Possibilities and limitations of local youth political participation in the social network Facebook.

Authors

  • Carlos Alberto Durán Sánchez Universidad Santo Tomás, Bucaramanga.

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v06n2-2015002

Keywords:

Politics, Youth, Social networks

Abstract

This article aims to reflect on some aspects required to analyze what is happening on social networks, especially for young people eligible for get and share information, and with a high probability of disconnection shared by many of the candidates and political speeches who may well have a characterization of Digital Immigrants, especially because their strategies wrong and disinterest in the subject, and contribute materialize in the continuation of the high voter turnout.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, L., Granados, V., & Hernández, N. (2013). Actitudes hacia la política en estudiantes universitarios. Reflexión Política, 29, 120138.

Alves, R. (2014). ¿Qué implicaciones tiene la revolución digital para el periodismo? Bogotá: VII Encuentro de Periodismo de Investigación. Obtenido de http://www.youtube.com/watch?v=7uZBXyko8do

Brader, T. (2006). Campaigning for Hearts and Minds, How Emotional Appeals in Political And Work. (U. o. Press, Ed.) Chicago, EUA

Buckingham, D., & Rodríguez, C. (2013). Aprendiendo sobre el poder y la ciudadanía en un mundo virtual. Comunicar, 40(20), 4958. Obtenido de Comunicar 40, XX, 4958.: http://www.revistacomunicar.com/index.php?co ntenido=detalles&numero=40&articulo=40- 2013-07

Cabalin, C. (2014). Estudiantes conectados y movilizados: el uso de Facebook en las protestas estudiantiles en Chile. Obtenido de Comunicar 43, XXII, 2533.: http://www.revistacomunicar.com/index.php?co ntenido=detalles&numero=43&articulo=43- 2014-02

Castells, M. (2009). Comunicación y Poder. Madrid, España: Alianza Editorial. Cifras y Conceptos. (2014). Obtenido de Polimétrica. Análisis sobre instituciones, e c o n o m í a , p o l í t i c a y s o c i e d a d . : http://www.cifrasyconceptos.com/images/desca rgas/polimetrica/Polimetrica_resultadosEvaluac in_22072014_PAZMINISTROS.pdf

Dallmeier, S. (Febrero de 2014). Seminario Internacional de Marketing Político. Universidad Central. Bogotá, Colombia: Universidad Central.

Duch, J. (2011). ¿Votos por internet para aumentar la participación electoral? Obtenido de Servicio de Prensa del Parlamento Europeo: http://www.europarl.europa.eu/news/es/newsroom/content/20110321STO15986/html/%C2% BFVotos-por-internet-para-aumentar-laparticipaci%C3%B3n-electoral

Dumortier, F. (2009). Facebook y los riesgos de la descontextualización de la información. Revista de Internet, Derecho Y Política. Universidad Abierta de Catalunya, 9, 3244. Obtenido de http://journals.uoc.edu/index.php/idp/article/vie w/n9_dumortier/n9_dumortier_esp

Fidalgo, A., Serrano, A., Cnhavilas, J., & Correia, J. (2013). El ser humano como portal de comunicación: la construcción del perfil en el teléfono móvil. Revista Latina de Comunicación Social., 68, 545565. doi:doi:10.4185/RLCS- 2013-988

Flores, J. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 16(33), 73-81. doi:doi:10.3916/c33-2009-02-007

García, M., Del Hoyo, M., & Fernández, C. (2014). Jóvenes comprometidos en la red: el papel de las redes sociales en la participación social activa. Comunicar, 43, 3543. Obtenido de http://www.revistacomunicar.com/verpdf.php?n umero=43&articulo=43-2014-03.

Habermas, J. (1999). Teoría de la acción comunicativa. Racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid, España: Taurus. Leonard, L. (01 de Octubre de 2012). Youth Participation in Civic Engagement Through Social Media: a case study. Recuperado el 25 de S e p t i e m b r e d e 2 0 1 4 , d e http://spir.aoir.org/index.php/spir/article/view/2 3

López, M., & García, J. (2011). Marketing político, gobierno y redes sociales: ¿difundir, informar, comunicar, relacionarse? Obtenido de II Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Tenerife: Universidad de la Laguna: http://www.ull.es/publicaciones/latina/10SLCS/ actas_2010/001MiguelTunez02.htm

Mantecon, A. (2010). Del público al prosumidor. Nuevos retos para los estudios de consumo cultural. Entretextos, 6, 3742. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S018 8-70172012000200001&script=sci_arttext

Mayo, F. (2005). Contenidos y prácticas políticas de los internautas en el Estado Español. Análisis diferencial de internautas y no internautas en su comportamiento político y asociativo a fecha de Abril del 2002. Obtenido de http://www.uoc.edu/in3/dt/esp/mayo0505.html

Mires, F. (2009). La revolución que nadie soñó o la otra posmodernidad: la revolución microelectrónica, la revolución feminista, la revolución ecológica, la revolución política, la revolución paradigmática. (3rd ed ed.). Bogotá: Promolibro.

Orihuela, L. (2008). Internet: la hora de las redes sociales. Nueva Revista, 119, 5762. Obtenido de http://www.ecuaderno.com/2008/10/14/la-horade-las-redes-sociales/ Pérez, C. (2006).

Enfoques teórico metodológico en el estudio de la participación electoral. Cuestiones políticas No.37. (F. d. LUZ., Ed.)

Poushter, J. (2014). In India, few use social media to share political views. Recuperado el 24 d e S e p t i e m b r e d e 2 0 1 4 , d e h t t p : / / w w w. p e w r e s e a r c h . o r g / f a c t - tank/2014/04/08/in-india-few-use-social-mediato-share-political-views/

Prensky, M. (2010). Nativos e Inmigrantes Digitales. Madrid: SEK. Obtenido de http://www.marcprensky.com/writing/PrenskyNATIVOS E INMIGRANTES DIGITALES (SEK).pdf

Reniun, J. (2008). Ocho dudas razonables sobre la necesidad del voto electrónico. Revista de Internet, Derecho Y Política. Univerisidad Abierta de Catalunya., 6, 3244. Obtenido de http://www.uoc.edu/idp/6/dt/esp/reniu.pdf

Sanchez, C. (2013). Foro sobre el papel del ciudadano en el fortalecimiento de la d e m o c r a c i a . O b t e n i d o d e http://www.noticiasrptv.com/site/vernoticia.asp ?ac=Solo%20el%2010%%20de%20los%20j% C3%B3venes%20votan%20en%20el%20pa%C 3%ADs.%20&WPLACA=503

Westen, D. (2007). The Political Brain, The Role of Emotion in Deciding the Fate of the Nation. Nueva York: Public Affairs

Published

2015-12-31

How to Cite

Durán Sánchez, C. A. (2015). Possibilities and limitations of local youth political participation in the social network Facebook. I+D Revista De Investigaciones, 6(2), 19–36. https://doi.org/10.33304/revinv.v06n2-2015002

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.