Software Architecture for the development of a Technological tool for Costs, Budgets and Work Scheduling

Authors

  • Javier Alfonso Cárdenas-Gutiérrez Francisco de Paula Santander University
  • Ender José Barrientos-Monsalve Foundation for Higher Studies Comfanorte FESC
  • Leonardo Molina-Salazar Francisco de Paula Santander University

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v17n1-2022007

Keywords:

Software architecture, construction, costs, software development, budgeting, site scheduling, academic software

Abstract

Academic software has proven to be strong tools that drive learning processes within all types of educational institutions around the world. Therefore, implementing their use is becoming an increasingly imperative task due to the exponential growth of technology. The objective of this work is to design a software architecture for the subject Costs, Budgets and Work Scheduling, of the Civil Engineering program of the Universidad Francisco de Paula Santander. The methodology is based on the theoretical development of the theoretical classes, basing the process in a logical way avoiding setbacks that in conventional practice could occur. The results show a solid and functional architecture, which will later allow the successful development of an academic software and its maintenance. This tool will leverage the learning process of students, because it encourages self-learning and interest in the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Alfonso Cárdenas-Gutiérrez, Francisco de Paula Santander University

Master in Project Management. Linked to the Transport and Civil Works Research Group, Francisco de Paula Santander University

Ender José Barrientos-Monsalve, Foundation for Higher Studies Comfanorte FESC

Doctor in Management Sciences, Comfanorte University Foundation for Higher Studies. Linked to the GTN Research Group of the Foundation for Higher Studies Comfanorte FESC

Leonardo Molina-Salazar, Francisco de Paula Santander University

Civil Engineering student, Francisco de Paula Santander University. Linked to the Transport and Civil Works Research Group, Francisco de Paula Santander University

References

Almaguel Guerra, A., Alvarez Mora, D., Pernía Nieves, L. A., Mota Pimentel, G. J., & Coello León, C. (2016). Software educativo para el trabajo con matrices. Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, 16(2), 1–12. https://doi.org/10.18845/rdmei.v16i2.2525

Alonso Rodriguez, A. (2019). Software Educativo para la asignatura Introducción a la Ingeniería Civil [Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas]. https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/11672

Alvarado Cardenas, M. E., & Finol de Govea, A. (2019). Diseño de un software para la enseñanza de Inglés Técnico en Ingeniería: enfoque teórico de su elaboración. Revista UCMaule, 57, 39–62. https://doi.org/10.29035/ucmaule.57.39

Báez-Pérez, A. A., Soto-Vergel, Á. J., & Herrera-Rubio, J. E. (2019). Enseñanza de sistemas de radiocomunicaciones terrestres con línea de vista mediante software educativo. Revista Educación En Ingeniería, 14(28), 78–87. https://doi.org/10.26507/rei.v14n28.996

Benitez Varon, C. M., & Camargo Pérez, J. F. (2020). Tipificación y análisis de precios unitarios de estructuras para la aducción de agua en vivienda de suelo rural para el Departamento de Cundinamarca (pp. 1–58). Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Faculta de Ingeniería. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/25575/CamargoPerezJairoFelipe2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Burgos Moreira, B. de los A., & Velasco García, L. E. (2018). Los recursos informáticos en la calidad del aprendizaje receptivo: Diseño de un entorno Web educativo [Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, letras y ciencias de la educación]. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/35929/1/BFILO-PD-INF1-18-010.pdf

Callejas-Cuervo, M., Alarcón-Aldana, A. C., & Álvarez-Carreño, A. M. (2017). Modelos de calidad del software, un estado del arte. Entramado, 13(1), 236–250. https://doi.org/10.18041/entramado.2017v13n1.25125

Cárcel Carrasco, F. J. (2016). Desarrollo de habilidades mediante el aprendizaje autónomo. 3C Empresa, Investigación y Pensamiento Crítico, 5(3), 52–60. https://doi.org/10.17993/3cemp.2016.050327.52-60

Cova, Á., Arrieta, X., & Aular de Durán, J. (2008). Revisión de modelos para evaluación de software educativos. Télématique. Revista Electrónica de Estudios Telemáticos, 7(1), 94–116. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78470106

