“Seeds of a Nobel” as a strategy to improve university students writing skills

Authors

  • Gonzalo Rojas Universidad de Investigación y Desarrollo
  • Fabio Estupiñán Universidad de Investigación y Desarrollo
  • Juan Miguel Quintero Universidad de Investigación y Desarrallo
  • Hermes Mora Universidad de Investigación y Desarrollo

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v15n1-2020005

Keywords:

Teaching strategy, flash fiction, writing, seeds of a nobel.

Abstract

This article is the result of the implementation of the “Seeds of a Nobel” (SDUN) strategy, which was designed to improve university students writing skills. A qualitative approach methodology was used, with a sample of 27 participants. The process was developed in three phases: design, implementation, and evaluation of the strategy. The conference-laboratory modality was used as an instrument for collecting, diagnosing, analyzing and evaluating information, as well as for the application of a semi-structured interview. Among the results, it was found that the SDUN application helps students to significantly improve their academic writing skills. There was an improvement of 33 % in dimensions such as coherence, simplicity and spelling, and of 60 % in the writing and development of flash fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gonzalo Rojas, Universidad de Investigación y Desarrollo

Master of arts. Doctor of Social Sciences. Teaching researcher

Fabio Estupiñán, Universidad de Investigación y Desarrollo

Microbiologist. Master in Education, with mention in Curriculum, PhD in Education. Research teacher and Research coordinator,

Juan Miguel Quintero, Universidad de Investigación y Desarrallo

Business administrator. Master in Administration. Master in Educational Technology Management. PhD in Management Administration. Teaching researcher

Hermes Mora, Universidad de Investigación y Desarrollo

Bachelor of Theology. Master in Education with mention in Pedagogy. Mentor of the Seeds of a Nobel project (SDUN). Part-time teacher

References

Álvarez, S; Mosquera, E (2014). Normalización del Microtexto. Nuevos desafíos en PLN para el gallego. Universidad de la Coruña.

Arrieta, B. & Meza (2005). La comprensión lectora y la redacción en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 36(13), 1-10.

Bustamante, L. (2012). Una aproximación al microrrelato hispánico: antologías publicadas en España (1990-2011). Tesis Doctoral. Recuperado de: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/1029/TESIS188120702.pdf;jsessionid=8A8245D1E55DCE3EAE301DA5ACE7BA24?sequence=1

Carrasco, A., Encinas, M. T.., Castro, M. C., & López, G. (2013). Lectura y escritura académica en la educación media superior y superior. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 349-354.

Castañeda, L. (2011). Hacia una Erótica del Microtexto. Recuperado de: http://oldversion.razonypalabra.org.mx/N/N77-2/05_Castaneda_M77-2.pdf

Castelló, M., Pozo, J. I., & Pérez-Echeverría, M. P. (2009). Aprender a escribir textos académicos ¿copistas, escribas, compiladores o escritores (pp. 120-133). Madrid, España: Morata.

CERLALC (2007). La Escritura Creativa en la Escuela. Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina, el Caribe, España y Portugal. Recuperado de: https://cerlalc.org/wpcontent/uploads/publicaciones/olb/PUBLICACIONES_OLB_Memorias-Primer-Congreso-Iberoamericano-de-Libreros_v1_231107.pdf

Espinosa, E., Zambrano, M., Martínez, G., & Suárez, L. (2005). El impacto del curso de redacción avanzada en la competencia lingüística de comunicación escrita en los estudiantes del Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey, campus Monterrey. Recuperado de: http://www.mty.itesm.mx/rectoria/dda/rieee/pdf05/39(DHCS).L.SuarezG.Mtz.E.EspinozaM.Zambrano.pdf

Fregoso, G. (2008). Problemas del estudiante universitario con la redacción Un estudio de caso en los niveles de licenciatura y maestría. Revista Universidad EAFIT. 44(149), 9-22 Recuperado de: http://repositorio.cualtos.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/161/1/Problemas%20del%20universitario%20con%20la%20redaccion.pdf

García, G. (2012). Microtextos, Microestilo, Microvoz. Recuperado de: https://thinkcopy.wordpress.com/2012/01/22/microtextos-microestilo-microvoz/

Robles Garrote, P. (2013). La conferencia como género monológico: análisis macroestructural en español e italiano. Boletín de filología, 48(1), 127-146. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-93032013000100006&script=sci_arttext

Jaúregui, R. M. (2008). El problema de la ortografía. Educere, 12(42), 625-627. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/356/35614569023.pdf

Lagmanovich, D. (2008). En el territorio de los microtextos. Ínsula: revista de letras y ciencias humanas, (741), 3-5. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/143493602/En-el-territorio-de-los-microtextos-pdf

Lagmanovich, D. (2006). La extrema brevedad: microrrelatos de una y dos líneas. Espéculo. Revista de estudios literarios, 32, 1-23. Recuperado de: https://www.biblioteca.org.ar/libros/151584.pdf

López, A, Tamayo, O. (2012). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 8(1), 145-166. Recuperado de, https://www.redalyc.org/pdf/1341/134129256008.pdf

Ocampo, M. (2016). La “ensalada de cuentos” como estrategia para mejorar la producción de texto cuento en los estudiantes de grado tercero de la institución educativa distrital llano grande J.L. (Doctoral dissertation, Universidad Nacional de Colombia-Sede Bogotá). Recuperado de: http://bdigital.unal.edu.co/54714/1/2949826555.2016.pdf

Orrantia, M. (2012). La escritura creativa en Colombia. Literatura: teoría, historia, crítica, 14(1), 287-301. Recuperado de: https://revistas.unal.edu.co/index.php/lthc/article/view/30965/39605

Pérez-Abril, M., Rodríguez, A. (2013). ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad colombiana? Caracterización de prácticas de lectura y escritura en 17 universidades. Revista de Docencia Universitaria. REDU. 11 (1), 137-160.

Rodríguez, A. (2013) Cohesión y coherencia: Los conectores. Comunicación oral y escrita. Universidad ICESI. Recuperado de: http://www.icesi.edu.co/blogs/lenguajevirtual/files/2008/08/los-conectores.PDF

Sabaj, O. (2009). Descubriendo algunos problemas en la redacción de Artículos de Investigación Científica (AIC) de alumnos de postgrado. Revista Signos, 42(69) 107-127 Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/signos/v42n69/a06.pdf

Salazar, A. (1999) La redacción: Concepto, características, sus fases. Universidad Metropolitana Unidad Xochimilco. Recuperado de: http://www.posgrado.unam.mx/arquitectura/aspirantes/La_Redaccion.pdf

Sánchez, C. (2005). Los problemas de redacción de los estudiantes costarricenses: Una propuesta de revisión desde la lingüística del texto. Revista de filología y lingüística de la Universidad de Costa Rica, 267-295. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/67717869.pdf

Schmeck, R. R. (1988). An introduction to strategies and styles of learning. In Learning strategies and learning styles (pp. 3-19). Springer, Boston, MA.

Timbal, L. (1993). Escritura Creativa. Madrid: EDAF.

Zaid, G. (2004). Del microtexto al yo. Letras libres, (29), 22-25. Recuperado de: http://www.letraslibres.com/mexico-espana/del-microtexto-al-yo-0

Published

2019-09-13

How to Cite

Rojas, G., Estupiñán, F., Quintero, J. M., & Mora, H. (2019). “Seeds of a Nobel” as a strategy to improve university students writing skills. I+D Revista De Investigaciones, 15(1), 49–56. https://doi.org/10.33304/revinv.v15n1-2020005

Issue

Section

Artículos Vol. 15(1)