Development of Entrepreneurship Competencies in Students from Universidad de la Amazonia (2019-2020)
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v17n2-2022009Keywords:
Business Administration, Professional Competence, Correlation, University Education, University Curriculum.Abstract
The Tuning study carried out in Latin America with validity for Colombia identified specific competencies for professionals in Administration, among them those related to Entrepreneurship. The objective of this study was to know the perception of Business Administration students (PAE) on the importance and development of competencies in entrepreneurship. The semi-structured survey technique was applied to a sample of 73 % of the students of the professionalization and deepening cycle. Descriptive and correlation analysis was used. In order of importance, the following capacities were determined: detection of opportunities to undertake new businesses, development of new products, analysis of information for decision making, identification and optimization of business opportunities. The average rating was 3.7 (on a scale of 1.0 to 5.0), which places the training at a medium level (scale: low, medium, high). These results were consistent with the national trend.Downloads
References
Acs, Z., Boardman, M., y McNeely, C. (2013). The social value of productive entrepreneurship. Small Business Economics, Springer, 40(3), 785-796. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9396-6
Aguilar, J. C. (2015). “Competencias específicas” Tuning en programas de administración: Colombia y su región suroccidente. Contexto, (4), 111-117. https://doi.org/10.18634/ctxj.4v.1i.410
Ahumada-Méndez, L. S. (2013). Las competencias aplicadas al emprendimiento. Escenarios, 11(1), 44-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4714359
Andrade, M. C., Pardo, Y. Y. y Marlés, C. (2012). Competencias en emprendimiento. Una propuesta para su enseñanza y aprendizaje. Universidad de la Amazonia.
Baptista, R., Lima, F. y Preto, M. T. (2013). Entrepreneurial skills and workers’ wages in small firms. Small Business Economics, (40), 309-323. https://doi.org/10.1007/s11187-012-9463-7
Borjas, D. X. (2012). La educación empresarial en instituciones de educación superior venezolanas. Estudios Gerenciales, 28(125), 51-58. https://www.redalyc.org/pdf/212/21226279006.pdf
Camacho, D. J. (2007). Hacia un modelo de emprendimiento universitario. Apuntes del Cenes, 27(43), 275-292.
Castrillón, J., y Cabeza, L. (2010). Griica, las competencias de los administradores en Colombia a la luz del proyecto Tunning América latina. Asociación Colombiana de facultades de administración [Ascolfa].
Castrillón, J., Cabeza, L. y Lombana, J. (2015). Competencias más importantes para la disciplina administrativa en Colombia. Contaduría y Administración, 60(4), 776-795. https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.07.009
Elexpuru-Albizuri, I., Villardón-Gallego, L., y Alda-Varas, R. (2012). Propuesta y validación de un perfil de competencias de la persona emprendedora. Implicaciones para la formación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(3), 1057-1080. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293124654006
González, O., Hinojo, F. J. y López, J. A. (2017). Competencias gerenciales de los administradores de empresas en Bucaramanga y su área metropolitana (Colombia). Ensayos, 32(1). http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos
Gujarati, D. y Porter, D. (2010). Econometría básica. McGraw-Hill.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw- Hill.
Jany, J. (1994). Investigación integral de mercados, un enfoque operativo. McGraw-Hill.
Kirby, D. (2004). Entrepreneurship education: can business schools meet the challenge? Education + Training, 510-519. https://doi.org/10.1108/00400910410569632
Marlés-Betancourt, C. M., Hermosa-Guzmán, D. H. y Peña-Torres, P. P. (2012). Griica Colombia Caso Ascolfa Capítulo Centro. Asociación Colombiana de Facultades de Administración.
Moreno-Juvinao, J., Castrillón-Cifuentes, J., Sánchez-Otero, J. y Moreno-Charris, A. V. (2016). Perfil del administrador: construcción a partir de la experiencia Tuning-Colombia. Económicas CUC, 37(21), 23-46. http://dx.doi.org/10.17981/econcuc.37.2.2016.02
Murcia-Cabra, H. H. (2011). Creatividad e innovación para el desarrollo empresarial. Ediciones de la U.
Ovalles-Toledo, L. V., Moreno-Freites, Z., Olivares-Urbina, M. Á. y Silva-Guerra, H. (2018). Habilidades y capacidades del emprendimiento: un estudio bibliométrico. Revista Venezolana de Gerencia, 23(81), 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29055767013
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Editorial Graó.
Proyecto Alfa Tuning América Latina (2007). Tuning América Latina. Conclusiones y propuestas. http:// Tuning.unideusto.org/tuninga
Rodríguez-Marmolejo, S. P., Rojas-Arroyave, Y. C. y Serna-Ospina, S. (2020). “Competencias genéricas” de los administradores de empresas. Ploutos, 9. https://doi.org/10.21158/23227230.v9.n0.2019.2564
Romero, Y., De la Ossa, S. y Buelvas, J. (2021). Las nuevas competencias del administrador de Empresas en Colombia: Revisión de tema. Conocimiento Global, 6(S1), 165-179. https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/138
Ruíz, I. (2009). El proceso curricular por competencias. Trillas.
Sáenz-Bilbao, N. y López-Vélez, A. L. (2015). Las competencias de emprendimiento social, COEMS: aproximación a través de programas de formación universitaria en Iberoamérica REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, (119), 159-182. https://doi.org/10.5209/rev_REVE.2015.n119.49066
Sanabria-Rangel, P.E., Ospina-Díaz, M. R. y García-Carvajal, S. (2019). Professional competences in management field: A curricular analysis for Colombia. Ad-Minister, 35(2019), 5-52. https://doi.org/10.17230/Ad-minister.35.1
Tejada, J. y Pozos, K. V. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: Hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado, 22(1), 25-51. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63620/38691
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. (Informe Proyecto Mesesup). Universidad del Rosario.
Tobón, S. (2008) La formación basada en competencias en la educación superior. Universidad Autónoma de Guadalajara.
Torres-Granadillo, F. y Artigas, W. (2015). Emprendimiento económico: Elementos teóricos desde las perspectivas de sistemas y redes. Revista de Ciencias Sociales, 21(3), 429-441. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28042299012
Tuning, Educational Structure in Europe (2006). Contribuciones de las Universidades al proceso de Bolonia. http://tuning.unideusto.org/tuningeu.
Valero, G. M. (2011). Las competencias de los administradores en Colombia a la luz del Proyecto Tuning. Caso capítulo oriente. Puente, 5(1), 10. http://dx.doi.org/10.18566/puente.v5n1.a0
Varela, R. (2011). Desarrollo, Innovación y Cultura Empresarial. Pearson.
Varela, R. y Bedoya, O. L. (2006). Modelo Conceptual de Desarrollo Empresarial Basado en Competencias. Universidad del Valle.
Vega, J. C. y Mera, C. W. (2016). Modelo de formación en emprendimiento social, para instituciones de educación superior en Colombia. Revista EAN, (81), 29-44. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1563
Wagenaar, R. (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación Superior en América Latina. Informe final, proyecto Tuning América Latina 2004-2007. Universidad de Deusto.
Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave: cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona Editorial.