Human Rights Education: How does the Colombian System Approach Human Rights Education?
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v17n2-2022010Keywords:
Human Rights, Culturally Relevant Education, Educational Innovation, Culture.Abstract
Schools should promote the teaching of human rights from a transformed pedagogy, based on an interdisciplinary approach that involves all individuals who make up the educational community. This article had the objective of analyzing how the Colombian system approaches human rights education, therefore, a bibliographic study of research conducted at national and international level in relation to the topic exposed was carried out, so it was considered necessary to address the theoretical aspects related to human rights education with the practice in education. It is evident, a minimum praxis of human rights, as it is reflected in antisocial behaviors. In addition, the urgency of structuring a meaningful pedagogy is revealed, in which human rights education is strengthened by notions of coexistence, all this articulated from the theoretical with the practical.Downloads
References
Amézquita, L. (2010). Importancia de la educación en la primera infancia como cimiento para la vida. Unaciencia, 3(5), 8-13.
Areiza, E. (2018). Educación de calidad desde la perspectiva de los derechos humanos. Sophia, 14(2), 15-23.
Arnaiz, B. (2020) La importancia de la educación en la infancia.
Baena, J. y Jiménez, R. (2019). Derechos humanos, desarrollo local y educación en contextos de exclusión social. Cuadernos del CLAEH, 38(110), 155-178.
Cadena, B. (2017). El papel de la educación en derechos humanos como propuesta de intervención pedagógica dirigida a los maestros promotores de derechos humanos en el colegio nueva Colombia IED [Tesis de maestría, Programa de Defensa de los derechos humanos y del derecho internacional humanitario ante organismos, cortes y tribunales internacionales, Facultad de Derecho, Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia]. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/2219/Cadenabeatriz2017.pdf
Candamil, J., Sánchez, C. y Silva, Y. (2014). Educación en derechos humanos: revisión en perspectiva desde Europa, Asia Central, Norteamérica, Latinoamérica y Colombia. Revista Vía Iuris, (16), 87-117.
Cárdenas, W. (2015). Una propuesta de fundamentación en la educación de los derechos humanos desde la antropología Zubiriana [Tesis de maestría, Programa de maestría en Educación, Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia]. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/3497
Castañeda, M. (2018). El derecho internacional de los derechos humanos y su recepción nacional. Comisión Nacional de los Derechos Humanos. CNDH. https://www.cndh.org.mx/documento/el-derecho-internacional-de-los-derechos-humanos-y-su-recepcion-nacional
Contreras, M. A. R. (2021). Transformación de la práctica pedagógica en educación básica primaria desde los significados de los actores en la aplicación de la Programación Neurolingüística. Dialéctica, (1).
Congreso de Colombia. (1991). Constitución política de Colombia. Leyer.
De Franco, M. y Solórzano, L. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: Análisis teórico. Mundo Recursivo, 3(1), 1-24.
DE, S. (1994). Ley general de educación.
Franco, M. (2018). El final del silencio: Dictadura, sociedad y derechos humanos en la transición (1979-1983). Fondo de Cultura Económica.
Gandini, L. (2018). Migración de alta educación, desarrollo y… derechos humanos, ¿la incógnita de la ecuación? Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 39(84), 75-103.
Gómez, F., y Oraá, J. (2002). La declaración universal de Derechos Humanos. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=323682
Hunt, L. (2010). La invención de los derechos humanos. Tusquets.
Instituto Interamericano de Derechos Humanos. [IIDH] (2008). Página principal. https://www.iidh.ed.cr/
Kolstrein, A. M. (2015). Educación en Derechos Humanos y Educación Superior: una perspectiva controversial. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (70), 47-69.
Kompass, A. (2003). Los jornaleros agrícolas. Diagnóstico sobre la situación de los derechos humanos en México. Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas en México.
Lara, L. B. (2010). Educación en Derechos Humanos. Instituto de Investigaciones Jurídicas.
López, L. (2013). La hermenéutica y sus implicaciones en el proceso educativo. Sophia, Colección de Filosofía de La Educación, (15), 85-101.
Maldonado, C. (2010). Hacia una fundamentación filosófica de los derechos humanos. Universidad del Rosario.
Marolla, J. (2018). La historia reciente en los currículos escolares de Argentina, Chile y Colombia. Desafíos de la educación para la ciudadanía desde la Didáctica de las Ciencias Sociales. Historia y Memoria, (17), 153-184.
