Utopia, education for peace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v13n1-2019010

Keywords:

Peace, entrepreneurship, social entrepreneurship, project, education.

Abstract

The conflict has left more than 220.000 dead people in Colombia from which 81,5% corresponds to civilians, for this, the proposals of social entrepreneurs for the end of the conflict include education. Utopía is a project that integrates the generation of educational and productive opportunities for young people of rural sectors with limited economic resources, and that who have been affected by violence. This article is the result of the research Social Entrepreneurship in a Colombian University that offers education to students victims of the conflict throughout the country. The Utopia project is a program taken to rural areas with low income students living in contexts of violence. Their graduates are trained to be leaders in their places of origin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.

Ajzen, I. (2011). The theory of planned behaviour: reactions and reflections.

Argüello, G. M. (2015). Uso de las TIC en las PYME del sector industrial del Área Metropolitana de Bucaramanga. I+ D REVISTA DE INVESTIGACIONES, 6(2), 125–136.

Armitage, C. J., & Conner, M. (2001). Efficacy of the theory of planned behaviour: A meta‐analytic review. British Journal of Social Psychology, 40(4), 471–499.

Ashoka. (2008). El impacto de los emprendedores sociales de Ashoka. Rio de Janeiro: Ashoka.

Autio, E., Keeley, R., Klofsten, M., Parker, G., & Hay, M. (2001). Entrepreneurial intent among students in Scandinavia and in the USA. Enterprise and Innovation Management Studies, 2(2), 145–160.

Bargsted, M. (2013). Emprendimiento social desde una mirada psicosocial. Antofagasta: Universidad Católica del Norte de Chile.

Bloom, P., & Chatterji, A. (2009). Scaling Social Entrepreneurial Impact. California Management Review, Vol. 51, No. 3, pp 114-135.

Cafam. (2011). Utopía: La esperanza de un país en paz. Vive más, No. 22, pp 6-9.

Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas. (2015). Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. Bogotá: Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas.

Conde, J. (2014). Emprendimiento social algunas precisiones conceptuales y esbozo de un estudio de caso. Cali: Universidad Javeriana.

Emprendedor. (9 de Junio de 2015). Entrevista emprendedor. (J. G. Elber Berdugo, Entrevistador)

Emprender Paz. (2013). Banco de buenas prácticas: Sector privado y construcción de paz. Bogotá: Emprender Paz.

Estudiante_1. (1 de Junio de 2015). Entrevista a beneficiario. (N. Gámez, Entrevistador)

Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research.

Funcionario_1. (25 de Mayo de 2015). Entrevista funcionario. (J. Gámez, Entrevistador)

Funcionario_2. (27 de Mayo de 2015). Entrevista funcionario. (J. Gámez, Entrevistador)

Fundación Betterlsman. (2009). Emprendimiento social juvenil. 18 buenas prácticas. Madrid.

Galvis, P. (2013). Narrativas de vida, dolor, utopías - Jóvenes y conflicto armado en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Gámez, J. (2013). Emprendimiento y creación de empresas: teoría, modelos y casos. Bogotá: Ediciones Unisalle.

Gil, E. (2013). Creencias y elecciones de confianza en estudiantes del proyecto lasallista "Utopía". Finanzas y Política Económica, Vol. 5, No. 2, pp 161-179.

GMH. (2013). ¡Basta ya! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. . Bogotá: Imprenta Nacional.

Gómez, C. (2014). Una Utopía Nacional: Hacia un Modelo de Educación Superior Rural para la Paz y el Postconflicto. Bogotá: Mineducación, Unisalle.

Gutiérrez, R. (2013). Colombianos que cambian el mundo. Bogotá: Gestión2000.

Guzmán, A., & Trujillo, M. (2008). Emprendimiento social. Revisión de literatura. Estuduos gerenciales, Vol. 24, No. 109, pp 105-125.

Harding, S. (2006). Science and social inequality: Feminist and postcolonial issues. University of Illinois Press.