Díaz, J. C., Ucán, J. P., Aguileta, A., & Toscano, A. B. (2016). Asistente escolar para los estudiantes de Ingeniería de Software: una aplicación móvil. ReCIBE. Revista Electrónica de Computación, Informática, Biomédica y Electrónica, 5(3), 1–24. http://40.71.171.92/bitstream/handle/123456789/1020/71-137-1-SM.pdf?sequence=1&isAllowed=y

González Espinosa. J. X. (2019). Diagrama de flujo y su relación con la vida cotidiana (pp. 1–25). Universidad Técnica de Machala. Facultad de Ciencias Empresariales. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/14847/1/E-4389_GONZALEZ ESPINOSA JENNIFFER XIOMARA.pdf

Hoyos Salcedo, E. A., Acosta Minoli, C. A., Arisitzabal Zapata, J. H., Mesa Mazo, M. J., Trujillo Salazar, C. A., Rincón Penagos, J. A., Gutiérrez Rodríguez, Á., & Jaime Pastor, A. (2021). Influencia de un software educativo en la consolidación del aprendizaje de superficies cuádricas. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 49, 123–142. https://doi.org/10.17227/ted.num49-9574

IEEE Std. (1993). IEEE Software Engineering Standard. Glossary of Software Engineering Terminology, 729-1993. IEEE Press.

Jiménez López, L. (2017). Presupuestos en la construcción (1 ed). Ediciones Paraninfo S.A. https://www.paraninfo.co/catalogo/9788428338035/presupuestos-en-la-construccion

Marín-González, F., Cabas, L. de J., Cabas, L. C., & Paredes-Chacín, A. J. (2018). Formación Integral en Profesionales de la Ingeniería. Análisis en el Plano de la Calidad Educativa. Formación Universitaria, 11(1), 13–24. https://doi.org/10.4067/s0718-50062018000100013

Niño, J. A., & fernández, F. H. (2019). Una mirada a la enseñanza de conceptos científicos y tecnológicos a través del material didáctico utilizado. Revista Espacios, 40(15), 4. http://www.revistaespacios.com/a19v40n15/a19v40n15p04.pdf

Pizarro, G., & Cordero, D. (2013). Las TIC: Una herramienta tecnológica para el desarrollo de las competencias lingüísticas en estudiantes universitarios de una segunda lengua. Revista Electrónica Educare, 17(3), 277–292. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582013000300013

Rodríguez Calderón, W., Pallares Muñoz, M. R., & Vargas Guerra, A. (2019). Experiencia educativa apoyada en TICs para el cálculo de centroides y momentos de inercia de figuras planas de contorno recto. III Congreso Internacional En Inteligencia Ambiental, Ingeniería de Software y Salud Electrónica y Móvil AmITIC 2019, 62–66. https://core.ac.uk/download/pdf/234021242.pdf

Salazar Alzate, M. F. (2017). Impacto económico del uso de BIM en el desarrollo de proyectos de construcción en la ciudad de Manizalez. Universidad Nacional de Colombia.

Silva Giraldo, C. A., Dugarte Mendoza, J. S., & Majía Jálabe, A. (2018). Impacto de los costos de calidad en la ejecución de los proyectos de construcción en Colombia. Revista EAN. Escuela de Administración de Negocios. Edición Especial, 33–54.

Taipe, C., Yancachajlla, U., & Flores, H. (2020). Aprendizaje de la dinámica de una partícula a través del software Interactive Physics en estudiantes de ingeniería. Revista Innova Educación, 2(2), 330–346. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.02.007

Vinueza, M., & Córdova, J. (2019). El uso de los programas educativos en el proceso de enseñanza-aprendizaje en ingenieria del software: Una aproximación al estado del arte. Revista Inclusiones, 6(2), 155–177. http://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/63

Published

2021-11-12

How to Cite

Cárdenas-Gutiérrez, J. A., Barrientos-Monsalve, E. J., & Molina-Salazar, L. (2021). Software Architecture for the development of a Technological tool for Costs, Budgets and Work Scheduling. I+D Revista De Investigaciones, 17(1), 85–95. https://doi.org/10.33304/revinv.v17n1-2022007

Issue

Section

Artículos científicos