Humanitarian Demining: Socio-economic impact in the municipalities of Sabana de Torres of Santander, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v17n1-2022006Keywords:
Armed conflicts, human rights, humanitarian demining, economic and social development, antipersonnel minesAbstract
The article analyzes the impact of humanitarian demining in the municipality of Sabana de Torres, one of the first territories in the Department of Santander to be declared free of suspected antipersonnel mines. For this purpose, a documentary analysis was conducted, identifying the technical procedures of humanitarian demining, the background of the locality, the Municipal Competitiveness Index of the locality, crime statistics in the period from 2014 to 2019, and complementary measures such as land restitution and productive projects necessary in the post-conflict scenario. The changes, results, and scope of the process were identified, highlighting the importance of the development of humanitarian demining as a mechanism for territorial recovery and mitigation of the multidimensional affectations given by these artifacts, ensuring the habitability and productivity of the lands in conjunction with comprehensive policies of the regional and local order for social reconstruction.Downloads
References
Acción Integral contra minas Antipersona AICMA. (2020a). Alto Comisionado para la Paz solicita nueva prórroga para cumplir con las obligaciones de la Convención de Ottawa sobre la prohibición de minas antipersonal. Oficina Del Alto Comisionado Para La Paz. http://www.accioncontraminas.gov.co/prensa/alto-comisionado-paz-solicita-nueva-prorroga-para-cumplir-con-convencion-de-ottawa-sobre-prohibicion-minas-antipersonal
Acción Integral contra minas Antipersona AICMA. (2020b). Convención de Ottawa. Oficina Del Alto Comisionado Para La Paz. http://www.accioncontraminas.gov.co/AICMA/convencion-de-ottawa
Acción Integral contra minas Antipersona AICMA. (2020c). Datos abiertos. Registro de información de afectación por MAP y MUSE e intervención. Oficina Del Alto Comisionado Para La Paz. http://www.accioncontraminas.gov.co/Estadisticas
Acción Integral contra minas Antipersona AICMA. (2020d). Quiénes hacen el Desminado Humanitario en Colombia. Oficina Del Alto Comisionado Para La Paz. http://www.accioncontraminas.gov.co/AICMA/Paginas/Quienes-hacen-DH-en-Colombia.aspx
Acevedo Suárez, A., & Rojas Castillo, Z. M. (2016). Generalidades del conflicto, los procesos de paz y el posconflicto. Revista de La Facultad de Derecho y Ciencias Políticas UPB, 46(124), 33–45. https://doi.org/10.18566/rfdcp.v46n124.a03
Álvarez, S., & Rettberg, A. (2008). Cuantificando los efectos económicos del conflicto. una exploración de los costos y los estudios sobre los costos del conflicto armado colombiano. Colombia Internacional 67, 192, 14–37. http://www.scielo.org.co/pdf/rci/n67/n67a02.pdf
Arango, A. M. (2010). La crisis de las minas antipersonal en Colombia . Humanitarian Practice Network HPN. https://odihpn.org/magazine/la-crisis-de-las-minas-antipersonal-en-colombia/
Cabildo Verde de Sabana de Torres. (2020). Cabildo Verde. http://www.cabildoverde.org/
Cabrera Albornoz, L. A., & Pachón Muñoz, W. (2017). Impacto socioeconómico del desminado humanitario. análisis de los casos de restitución de tierras de las comunidades de San Francisco y San Carlos (Antioquia, Colombia). Trayectorias Humanas Trascontinentales, 1, 75–85. https://doi.org/10.25965/TRAHS.365
Cámara de Comercio de Bucaramanga, Cámara de Comercio de Barrancabermeja, Fundación Universitaria de San Gil - UNISANGIL, & Universidad Libre Seccional Socorro. (2018). Índice de Competitividad Municipal Santander 2018. In Observatorio de Competitividad Cámara de Comercio de Bucaramanga (p. 80). http://santandercompetitivo.org/media/d38b76cb34f625dbcc19814fd476b1ebe51c7bf2.pdf
Cámara de Comercio de Bucaramanga, Cámara de Comercio de Barrancabermeja, Fundación Universitaria de San Gil - UNISANGIL, & Universidad Libre Seccional Socorro. (2019). Índice de Competitividad Municipal Santander 2019. In Observatorio de Competitividad Cámara de Comercio de Bucaramanga (p. 93). http://www.santandercompetitivo.org/media/13a729cf044a570b0f6821f7bf9f6895f4ade220.pdf
Campaña Colombiana contra Minas. (2016). Artefactos Explosivos en Centros Poblados. In International Network on Explosive Weapons (pp. 1–3). https://colombiasinminas.org/wp-content/uploads/2016/04/Artefactos-Explosivos-en-Centros-Poblados.pdf
Cauderay, G. C. (1993). Las minas antipersonal. Revista Internacional de La Cruz Roja. https://www.icrc.org/es/doc/resources/documents/misc/5tdm6d.htm
Comité Internacional de la Cruz Roja. (2012). Minas antipersonal . Comité Internacional de La Cruz Roja CICR. https://www.icrc.org/es/doc/war-and-law/weapons/anti-personnel-landmines/overview-anti-personnel-landmines.htm
Concejo Municipal Sabana de Torres. (2016). Plan de Desarrollo 2016-2019. In Alcaldia Municipal Sabana de Torres. https://sabanadetorressantander.micolombiadigital.gov.co/sites/sabanadetorressantander/content/files/000021/1041_plandedesarrollosabanapensadaengrandebj.pdf
Concejo Municipal Sabana de Torres. (2020). Plan de Desarrollo 2020-2023. https://sabanadetorressantander.micolombiadigital.gov.co/sites/sabanadetorressantander/content/files/000572/28557_acuerdo-no-008-de-2020-plan-de-desarrollo-20202023.pdf
Convención de Ottawa. (1997). Convención sobre la prohibición del empleo, almacenamiento, produccion y transparencia de minas antipersonal y sobre su destrucción. https://www.apminebanconvention.org/fileadmin/APMBC/other_languages/spanish/MBC/MBC_convention_text/Convencion_d_Ottawa_Espanol.pdf
Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE. (2019). Medida de pobreza multidimensional municipal de fuente censal . Departamento Administrativo Nacional de Estadística. https://dane.maps.arcgis.com/apps/MapJournal/index.html?appid=54595086fdd74b6c9effd2fb8a9500dc
Dirección de Investigación Criminal e Interpol. (2020). Estadística delitos de Impacto Municipio de Sabana de Torres 2014-2019. Dirección de Investigación Criminal e Interpol DIJIN.
