia

Administradora de Empresas, Universidad Nacional de Colombia. PhD en Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Colombia. Profesora Asociada de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Colombia.

References

Adeyeye, J., Adeniji, A., Osinbanjo, A., y Oludayo, O. (2015). Effects of Workplace Ethics on Employees and Organisational Productivity in Nigeria. International Conference on African Development Issues (págs. 267-273). Tokyo: OSAA.

Alvarado, D. (2007). La ética del trabajo y su influencia en la eficiencia y productividad de las pequeñas organizaciones laborales. REVISTA FACES, 18(1), 35-51.

Ballestero, A., Úriz, M., y Viscarret, J. (2012). Dilemas éticos de las trabajadoras y los trabajadores sociales en España. Papers, 97/4, 875-898.

Bavaria. (2015). Acerca de nosotros. Bogotá, Colombia. Bavaria. Recuperado de http://www.bavaria.co/acerca-de-nosotros

Casa Luker. (2016). Desde 1906 llevando felicidad y satisfacción a los hogares Colombianos. Bogotá, Colombia. CasaLuker. Recuperado de http://www.casaluker.com/quienes-somos/historia/

Cequea, M., Nuñez, M., y Rodríguez-Monroy, C. (2011). Factores grupales que inciden en la productividad. Universidad, Ciencia y Tecnología, 15(61), 223-231.

Cortina, A. (2009). Ética de la Empresa: No sólo Responsabilidad Social. Revista Portuguesa de Filosofia, 65, 113-127.

Dávila, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. LAURUS, 12, 180-205.

Eden, C. (2004). Analyzing cognitive maps to help structure issues or problems. European Journal of Operational Research,159 , 673–686.

Eden, C., y Ackermann, F. (2004). Cognitive mapping expert views for policy analysis in the public sector. European Journal of Operational Research,152, 615-630.

Ennovva. (2014). Partner / O-I Peldar. Bogotá, Colombia.Peldar. Recuperado de http://www.oal.com.co/empresas/o-i-peldar

Fandray, D. (2001). El compromiso con los valores. Workforce Magazine, 6, 1-3.

Fink, A. (2006). How to conduct surveys. A step by step guide. Thousand Oaks: SAGE Publications.

García, J., Aguilera, J., y Castillo, A. (2011). Guía técnica para la construcción de escalas de actitud. Odiseo. Revista Electrónica de Pedagogía,16, 1-13.

García-Echevarría, S. (1980). La productividad como magnitud de medida de los procesos económicos. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (1981). Empleo y productividad. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (1981). Evolución de la productividad y el riesgo. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (1987). Ética y modelos de dirección empresarial. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (1991). Ética empresarial y comportamientos directivos: cómo configurar corporaciones empresariales eficientes. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (1994). La ética en la nueva concepción institucional de la empresa. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (1995). Las exigencias de los procesos de cambios organizativos e institucionales : el papel de la ética. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (1997). Los límites de la competencia desde una perspectiva ética. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (1999). Ética del marketing. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (2006). Ética y Globalización: Su integración e institucionalización (Problemas éticos en torno a la globalización). Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (2009). La dimensión ética de la empresa. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (2009). Cómo enseñar ética en el ámbito económico-profesional: un debate abierto. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (2009). La productividad de los recursos: una asignatura pendiente, educación, valores, competencias y compromiso ingredientes necesarios del recurso humano. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (2010). La ética de las empresas. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (2010). Cómo enseñar ética en el ámbito económico-empresarial. Un debate abierto. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (2011). La gestión ética de la economía: su configuración y articulación empresarial. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

García-Echevarría, S. (2012). Incidencia del proceso educativo y de los valores humanos en la productividad laboral. Conferencias y trabajos de investigación del instituto de dirección y organización de empresas, No. 346, 1-29.

García-Echevarría, S. (2015). La dimensión ética de la economía. Alcalá de Henares: Instituto de Dirección y Organización de Empresas, Universidad de Alcalá.

Georgiou, I., y Steaux, P. (2008). Strategic Options Development and Analysis: The Case of the Brazilian Railways. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas.

Georgiuo, I. (2012). Messing about in transformations: Structured systemic planning for systemic solutions to systemic problems. European Journal of Operational Research,223, 392-406.

Gómez-Pérez, R. (1982). Problemas morales de la existencia humana. Ediciones Casals, Madrid.

Gómez-Pérez, R. (1987). Introducción a la ética social. Madrid : Ediciones Rialp.

Gómez-Pérez, R. (1990). Ética empresarial: teoría y casos. Madrid: Ediciones Rialp.

Gómez-Pérez, R. (1991). “Notas sobre la cultura empresarial”. Cuadernos de Empresa y Humanismo. Cuaderno 27, Pág.3-23.

Gómez-Pérez, R. (2000). Ética. Problemas Morales de la Existencia Humana. El Magisterio español.

Gómez-Pérez, R. (2007). Ética ciudadana. Sekotia.

