Assessment of an awareness strategy to discourage the use of plastic bags by users of supermarkets in Socorro (Santander)
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v15n1-2020001Keywords:
Environmental awareness, Plastic products, Environmental pollutionAbstract
Colombia produces more than 1,300,000 tons of polymeric resins, of which 56 % is used for the production of packaging such as plastic bags that are used for a short time and once only. This behavior increases the amount of material that is discarded with a minimum biodegradability, which accentuates its environmental impact. For this reason, it is necessary to implement various environmental awareness strategies to discourage the use of plastic bags. To that end, the impact of various visual strategies in Socorro (Santander) was studied and it was found that more than 80 % of the population knows the consequences of the indiscriminate use of plastic bags, but does not implement practices that reduce such impact. Likewise, it was found that the use of visual stimuli that appeal to non-conscious responses of the locals could generate a decrease in the choice of the use of plastic bags at the time of purchase.Downloads
References
Alcaldía Municipal de El Socorro Santander. (2018). Actualización e Implementación del Plan de Gestión Integral de Residuos Sólidos de Socorro Santander PGIRS 2015 - 2027. Recuperado de http://www.socorro-santander.gov.co/planes/actualizacion-e-implementacion-del-plan-de-gestion-integral
Ayalon, O., Goldrath, T., Rosenthal, G., & Grossman, M. (2009). Reduction of plastic carrier bag use: An analysis of alternatives in Israel. Waste Management, 29(7), 2025–2032. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2009.02.016
Benavides León, C. A., & Ortiz, O. (2013). Estrategia de sensibilización para desestimular el uso de bolsas plásticas en los supermercados de Bogotá. Universidad Libre. Recuperado de https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/10625/ESTRATEGIA.SENSIBILIZACION.DESESTIMULAR.BOLSAS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Dijksterhuis, A., Smith, P. K., Baaren, R. B. Van, Wigboldus, D. H. J., & Link, P. (2005). The Unconscious Consumer : Effects of Environment on Consumer Behavior, 15(3), 193–202.
DNP, D. N. de P., & TECNALIA. (2017). Estudio en la intensidad de utilización de materiales y economía circular en Colombia para la misión de crecimiento verde. Recuperado de https://www.dnp.gov.co/Crecimiento-Verde/Documents/ejes-tematicos/Circular/MATEC Producto 1_FINAL.pdf
Favara, J., Caballero, R. Y., Morici, J. F., & Jakovcevic, A. (2013). Efectos conductuales de una política de precios para disminuir el uso de bolsas plásticas. In V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR (p. 5). Buenos Aires. Recuperado de https://www.aacademica.org/000-054/12
Ferreriro, J., Putrino, N., Caballero, R., Moreno, C., Streiker-Díaz, J., Franco, P., … Jakovcevic, A. (2013). Suma psicologica. Suma Psicológica (Vol. 20). Fundación Universitaria Konrad Lorenz. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812013000100009
Hollman, V. (2009). (Cinco) Imágenes para analizar las miradas de la cuestión ambiental. Revista Geográfica, 145, 47.
Jain, S. K., & Kaur, G. (2004). Green Marketing: An Attitudinal and Behavioural Analysis of Indian Consumers. Global Business Review, 5(2), 187–205. https://doi.org/10.1177/097215090400500203
Kusev, P., van Schaik, P., & Aldrovandi, S. (2012). Preferences induced by accessibility: Evidence from priming. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics, 5(4), 250–258. https://doi.org/10.1037/a0030289
Martinez, A. N., & Porcelli, A. M. (2017). Consumo (in) Sostenible: Nuevos Desafíos Frente a la Obsolescencia Programada como Compromiso con el Ambiente y la Sustentabilidad. Ambiente y Sostenibilidad, 2016(6), 105. https://doi.org/10.25100/ays.v0i0.4294
Matusevich, V., & Benayas, J. (2011). Percepción de los habitantes de la ciudad autónoma de Buenos Aires sobre el uso de bolsas plásticas. Universidad internacional de Andalucía. Recuperado de https://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/1836/0333_Matusevich.pdf?sequence=1
Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. (2016). Resolución 668 del 28 de abril de 2016.
Naciones Unidas. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible ODS. Onu, (Objetivos de Desarrollo Sostenible), 78. Recuperado de https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html
Ohtomo, S., & Ohnuma, S. (2014). Psychological interventional approach for reduce resource consumption: Reducing plastic bag usage at supermarkets. Resources, Conservation and Recycling, 84, 57–65. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2013.12.014
Presidencia de la República de Colombia (1991). Constitución Política de Colombia.
Presidencia de la República de Colombia. (1974). Decreto de ley 2811.
Romero-Ramírez, F. A., & Vélez-Ledesma, C. D. (2011). Proyecto para un manejo adecuado de desechos sólidos en la comunidad de Marianza, Cantón Cuenca, Provincia Azuay. Técnica Particual de Loja - Escuela de Medicina. Recuperado de http://dspace.utpl.edu.ec/bitstream/123456789/4818/1/Tesis_Flora-Romero.pdf
Sánchez Miranda, M. P., De la Garza González, A., & Rangel Sandoval, M. L. (2013). Estudio sobre la valencia emocional de conceptos ambientales utilizando la técnica de facilitación afectiva. International Journal of Psychological Research, 6(2), 50–58. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200006&lng=en&tlng=en
Sánchez-Miranda, M., & De la Garza-González, A. (2015). Biofilia y emociones: su impacto en un curso de educación ambiental. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas: RICSH, 4(8), 123-143.
Seijas Rivera, K. S. (2018). “Técnicas de sensibilización ambiental en la reducción de bolsas comerciales de un solo uso en panaderías de ciudad satélite Santa Rosa, Callao 2017-2018.” Universidad César Vallejo. Recuperado de http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/UCV/24038
Valbuena-Reyes, P. G., & Araujo, M. (2007). Programa comunitario para la recolección de basura doméstica en la comunidad de Cassiano Lossada. Universidad Rafael Urdaneta. Recuperado de https://www.academia.edu/7398945/Andri
Vargas, L., Mensa, M., & González, E. (2014). El uso de figuras retóricas en anuncios publicitarios y pinturas de Magritte: análisis sobre su efecto en la rememoración de marca en el corto plazo. Arte, Individuo y Sociedad, 26(1), 117–136. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2014.v26.n1.41079
World Wide Foundation. (2017). Colombia adopta regulación a las bolsas plásticas | WWF. Recuperado de http://www.wwf.org.co/?304333/Colombia-regula-bolsas-plasticas