Echandía, C., & Salas, L. G. (2008). Dinámica Espacial de las Muertes Violentas en Colombia 1990-2005. Vicepresidencia de la República de Colombia. Observatorio del Programa Presidencial de Derechos Humanos y DIH. https://www.academia.edu/42225699/Dinámica_Espacial_de_las_Muertes_Violentas_en_Colombia_1990_2005_
Echandía, C., Salazar, G., & Escobedo, R. (2002). Colombia, conflicto armado, regiones, derechos humanos y DIH 1998-2002 (1 ed). Vicepresidencia de la República. Observatorio del Programa Presidencial de Derechos Humanos y Derecho Internacional Humanitario. https://www.researchgate.net/publication/333732640_COLOMBIA_CONFLICTO_ARMADO_REGIONES_DERECHOS_HUMANOS_Y_DIH
Ley 1448, Diario Oficial 48096 (2011). http://wp.presidencia.gov.co/sitios/normativa/leyes/Documents/Juridica/LEY 1448 DE 2011.pdf
García, A. S., & Quiroga, C. C. (2017). Impacto del conflicto armado en el desarrollo colombiano y sus perspectivas en la economía del posconflicto. Revista Ploutos, 7(1), 48–56. https://doi.org/10.21158/23227230.V7.N1.2017.1760
Gobernación de Santander (2017). 54 veredas fueron despejadas de minas antipersonal en Sabana de Torres. https://www.santander.gov.co/index.php/actualidad/item/928-54-veredas-fueron-despejadas-de-minas-antipersonal-en-sabana-de-torres
Gobernación de Santander. (2020). Plan de Desarrollo 2020-2023, Santander siempre contigo y para el mundo. https://www.santander.gov.co/images/comunicaciones/archivos/PDD_Santander_Contigo_y_para_el_Mundo_2020_2023_AprobadoPlenariaRCI.pdf
González Forero, R., Darío Romero Guerra, G., & Ángel Echeverría Vargas, M. (2020). Impacto ambiental en suelos sometidos a explosivos en San Luis, Tolima (Colombia). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(3), 47–56. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i3.1254
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (sexta ed). McGRAW-HILL. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
Informativo Insignia. (2016). ¿Cómo se hace el desminado humanitario? YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=YP8c5otOalc
Kalman, J., & Rendón, V. (2016). Uso de la hoja de cálculo para analizar datos cualitativos. Magis, Revista Internacional de Investigación En Educación, 9(18), 29–48. https://doi.org/10.11144/JAVERIANA.M9-18.UHCA
Macías Montoya, J. A., & Corcione Nieto, M. A. (2020). Experiencias de procesos de desminado humanitario en Colombia desde la perspectiva de los desminadores. Revista Científica General José María Córdova, 18(29), 161–179. https://doi.org/10.21830/19006586.530
Observatorio de Minas Antipersonal. (2003). Observatorio de Minas Antipersonal Santander, Programa Presidencial de Derechos Humanos y Derecho Internacional Humanitario. Boletin N. 3 (p. 16). Presidencia de la República de Colombia. https://repositorio.gestiondelriesgo.gov.co/bitstream/handle/20.500.11762/20457/Del observatorio de minas antipersonas No 3.PDF?sequence=8&isAllowed=y
Pecaut, D. (1997). Presente, pasado y futuro de la violencia. Análisis Político, 30, 3–36. https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/76353
Prieto, C. A., Rocha, C., & Marín, I. (2014). Seis tesis sobre la evolución reciente del conflicto armado en Colombia. In Fundación Ideas para la Paz FIP. https://www.ideaspaz.org/index.php/publications/posts/1053
Programa Institucional Nuestros Héroes. (2017). Desminado Humanitario . Ministerio de Defensa Nacional. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6S2QGCB8ax4&t=30s
Restrepo, J. A., & Aponte, D. (2009). Guerra y violencias en Colombia : herramientas e interpretaciones (1 ed). Editorial Pontificia Universidad Javeriana. https://www.cerac.org.co/es/assets/files/guerrayviolencias/1_El agotamiento_de_la_politica.pdf
Schippa, C. (2010). El valor de la paz para la economía. In La RSE en contextos de conflicto y postconflicto : de la gestión del riesgo a la creación de valor (pp. 73–80). Instituto de Innovación Social Escola de Cultura de Pau. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Espana/ecp/20161219045051/pdf_1092.pdf