Mobile Social Networks in Times of Uncertainty and Their Alternatives in Companies
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v17n2-2022007Keywords:
Strategy, Social Media, Pandemic, Organization, Appropriate Technology.Abstract
The objective of the research was to identify the business conditions for the use of social networks through mobile devices, in times of a pandemic caused by COVID-19. The research was developed under the quantitative methodology approach, within a cross-sectional study and not experimental, structured formats such as interview, survey and the information triangulation mechanism were used. Among the main results, the successes and mistakes in the use of social networks and mobile devices are identified, as well as their determining factors of success as a contribution to organizational consolidation in times of pandemic. It is concluded that the strategies and organizational plans have been left without a floor due to the uncertainty, the situation of the companies that seek innovation to emerge from the crisis is contrasted with the group of companies, which do not find the way to assume the present challenges.Downloads
References
Acosta, L. A. (2020). Este es el impacto que ha tenido la pandemia del COVID sobre la economía nacional. https://www.larepublica.co/economia/este-es-el-impacto-que-ha-tenido-la-pandemia-sobre-la-economia-nacional-3006803
Bricio, S. K., Calle, M. J. y Zambrano, P. M. (2018). El marketing digital como herramienta en el desempeño laboral en el entorno ecuatoriano: estudio de caso de los egresados de la Universidad de Guayaquil. Revista Universidad y Sociedad, 10(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000400103
Cámara de Comercio de Pasto. (2020). Censo empresarial 2019-2020 en el Municipio de San Juan de Pasto. https://www.colombiaagil.gov.co/colombia_agil/media/Convocatoria-Entidades-Territoriales-2021-2022/Pasto-2-Propuesta-Censo-Empresarial.pdf
Cámara de Comercio de Pasto. (2021). Dinámica empresarial de Nariño. https://ccpasto.org.co/wp-content/uploads/2022/06/5.Informe-Coyuntura-Economica-2021.pdf
Cámara de Comercio de Pasto. (2022). Informe de estimación potencial de comerciantes. https://ccpasto.org.co/wp-content/uploads/2022/08/INFORME-DE-ESTIMACION-DE-POTENCIAL-DE-COMERCIANTES-2022.pdf
Durán, B. L. (2016). Plan de puesta en marcha de un Comercio Electrónico: Diseño, Arquitectura, logística, tecnologías, comunicación, puesta en marcha y gestión [Tesis de Maestría en Empresa y Tecnologías de la Información, Universidad de Cantabria, España]. https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/10720
Findeter. (Septiembre, 2021). Banca de desarrollo territorial. Estudio del Sector TIC colombiano. https://repositorio.findeter.gov.co/handle/123456789/9701
García-Vidal, G., Guzmán-Vilar, L. y Martínez-Vivar, R. (2021). Administración de conocimiento y redes sociales: Análisis en pequeñas empresas ecuatorianas. Revista de Ciencias Sociales, 27 (Especial 4), 213-229. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8145518
Guzmán, D. A. (2018). El S-commerce: La innovación a través de Medios Sociales. Journal of Technology Management & Innovation, 13(1). https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-27242018000100056&lng=en&nrm=iso&tlng=enDOI10.4067/S0718-27242018000100056
Hernández, R. y Fernández, L. (2018). Las redes sociales científicas y académicas. experiencias. impacto en la visibilidad de la salud ocupacional. Revista Cubana de Salud y Trabajo 2018, 19(2), 45-54. https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubsaltra/cst-2018/cst182h.pdf
Instituto Departamental de Salud Nacional [IDSN]. (2020). Instituto Departamental de Salud. Gobernación de Nariño. http://www.idsn.gov.co/index.php/covid19
León, D. y Blanco, R., (2016). Plan de puesta en marcha de un Comercio Electrónico: Diseño, Arquitectura, logística, tecnologías, comunicación, puesta en marcha y gestión [Tesis de Maestría, Universidad de Cantabria. Maestría en empresa y tecnologías de la comunicación]. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/10720/LEONDURANBORJA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martí, N. (2020). Sociedad digital: gestión organizacional tras el COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 394-401. https://www.redalyc.org/jatsRepo/290/29063559021/29063559021.pdf
Martín, F. y Reyes, G. (2020). Desafíos y nuevos escenarios gerenciales como parte de la herencia del Covid-19. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 710-722. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29063559019/
Matute-Quito, A., Eras-Valverde, B. y Bonisoli, C. (2021). Presencia en las redes sociales de Instagram, Facebook, WhatsApp y YouTube de las empresas de delivery en la ciudad de Machala durante la pandemia. Digital Publisher, 6(6), 282-292. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8149599
Muñiz, S. M. y Llaguno, F. J. (2021). Redes sociales y el surgimiento de nuevos emprendimientos en tiempos de pandemia covid-19. [Tesis de Grado. Universidad de Guayaquil. Guayaquil, Ecuador. Facultad de comunicación social]. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/54729
Nicholls, S. (2012). Redes Sociales en las empresas. INCAE Business Review, 2(6). https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA323659282&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=16592549&p=IFME&sw=w
Parra, A. Y., Almanza, C. A. y Astudillo, V. D. (2021). Análisis de estrategia en redes sociales para el sector de los restaurantes colombianos en tiempos de crisis por la pandemia COVID-19. Face, Facultad de ciencias económicas y empresariales. 2(2), 84-98. https://ojs.unipamplona.edu.co/ojsviceinves/index.php/face/article/view/1106/1180
Perdigón, L. R., Viltres, S. H. y Madrigal, L. I. (2018). Estrategias de comercio electrónico y marketing digital para pequeñas y medianas empresas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992018000300014
Presidencia de la República. (2020). Acciones tomadas por el Gobierno para la prevención del COVID-19. https://coronaviruscolombia.gov.co/Covid19/acciones/acciones-de-empleo.html
Sampedro, C. R., Palma, D. P., Machuca, S. A., y Arrobo, E. (2021). Transformación digital de la comercialización en las pequeñas y medianas empresas a través de redes sociales. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 484-490. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n3/2218-3620-rus-13-03-484.pdf
Serna, G. H., Barrera, E. A. y Castro, E. E. (2020). Efectos en el empleo en las micro y pequeñas empresas generados por la emergencia del COVID-19: caso Colombia. Observatorio del Mercado de Trabajo de Caldas. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3609574
Silva, C. A. y Martínez, D. D. (2020). Teletrabajo y tecnología móvil en escenarios de pandemia. UNAD.
Todorovich, E. (2021). La pandemia de las redes sociales. Revista Argentina de Ingeniería, 9(17), 91. https://confedi.org.ar/wp-content/uploads/2021/05/Articulo8-RADI17.pdf
Zeler, P. I. (2017). Facebook como instrumento de comunicación en las empresas de América Latina [Tesis Doctoral, Departamento de Estudios de Comunicación Facultad de Letras, Universitat Rovira I Virgili, Tarragona, España]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=184555