Analysis of business models on the internet: current situation in the inter-municipal passenger transport subsector in the metropolitan area of Bucaramanga
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v14n2-2019009Keywords:
Internet business model, transportation sector, competitive advantage.Abstract
This paper analyses the business models on the Internet and the competitive advantage of the companies of the inter-municipal passenger transport subsector in the metropolitan area of Bucaramanga. The main objective is to identify the current position of each business model according to Faisal Hoque's theory and then provide improvement tactics that add value to their organizations. The case study was carried out with three companies of the subsector, which provided information about their business model physically and on the Internet. By performing a quantitative analysis of the variables and using research techniques such as interviews, surveys, and checklists, electronic business models were evaluated, positioning the companies in the Brochureware and E-commerce category. Finally, the SWOT matrix was used to generate improvement tactics that help strengthen the operation and communication of each company throughout its supply chain from its website.Downloads
References
Alfonzo, P. L., & Mariño, S. I. (2013). Propuesta de un índice de evaluación web para la estimación de la calidad de sitios web bancarios que operan en la república argentina. Revista GTI, 12(32), 15–32.
Alonso Ferreras, V. H. (2009). Un modelo integral para evaluar la competitividad de destinos turísticos basado en la identificación e integración de factores críticos de éxito. (Doctoral dissertation, Tesis doctoral inédita). Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, España. Retrieved from https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/5515/2/0628686_00000_0000.pdf
Botello Peñaloza, H. A., Pedraza Avella, A. C., & Contreras Pacheco, O. E. (2015). Análisis empresarial de la influencia de las TIC en el desempeño de las empresas de servicios en Colombia. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 2(45), 3–15.
Cámara Comercio de Bucaramanga. (2019). Movimiento de pasajeros desde el Terminal de transporte. Recuperado el 12 de Marzo de 2019, de Cámara Comercio de Bucaramanga: https://www.camaradirecta.com/temas/indicadoresantander/indicadores/terminal2018.htm
Cámara de Comercio de Bucaramanga. (2018). Indicadores económicos. Bucaramanga: Cámara de Comercio de Bucaramanga. Recuperado el 2018 de marzo de 12, de http://www.compite360.com/compitehtml5/sitio/adn_g/
Cámara de comercio de Bucaramanga. (12 de Marzo de 2019). Movimiento de pasajeros y carga Aeropuerto Palonegro. Obtenido de Cámara de Comercio de Bucaramanga: https://www.camaradirecta.com/temas/indicadoresantander/indicadores/palo2018.htm
Campdesuñer, R. P., De Miguel Guzmán, M., & Almaguer, Y. P. (2012). Evaluación de la calidad de los sitios web que comercializan destinos turísticos Cubanos. Estudios y Perspectivas En Turismo, 21(5), 1281–1298. Retrieved from http://www.estudiosenturismo.com.ar/PDF/V21/N05/v21n5a12.pdf
Díaz, R. A. (2014). Marketing y las nuevas tecnologías de información, aplicadas en los negocios. I+ D REVISTA DE INVESTIGACIONES, 4(2), 34–48.
Hoque, F. (2000). e-Enterprise: business models, architecture, and components. Londres: Cambridge University Press.
Gürel, E., & Tat, M. (2017). Swot analysis: a theoretical review. Journal of International Social Research, 10(51), 994-1006.
Khurana, H. E. (2011). E-Commerce: role of e-commerce in today’s business. International Journal of Business Management Research, 1(7), 454–461.
Ma, H. (1999). Creation and preemption for competitive advantage. Management Decision, 37(3), 259–267.
Martínez Rodríguez, E. (2015). El modelo de negocio como base del éxito empresarial: una revisión teórica. Universidad de Almería. Retrieved from http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/3662/3537_EL MODELO DE NEGOCIO COMO BASE DEL EXITO EMPRESARIAL-UNA REVISION TEORICA .pdf?sequence=1
Morales Campos, D. R., & Prieto Daza, M. C. (2017). Sondeo de mercados para la creación de una empresa de asesorías en seguridad vial exclusivamente para transporte terrestre de pasajeros en la sabana de Bogotá. Tesis Doctoral. Corporación Universitaria Minuto de Dios. Retrieved from http://repository.uniminuto.edu:8080/xmlui/bitstream/handle/10656/5523/TEPRO_MoralesCamposDayany_2017.pdf?sequence=1
Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for analyzing industries and competition. New York: Free Press.
Sánchez, J. I., & Sandulli, F. (2007). Evolución de los modelos de negocios en internet: situación actual en España de la economía digital. Economía Industrial, 213–229. Retrieved from http://www.minetad.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/364/213.pdf
Terminal de Transportes de Bucaramanga. (2019). Directorio de Empresas. Recuperado el 4 de Abril de 2018, de: http://www.gennessis.com/directorioempresas_terminal/directorio_empresas.html