Relevance of a Psychoeducational Intervention Program for Strengthening Resilience Skills in Institutionalized Adolescents
Abstract
This research addressed the relevance of a psychoeducational intervention program to strengthen resilience skills in adolescents from a foster home in the municipality of San Gil. Using the School Resilience Scale (E.R.E.) in a quantitative approach perspective, deficiencies were identified that supported the need for intervention. During the implementation of the program, remarkable progress was observed in the participation and commitment of adolescents, indicating the effectiveness of the strategies employed to create a conducive environment. In addition, a positive transformation from low to intermediate and high levels in the dimensions of the scale was evidenced, emphasizing the relevance and value of psychoeducational intervention in strengthening the resilience of these young people.
Downloads
References
Barrera Guzmán, M., y Flores Galaz, M. (2020). Predictores Psicosociales de Salud Mental Positiva en Jóvenes. Acta De Investigación Psicológica, 10(3), 80-92. https://doi.org/10,22201/fpsi.20074719e.2020,3.360
Cusy, Y. I. A., Silva, m. O. C., Cruz, J. A. G., Alcoser, S. D. I., Alvarez, V. m., y Valderrama, E. N. m. Y. (2023). Teorías del aprendizaje de Vygotsky y Piaget: Alcances en la educación latinoamericana. https://doi.org/10,17613/kgvs-gw77
Efstathopoulou, L., y Bungay, H. (2021). Mental health and resilience: Arts on Prescription for children and young people in a school setting. Public Health, 198, 196-199. https://doi.org/10,1016/j.puhe.2021,07.021
Fernández-Berrocal, P. (2023). Inteligencia emocional: aprender a gestionar las emociones. Shackleton Books. https://acortar.link/uQ0ZHW
Flores Galaz, m., y Cortés Ayala, m. (2022). Resiliencia: Factores Predictores en Adolescentes. Acta De Investigación Psicológica, 12(3), 115-128. https://doi.org/10,22201/fpsi.20074719e.2022,3.467
Grotberg, E. (1995). A guide to promoting resilience in children: streng the ning the human spirit Bernard Van Leer Foundation. http://www.bibalex.org/search4dev/files/283337/115519.pdf
Haddow, S., Taylor, E. P., y Schwannauer, m. (2021). Positive peer relationships, coping and resilience in young people in alternative care: A systematic review. Children and Youth Services Review, 122, 105861. https://doi.org/10,1016/j.childyouth.2020,105861
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación sexta edición. México DF: McGraw-Hill. https://acortar.link/yfrQ2
Ibarrola Sosa, R. (2019). Resiliencia en niños, niñas y adolescentes en situación de desamparo: un proyecto de intervención desde el Trabajo Social. (Trabajo de grado, Universidad Pontificia, Madrid). http://hdl.handle.net/11531/32326
Instituto Colombiano de Bienestar Familia [ICBF]. (2021). La resiliencia en los niños y adolescentes. https://www.icbf.gov.co/system/files/procesos/pu7.p_cartilla_resiliencia_v1.pdf
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF, 2009). RESOLUCIÓN 912 DE 2007. Diario Oficial No. 47,417 de 21 de julio de 2009. https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/resolucion_icbf_0912_2007.htm
Lown, m., Lewith, G., Simon, C., y Peters, D. (2015). Resilience: what is it, why do we need it, and can it help us? British Journal of General Practice, 65(639), e708-e710. https://doi.org/10,3399/bjgp15X687133
Medina, A. J. (2000). El legado de Piaget. Educere, 3(9),11-15. https://www.redalyc.org/pdf/356/35630903.pdf
Mora Uyaguari, R. D. J., y Morocho Granda, B. L. (2020). La práctica restaurativa como elemento transformador de las relaciones interpersonales en la Unidad Educativa Susudel (Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación). http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1587
Pérez Pérez, Paulina Del Rocío, Pérez Manosalvas, Héctor Sebastián, y Guevara Morillo, Giovanni David. (2022). Factores de riesgo y desarrollo de resiliencia en adolescentes. Revista-Científica UISRAEL, 9(2),23-38. https://doi.org/10,35290/rcui.v9n2,2022.519
Richardson, G.E. (2002), The metatheory of resilience and resiliency. J. Clin. Psychol., 58: 307-321. https://doi.org/10,1002/jclp.10020.
Saavedra, E. y Castro, A. (2009). Escala de Resiliencia Escolar (E.R.E.) para niños entre 9 y 14 años. (1ra Ed.). Santiago de Chile, Chile: CEANIm. https://acortar.link/TbttWw
Sánchez Ferrer, E. A. (2017). La crisis de identidad en la adolescencia a través de Alicia en el País de las Maravillas y Alicia a Través del Espejo de Lewis Carroll. https://webs.ucm.es/BUCM/revcul/e-learning-innova/187/art2651.pdf
Tarazona Meza, A., Maitta Rosado, I., Ormaza Cevallos, m., y Saltos Zamora, D. m. (2020). Niveles de resiliencia en adolescentes de hogares disfuncionales y funcionales en la Unidad Educativa Fiscal Mixta "Pedro Zambrano Barcia": Resiliencia. Revista Científica Sinapsis, 1(16). https://doi.org/10,37117/s.v1i16,228
Tempchin, J., Storch, B., y Reigada, L. C. (2021). Systematic review: Psychosocial factors of resilience in young people with inflammatory bowel disease. Journal of Psychosomatic Research, 148, 110558. https://doi.org/10,1016/j.jpsychores.2021,110558
Vanderschueren, F., Díaz, G., y Guajardo, C. (2021). Prevención del delito y la violencia: reflexiones desde la academia y los territorios. Ediciones Universidad Alberto Hurtado. https://acortar.link/MaPudt
Velázquez, E. R., y Escobar, A. E. V. (2020). La psicoeducación y su alcance para el desarrollo de adultos en el contexto laboral. Didasc@ lia: didáctica y educación ISSN 2224-2643, 11(6), 107-123. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1107.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research available to the public free of charge, which fosters a greater exchange of global knowledge. This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License) However, any request by the author to obtain permission for their reproduction will be evaluated.