“Planeando las compras en PartesYa”: a hands-on activity to study the MRP

Authors

  • Carolina Saavedra-Moreno University of Ibagué
  • Nestor Fabian Ramos Quintero University of Ibagué

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v16n1-2021005

Keywords:

active learning, playful activity, planning, material requirements

Abstract

This paper describes a playful activity designed for studying material requirements planning (MRP) in the course of Administración de Operaciones at an Industrial Engineering program in a Colombian university. The perception of students in the variables of motivation degree and difficulty degree of topics was studied, and MRP was categorized like a priority theme that required a playful activity. The game simulates a short-term purchase process of raw materials of the most important product of an industrial machinery company. Each team should determine the quantities to buy, so that the total cost of inventory management is minimized. The activity includes information related to production planning and demand behavior of the product, the supplier's manufacturing capacity, raw material purchase costs and discounts for anticipated purchases. This practical application represents a purchasing process in a real context. The objective is that students can understand the utility of MRP for the operational performance of the production system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta-Medina, J. K., Torres-Barreto, M. L., Alvarez-Melgarejo, M. y Paba-Medina, M. C. (2020). Gamificación en el ámbito educativo: Un análisis bibliométrico. I+D Revista de Investigaciones, 15(1), 30–39. https://doi.org/10.33304/revinv.v15n1-2020003

Barcante, L., Ramos, F. y Seno, C. (2011). The MRP Game: A Decisive Method to Teach Production System. ISAGA 2011 Conference. https://www.researchgate.net/publication/277142237_The_MRP_Game_a_decisive_method_to_teach_production_system

Chase, R. B., Jacobs, F. R. y Aquilano, N. J. (2006). Operations Management for Competitive Advantage. McGraw-Hill-Irwin.

Collier, D. A. y Evans, J. R. (2007). Operations Management. Goods, Services and Value Chains. (2.a ed)Thomson South-Western.

Contreras, R. S. y Eguia, J. L. (2017). Gamificación en escenarios educativos, revisando literatura para aclarar conceptos. In InCom-UAB Publicacions Experiencias de Gamificación en Aulas. 7–17.

Dominguez, J., Garcia, S., Dominguez, M., Ruiz, A. y Alvarez, M. J. (1995). Dirección de operaciones. aspectos tácticos y operativos en la producción y los servicios. McGraw-Hill.

Krajewski, L. J. y Ritzman, L. P. (2020). Administración de operaciones: Estrategia y análisis. (5.a ed) Pearson Educación.

Lantada, A. D., Muñoz-Guijosa, J. M., Chacón, E., Echávarri, J. y Muñoz, J. L. (2016). Engineering Education for All: Strategies And Challenges. International Journal of Engineering Education, 32(5), 2155–2171.

Osorio, M. y Jaramillo, C. (2006). Utilización de la lúdica para la enseñanza del MRP I. Scientia et Technica, 12(32), 301–306.

Paredes-Rodríguez, A. M., Peláez-Mejía, K. A. y Salazar-Ramos, A. F. (2016). Propuesta de un juego de mesa como herramienta didáctica para la explicación de conceptos de control de inventarios en programas de ingeniería industrial. Revista Educación en Ingeniería, 11(21), 45–50.

Polito, T., Kros, J. y Watson, K. (2004). Improving Operations Management Concept Recollection Via the Zarco Experiential Learning Activity. Journal of Education for Business, 79(5), 283–286. https://doi.org/10.3200/JOEB.79.5.283-286

Render, B. y Heizer, J. (2014). Principios de administración de operaciones. (9.a ed) Pearson Educació.

Ruiz, C. R., Castiblanco, I. A., Cruz, J. P., Pedraza, L. C. y Londoño, D. (2018). Juegos de simulación en la enseñanza de la Ingeniería Industrial: caso de estudio en la Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito. Entre Ciencia e Ingeniería, 12(23), 48–57. https://doi.org/10.31908/19098367.3702

Russell, R. S. y Taylor, B. W. (2017). Operations and Supply Chain Management. (9.a ed) John Wiley y Sons.

Saracche, W. y Morales, M. (2016). Localización, transporte e inventarios. Tres decisiones estructurales en el diseño de cadenas de abastecimiento. Universidad Nacional de Colombia.

Schroeder, R. G. (2004). Administración de operaciones: Casos y conceptos contemporáneos. (2.a ed). McGraw-Hill.

Simpson, T. W. (2003). Experiences with a Hands-on Activity to Contrast Craft Production and Mass Production in the Classroom. International Journal of Engineering Education, 19(2), 297–304.

Published

2020-11-15

How to Cite

Saavedra-Moreno, C., & Ramos Quintero, N. F. (2020). “Planeando las compras en PartesYa”: a hands-on activity to study the MRP. I+D Revista De Investigaciones, 16(1), 53–61. https://doi.org/10.33304/revinv.v16n1-2021005

Issue

Section

Artículos Vol. 16(1)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.