A Culture of Honesty as an Educational Strategy Against Academic Plagiarism in University Students

Authors

  • Gonzalo Rojas Reyes Research and Development University

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v17n1-2022013

Keywords:

Academic fraud, academic honesty, plagiarism, drafting

Abstract

This article studies the phenomenon of academic plagiarism in university students. In the first part of the text some historical considerations about plagiarism appear, later several reflective approaches about its causality are exposed and finally some ideas to implement in educational institutions in order to counteract it. Throughout the text it is mentioned that, among the means to combat it, disciplinary sanctions occupy a prominent place, even though they have not shown the expected effectiveness. Finally, it is proposed that to overcome plagiarism in universities it is necessary to join efforts from the administrative, teaching and students oriented to build an institutional culture of academic honesty.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gonzalo Rojas Reyes, Research and Development University

Doctor in social sciences, Specialist in University Teaching, and Bachelor of Philosophy and Letters

References

Alfaro, P., & Juárez, T. de J. (2014). El plagio académico: Formar en competencias y buenas prácticas universitarias. RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 6, 1–20. https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/637

Astudillo Gómez, F. (2006). El Plagio Intelectual. Revista Propiedad Intelectual, 8–9, 242–270. https://www.redalyc.org/pdf/1890/189018586009.pdf

Baiget, T. (2010). Ética en revistas científicas . Ibersid: Revista de Sistemas de Información y Documentación, 4, 59–65. https://ojs.ibersid.eu/index.php/ibersid/article/view/3873

Campos, M. P. (2006). Apuntes sobre redacción y plagio académico. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 19, 1–8. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194220467010.pdf

Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Cebrián-de-la-Serna, M., & Sarmiento-Campos, J. A. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XX1: Revista de La Facultad de Educación, 21(2), 105–129. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6492007

Chávez, W. (2010). Un ladrón de literatura, El plagio a partir de la transtextualidad –Desarrollo de una metodología de comparación [ University of Bergen]. https://bora.uib.no/bora-xmlui/bitstream/handle/1956/5545/41525Chavez Vaca materie_revidert.pdf?sequence=1

Diccionario de la Lengua Española. (2021). Plagio. Real Academia Española. https://dle.rae.es/plagio

Diez-Martínez, E. (2015). Deshonestidad académica de alumnos y profesores. Su contribución en la desvinculación moral y corrupción social. Sinéctica Revista Electrónica de Educación , 44, 1–17. http://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/161

Espiñeira-Bellíon, E. M., Mosteiro-García, M. J., Muñoz-Cantero, J. M., & Porto Castro, A. M. (2020). La honestidad académica como criterio de evaluación de los trabajos del alumnado universitario. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(1), 1–19. https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17097

Gallent Torres, C., & Tello Fons, I. (2017). Percepción del alumnado de traducción de la Universidad Internacional de Valencia (VIU) sobre el ciberplagio académico. RIDU Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 11(2), 90–117. https://doi.org/10.19083/ridu.11.563

Girón, S. J. (2015). Anotaciones sobre el plagio (5 ed). Universidad Sergio Arboleda. https://www.usergioarboleda.edu.co/wp-content/uploads/2015/05/Libro-No-Plagio_-Digital-1.pdf?db852a

Hernández-Chavarría, F. (2007). Fraude en la autoría de artículos científicos. Revista Biomédica, 18(2), 127–140. https://www.revistabiomedica.mx/index.php/revbiomed/article/view/485

Hernández, M. (2016). El plagio académico en la investigación científica. Consideraciones desde la óptica del investigador de alto nivel. Perfiles Educativos, 38(153), 120–135. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v38n153/0185-2698-peredu-38-153-00120.pdf

Jaramillo Valbuena, S., & Rincón Belalcázar, N. F. (2014). Los estudiantes universitarios y la sociedad de la información: Una combinación que ha facilitado el plagio académico en las aulas colombianas. Información, Cultura y Sociedad, 30, 127–137. https://doi.org/10.34096/ics.i30.669

Martínez, L., & Ramírez, E. R. (2018). Fraude académico en universitarios en Colombia ¿Qué tan crónica es la enfermedad? Educação e Pesquisa, 44, 1–19. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201706157079

Mejía, J. F., & Ordóñez, C. L. (2004). El fraude académico en la Universidad de los Andes. ¿Qué, qué tanto y porqué? Revista de Estudios Sociales, 18, 13–25. https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.7440/res18.2004.01

Molina, F., Velásquez, J. D., Ríos, S., Calfucoy, P., & Cociña, M. (2011). El fenómeno del plagio en documentos digitales: un análisis de la situación actual en el sistema educacional Chileno. Revista Ingeniería de Sistemas, 25, 5–28. http://www.dii.uchile.cl/~ris/RISXXV/plagio.pdf

Morales, P. (2011). Escribir para aprender, tareas para hacer en casa (5 ed). Universidad Rafael Landívar. https://bit.ly/3isTiAN

Neiva, R., Klein, V., Salles, A., & Raimundo, I. (2016). Deshonestidad académica: efectos sobre la formación ética de los profesionales de la salud. Revista Bioética, 24(3), 459–468. https://doi.org/10.1590/1983-80422016243145

Ordóñez, C. L., Mejía, J. F., & Castellanos, S. (2006). Percepciones estudiantiles sobre el fraude académico: Hallazgos y reflexiones pedagógicas. Revista de Estudios Sociales, 23, 37–44. https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.7440/res23.2006.03

Perromat, K. (2010). El plagio en las literaturas hispánicas: Historia, Teoría y Práctica [Université Paris-Sorbonne]. https://studylib.es/doc/6986548/el-plagio-en-las-literaturas-hispánicas--historia--teoría.

Ramírez, A. S. (2019). El plagio: Un dolor de cabeza para estudiantes y académicos. In Revolución en la Formación y la Capacitación para el Siglo XXI (2nd ed., Vol. 1, pp. 373–376). Editorial Instituto Antioqueño de Investigación .

Sureda, J., Comas, R., & Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 197–220. https://www.redalyc.org/pdf/800/80011741011.pdf

Published

2021-11-12

How to Cite

Rojas Reyes, G. (2021). A Culture of Honesty as an Educational Strategy Against Academic Plagiarism in University Students. I+D Revista De Investigaciones, 17(1), 158–165. https://doi.org/10.33304/revinv.v17n1-2022013

Issue

Section

Artículos científicos