Gómez-Pérez, R. (2010). Ética en la vida cotidiana. Romana.

Gómez-Pérez, R. (2013). Ética y profesión militar. Rialp.

Gómez-Pérez, R. (2013). Vicio, virtud e hipocresía. Rialp.

Guédez, V. (2001). La Ética gerencial: instrumentos estratégicos que facilitan decisiones correctas . Caracas: Editorial Planeta.

Guédez, V. (2004). Ética, política y reconciliación. Criteria.

Guédez, V. (2006). Ética y práctica de la Responsabilidad social. El aporte de la empresa al capital social. Editorial Planeta.

Guédez, V. (2008). Ser confiable. Responsabilidad social y reputación empresarial. Editorial Planeta.

Guédez, V. (2008). Tres visiones de la ética y responsabilidad social en la empresa del siglo XXI (junto con Emeterio Gómez e Ítalo Pizzolante). Editorial Planeta.

Guédez, V. (2010). Responsabilidad Social Empresarial: Visiones Complementarias. Hacia un Modelaje Social (como compilador, 2010). editado por Alianza Social de Venamcham.

Gutiérrez, R. (2011). Strategic Options Development and Analysis (SODA) - Análisis Parte 2. Recuperado el 3 de marzo de 2016, de http://www.fcmfmpep.org.br/disciplinas/turma2/MB-726/Aula02/Aula SODA II espanhol.ppt

Gutiérrez, R. (2012). Mapa Cognitivo do método SODA aplicado ao problema da produção científica no ensino superior. Recuperado el 23 de febrero de 2016, de http://www.epio.org.ar/attachments/126_Seminario%20Belderrain%20-%20Castellini.pdf

Henao, F., y Benavides J. (2012). Una aproximación multimetodológica para la definición de portafolios de proyectos de inversión. Academia. Revista Latinoamericana de Administración, 50, 79-99.

Hjortsø, C. (2004). Enhancing public participation in natural resource management using Soft OR: an application of strategic option development and analysis in tactical forest planning. European Journal of Operational Research,152, 667–683.

Lattmann, C., y García-Echevarría, S. (1992). Management de los Recursos Humanos en la empresa. Madrid: Ed. Díaz de Santos.

Malave, N. (2007). Trabajo modelo para enfoques de investigación acción participativa programas nacionales de formación. Escala tipo Likert. Recuperado el 4 de febrero de 2016. http://uptparia.edu.ve/documentos/F%C3%ADsico%20de%20Escala%20Likert.pdf

Morris, T. (1995). El verdadero éxito: una nueva filosofía de la excelencia. Editorial Planeta.

Morris, T. (1998). Si Aristóteles dirigiera General Motors. Un nuevo enfoque ético de la vida empresarial. Bogotá: Editorial Planeta.

Morris, T. (2006). Si Harry Potter dirigiera General Electric. Editorial Planeta.

Morris, T. (2010). Los superhéroes y la filosofía: la verdad, la justicia y el moso socrático. Editorial Planeta.

Schwartz, M. (2011). The Nature of the Relationship beetwen Corporate Codes of Ethics and Behaviour. Journal of Business Ethics,32, 247-262.

Unilever Middle Americas. (2017). Unilever. Midle Americas. Recuperado de https://www.unilever-middleamericas.com/about/who-we-are/nuestra-historia/nuestra-historia-por-paises/colombia/

Val Merino, C., Bermúdez, G., y Tous, D. (2013). La ética como generadora de confianza y crecimiento en tiempos de crisis en las pyme del sector TIC de Madrid. Revista de Estudios Empresariales, 1, 6-20.

Velásquez, Y., Nuñez, M., y Rodriguez, C. (2010). Estrategias para el mejoramiento de la productividad. Eighth LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology (págs. 1-10). Arequipa: Innovation and Develop.

Velásquez, Y., Rodriguez, C., y Guaita, W. (2012). Los valores Organizacionales: Referencia para la evaluación de la productividad. 6th International Conference on Industrial Engineering and Industrial Management,XVI Congreso de Ingeniería de Organización, (págs. 840-846). Vigo.

Vimba, M., Coetzee, J., y Ukpere, W. (2013). A Relationship between Leadership Work Ethic and Organisational Performance in the Public Sector. J Soc Sci, 35(2), 169-180.

Zambrano, E. (2007). El Valor de la Ética para alcanzar la Excelencia en la Gerencia Universitaria. NEGOTIUM / Ciencias Gerenciales, 8, 30-63.

Published

2017-06-30

How to Cite

Balcázar Gómez, D. A., & Rodríguez Lozano, G. I. (2017). Incidence of the ethics in the productivity in the light of the approaches of García-Echevarría, Gómez-Pérez, Guédez and Morris. Case study in four companies. I+D Revista De Investigaciones, 10(2), 57–70. https://doi.org/10.33304/revinv.v10n2-2017005

Issue

Section

Artículos V-10

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.