Méndez, L. E. (2015). La formación ciudadana por competencias en Colombia: mirada en contexto a los grados noveno de tres instituciones de Santiago de Cali [Trabajo de grado, Facultad de Humanidades, Universidad del Valle, Cali]. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/19074
Ministerio de Educación Nacional. (2017). Educación Nacional. http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-101270_archivo_pdf1.pdf
Mosquera, C. P. (2016). Trans el muro: Mujeres trans en condiciones inframurales en Colombia. Una perspectiva desde los principios de igualdad y no discriminación. Pontificia Universidad Católica del Perú
Núñez, R. F. y Zuluaga, L. N. (2017). Estándares internacionales de reparación de violaciones de derechos humanos: principios de implementación en el derecho colombiano. Revista Análisis Internacional, (6), 24. https://revistas.utadeo.edu.co/index.php/RAI/article/view/853
Oficina (2002). Naciones Unidas para los Derechos Humanos. Derechos de la mujer.
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (1948). La Declaración Universal de Derechos Humanos. http://www.un.org/es/universaldeclaration-human-rights/
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (1966). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. http://www.ohchr.org/SP/ProfessionalInterest/Pages/CESCR.aspx
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (1993). Declaración y programa de acción de Viena. Naciones Unidas.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2009). Un enfoque de la Educación Para Todos basado en los Derechos Humanos. http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001588/158893s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2012). Educación en derechos humanos en la escuela primaria y secundaria: guía de autoevaluación para gobiernos. https://www.ohchr.org/Documents/Publications/SelfAssessmentGuideforGovern
Patiño, C. (2014). Apuntes para una historia de la educación en Colombia. Actualidades Pedagógicas, 1(64), 261-264.
Pérez, T. P. (2015). Educación para construir una cultura de paz en Colombia. Boletín Redipe, 4(10), 56-78.
Pinzón, J. R. (2018). Los derechos humanos en la educación básica primaria en Colombia [Trabajo de grado, Escuela de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Bogotá]. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/20429/79387325.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Piña, L., Pérez, M. y Bueno, W. (2020). Educación para la paz y espacios de convivencia desde la perspectiva de los derechos humanos. Advocatus, (35), 135-155.
Plandeh. (2009). Plan Nacional De Educación. https://www.ohchr.org/Documents/issues/education/training/actionsplans/Colombia.pdf
Pulido, O. (diciembre de 2013). La Ley 115 de 1994: Un balance necesario. Educación.
Ramírez, G. (2000). La educación en derechos humanos en México, Experiencias de educación en derechos humanos en América Latina. Instituto Interamericano de Derechos Humanos.
Restrepo, B (2014). Reflexiones sobre educación, ética y política. Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Sánchez, M. (2010). La educación para la paz en Colombia: una responsabilidad del Estado Social de Derecho. Revista Vía Iuris, (9), 141-160. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3432200
Sánchez, P. (2019). Propuesta educativa para la construcción de cultura de paz en la formación de estudiantes de la Facultad de Educación y Humanidades de la UMNG en el marco del posacuerdo colombiano: una apuesta desde la maestría en educación (Cohorte 2017-II) De la Sede Campus, Cajicá [Tesis de Maestría, Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá]. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/31936
Tovar, L. (2008). ¿Educación para la democracia sin democracia? Un informe bibliográfico. En R. Sierra (Ed.), La crisis colombiana: reflexiones filosóficas (pp. 312-334). Universidad Nacional de Colombia.
Trimiño, C. y Amézquita, L. (2018). Reflexiones desde la universidad sobre educación en derechos humanos y para la paz. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 20(31), 101-124.
Serrano, S. y Vázquez, D. (2021). Los derechos en acción: obligaciones y principios de derechos humanos. Flacso.
Taus, P. (2014). La igualdad de género y el acceso a la justicia de las mujeres víctimas de violencia en la región dentro del sistema interamericano de protección de los derechos humanos. Revista IUS, 8(34), 21-41.
Velásquez, D. (2020). Política pública de educación en derechos humanos desde una perspectiva histórica [Tesis de maestría, Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/51469/TrabajoGradoDIANAVELASQUEZ.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Zambrano, L. E. (2017). La enseñanza de los derechos humanos como parte integral de la educación humanística en Colombia [Trabajo de grado, Fcaultad de Educación y Humanidades, Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá]. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/17098/LuisEduarZambranoSanchez2018.pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y