Incident psychosocial factors in the psychomotor development process during early childhood: A systematic review of scientific advances 2015-2020
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v16n2-2021015Keywords:
Child development, social factor, psychological factors, early childhoodAbstract
Psychomotor development in early childhood affects the adaptation and functionality of the individual, which is why it becomes a necessity to know the factors that affects this process. Therefore, the research analyzed scientific advances in the face of the psychosocial factors involved in the psychomotor development of children from 0 to 6 years of age, evidenced in empirical research and review articles published from 2015 to 2020. The study was done using the mapping technique, analyzing 15 from 1086 documents reviewed in: Ebsco, Science Direct, Dialnet and Google Scholar. Bibliometric characteristics, the methodology and the conclusions on psychosocial factors related to child psychomotor development were analyzed. The results suggest scientific gaps and higher incidence of social factors in child psychomotor development. At the end, this also leads to a need for new research with a predictive scope and rigorous methodology, which can verify the relationship between variables and the theories that support them.Downloads
References
Abellán, F. J., Calvo-Llena, M. T., & Rabadán, R. (2015). Harmonic Scale of Development. A proposal of integration by which to assess child development. Anales de Psicología, 31(3), 837–848. https://doi.org/10.6018/analesps.31.3.199901
Abellán Olivares, F. J. (2019). El diagnóstico del desarrollo infantil. Seis aportaciones para la evaluación. Revista Cubana de Educación Superior, 38(4).
Amores-Villalba, A., & Mateos-Mateos, R. (2017). Revisión de la neuropsicología del maltrato infantil: la neurobiología y el perfil neuropsicológico de las víctimas de abusos en la infancia. Psicología Educativa, 23(2), 81–88. https://doi.org/10.1016/j.pse.2017.05.006
Arksey, H., & O’Malley, L. (2005). Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8(1), 19–32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616
Ato, M., López-García, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038–1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Blanco-Villaseñor, A., & Escolano-Pérez, E. (2017). Observational data analysis using generalizability theory and general and mixed linear models: an empirical study of infant learning and development. Anales de Psicología, 33(3), 450–460. https://doi.org/10.6018/analesps.33.3.271021
Cruz-Gavilanes, T., Cruz-Gavilánez, N., Álvarez-lozano, M. ., & Martínez-Santander, C. (2017). Desarrollo de la motricidad fina en niños con parálisis cerebral espástica mediante la aplicación de terapia psicomotriz. Revista Agroproductividad, 10(10), 98–102.
Dornellas Ramos, D., & Ribeiro Salomão, N. M. (2013). Desenvolvimento infantil: concepções e práticas de educadoras em creches públicas. Psicologia: Teoria e Prática, 15(3), 200–213.
Erazo Jiménez, M. S. (2011). Rigor científico en las prácticas de investigación cualitativa. Ciencia, Docencia y Tecnología, 22(42), 107–136.
Failache, E., & Katzkowicz, N. (2019). Desarrollo infantil en Uruguay: una aproximación a sus determinantes. Revista Desarrollo y Sociedad, 83, 55–104. https://doi.org/10.13043/dys.83.2
González Carrazana, Y. A., Guerra Domínguez, E., Cedeño Reyes, A. C., Pérez Marín, D., & Valdés Madrigal, I. (2020). Caracterización de pacientes ingresados en consulta de atención temprana. Revista Médica Multimed, 24(2), 278–295.
Irwin, L. G., Siddiqi, A., & Hertzman, C. (2007). Desarrollo de la primera infancia: un potente ecualizador. https://www.who.int/maternal_child_adolescent/documents/ecd_final_m30/es/
Jiménez-Jiménez, S., & Filipa Marques, D. (2018). Impacto de la intervención neuropsicológica infantil en el desarrollo del sistema ejecutivo. Análisis de un caso. Avances En Psicología Latinoamericana, 36(1), 11–28. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/4150
Katzkowicz, N., & Querejeta, M. (2020). Efectos de la asistencia temprana a centros de cuidado y educativos en el desarrollo infantil: evidencia para Uruguay. Revista Desarrollo y Sociedad, 84, 181–219. https://doi.org/10.13043/DYS.84.5
Leal S., F., Daudet M., A., Donaire R., D., & Segovia A., M. (2005). Un instrumento para la evaluación desarrollo infantil con participación de los padres. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 19, 55–78.