Howorth, C., Smith, S., & Parkinson, C. (2012). Social Learning and Social Entrepreneurship Education. Academy of Management Learning & Education, Vol.11, No. 3, pp 371-389.

Krueger Jr, N. F., Reilly, M. D., & Carsrud, A. L. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15((5-6)), 411–432.

La Salle. (11 de junio de 2015). http://www.lasalle.org. Obtenido de http://www.lasalle.org/quienes-somos/familia-lasaliana/hermanos/

León, N. (3 de diciembre de 2017). Entrevista. (J. Gámez, Entrevistador)

Liñán, F., & Fayolle, A. (2015). A systematic literature review on entrepreneurial intentions: citation, thematic analyses, and research agenda. International Entrepreneurship and Management Journal, 11(4), 907–933.

Lipman, A. (1966). El empresario bogotano. Bogotá: Universidad Nacional.

Lortie, J., & Castogiovanni, G. (2015). The theory of planned behavior in entrepreneurship research: what we know and future directions. International Entrepreneurship and Management Journal, 11(4), 935–957.

MacDonald, R. (1965). Schumpeter and Max Weber--Central Visions and Social Theories. The Quarterly Journal of Economics, Vol. 79, No. 3, 373-396.

Martin, R., & Osberg, S. (2007). Social Entrepreneurshi: The case for definition. Stanford social innovation review, 5 (1), pp 28-39.

Ministerio de Agricultura. (2016). Censo Nacional Agropecuario 2014. Bogotá: Minagricultura, DANE.

Ministerio de Educación Nacional. (15 de Julio de 2014). Decreto número 1328 . Bogotá, Colombia: MEN.

Ministerio de Educación Nacional. (12 de Junio de 2015). Sistema Nacional de Información de Educación Superior. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/w3-article-218261.html

Ministerio de Empleo y Seguridad Social. (2013). Guía del emprendedor social. Inspiraciones para la creación de empresas al servicio de la sociedad. Madrid: Ministerio de Empleo y Seguridad Social.

Moriano, J. A., Gorgievski, M., Laguna, M., Stephan, U., & Zarafshani, K. (2012). A cross-cultural approach to understanding entrepreneurial intention. Journal of Career Development, 39(2), 162–185.

Portafolio. (15 de Diciembre de 2009). Convertir a Colombia en una despensa agrícola, la intención de la Universidad de La Salle. Obtenido de http://www.portafolio.co/archivo/documento/CMS-6799712

Profesor_1. (1 de Junio de 2015). Entrevista profesor. (N. Gámez, Entrevistador)

Ruiz, B. (2011). Proyecto Utopía, generador de biodesarrollo. Bogotá: Universidad de La Salle.

Sánchez, S., Manzi, M., Manrique, L., & Castañeda, D. (2013). Escribiendo casos de enseñanza empresariales. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Social Enterprise Knowledge Network. (2006). Gestión efectiva de emprendimientos sociales: Lecciones extraídas de empresas y organizaciones dela sociedad civil en Iberoamérica. Inter American Depelopment Bank.

Thompson, E. R. (2009). Individual entrepreneurial intent: Construct clarification and development of an internationally reliable metric. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 669–694.

Universidad de La Salle. (2011). Utopía. Bogotá: Documento de trabajo.

Universidad de La Salle. (2016). Utopía. Retrieved from http://utopia.edu.co/wps/portal/utopia/Home/QueesUtopia

Vásquez, R. F. D., & Barreto, M. L. T. (2014). POSIBILIDAD Y MARGINACIÓN. Tendencias y Pertinencia de programas de educación superior en Administración en Colombia. I+ D REVISTA DE INVESTIGACIONES, 4(2), 59–73.

Published

2018-09-05

How to Cite

Gámez Gutiérrez, J. (2018). Utopia, education for peace. I+D Revista De Investigaciones, 13(1), 117–128. https://doi.org/10.33304/revinv.v13n1-2019010

Issue

Section

Artículo Vol. 13