Lepe-Martínez, N., Pérez-Salas, C. P., Rojas-Barahona, C. A., & Ramos-Galarza, C. (2018). Funciones ejecutivas en niños con trastorno del lenguaje: algunos antecedentes desde la neuropsicología. Avances En Psicología Latinoamericana, 36(2), 389–403. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.5609
Martínez, J. W. (2014). Desarrollo infantil: una revisión. Rev. Investigaciones Andina, 16(29), 1118–1137.
Martins de Souza, J., & Ramallo Veríssimo, M. de L. Ó. (2015). Child development: analysis of a new concept. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 23(6), 1097–1104. https://doi.org/10.1590/0104-1169.0462.2654
Mas, M., Jiménez, L., & Riera, C. (2018). Systematization of the Psychomotor Activity and Cognitive Development. Psicología Educativa, 24(1), 38–41. https://doi.org/10.5093/psed2018a5
Moreno Mora, R., & Barahona Anangonó, M. (2016). Maltrato infantil y factores sociodemográficos– ambientales asociados a niños con retraso del desarrollo psicomotor (Habana Vieja, 2010–2013). Revista Cubana de Neurología y Neurocirugía, 6(1), 17–25.
Moretti, M. P., & Torrecilla, N. M. (2019). Desarrollo en las infancias institucionalizadas y en familias de acogida temporal: Una revisión bibliográfica. Interdisciplinaria: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 36(2), 263–281. https://doi.org/10.16888/interd.2019.36.2.17
Organización Mundial de la Salud, & UNICEF. (2013). El desarrollo del niño en la primera infancia y la discapacidad: Un documento de debate.
Perdomo-González, E. (2011). La estimulación temprana en el desarrollo creativo de los niños de la primera infancia. VARONA, 52, 29–34.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2018). Primera Encuesta de Desarrollo Humano en niños, niñas y adolescentes. www.creciendoconderechos.gob.cl/docs/Encuesta-Desarrollo-Humano-en-NNA-v.09.03.18r.pdf
Puche Navarro, R., Orozco Hormaza, M., Orozco Hormaza, B. C., & Correa Restrepo, M. (2009). Desarrollo infantil y competencias en la Primera Infancia (1st ed.). Ministerio de Educación Nacional.
Rivas-Juesas, C., de Dios, J. G., Benac-Prefaci, M., & Colomer-Revuelta, J. (2017). Analysis of the factors linked to a diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder in children. Neurología, 32(7), 431–439. https://doi.org/10.1016/j.nrleng.2016.01.002
Robles-Bello, M. A., Valencia Naranjo, N., Barba-Colmenero, F., & Sánchez-Teruel, D. (2017). Evaluación del perfil cognitivo y de conducta en niños de un centro de atención y desarrollo infantil temprano. REVISTA ARGENTINA DE CLINICA PSICOLOGICA, 26(3), 313–323. https://doi.org/10.24205/03276716.2017.1023
Sánchez-Meca, J., Marín-Martínez, F., & López-López, J. A. (2011). Meta-análisis e Intervención Psicosocial Basada en la Evidencia. Psychosocial Intervention, 20(1), 95–107. https://doi.org/10.5093/in2011v20n1a8
Sánchez Rodríguez, J., Morillo Lesme, T. C., & Riera Quintana, C. (2018). Evaluación de las necesidades afectivas en niñas y niños adoptados: manifestaciones en su expresividad psicomotriz. Revista Española de Pedagogía, 76(269), 157‑173.
Santelices Álvarez, M. P., Besoain, C., & Escobar, M. J. (2015). Monoparentalidad, trabajo materno y desarrollo psicomotor infantil: Un estudio chileno en niños que asisten a salas cuna en contexto de pobreza. Universitas Psychologica, 14(2), 675–684. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-1.mtmd
Sigcha Ante, E. M., Constante Barragán, M. F., Defaz Gallardo, Y. P., Trávez Cantuña, J., & Ceiro Catasú, W. (2016). La expresión musical como herramienta para el desarrollo integral en la educación infantil. Revista Didáctica y Educación, 7(6), 353–370.
Simões de Oliveira, K. R., de Sousa Braz-Aquino, F., & Ribeiro Salomão, N. M. (2016). Desenvolvimento da linguagem na primeira infância e estilos linguísticos dos educadores. Avances En Psicología Latinoamericana, 34(3), 457–472. https://doi.org/10.12804/apl34.3.2016.02
Vega-Arce, M., & Nuñez-Ulloa, G. (2017). Experiencias Adversas en la Infancia: Revisión de su impacto en niños de 0 a 5 años. Enfermería Universitaria, 14(2), 124–130. https://doi.org/10.1016/j.reu.2017.02.004