Evaluation of Digital Competencies in Teaching: A Study of High School and Higher Education Teachers in Mexico
Abstract
The modern world demands that individuals possess technical and informational skills that enable them to navigate various domains, such as school, work, and entertainment, to name a few. In Latin America, the concept of digital competencies has helped explore this set of skills, providing both educators and educational managers with ways to effectively integrate digital technologies into various socio-educational processes.
This paper examines, from this perspective, three stages of the teaching process: 1) educational planning for digitalization, 2) the development of teaching, and 3) evaluation. The instrument used is a Likert scale questionnaire applied to a sample of 863 teachers: 491 from high school and 372 from university, aiming to compare their digital knowledge for teaching in both educational subsystems.
The data analysis includes non-parametric statistical tests; the findings reveal significant variability in the digital competencies of teachers, suggesting differences in training, access to professional development resources, and personal motivation to integrate ICT into teaching across both levels. The results highlight the importance of continuous evaluation and training of teachers in digital competencies, tailored to the individual and educational needs of the subsystems where they practice their teaching.
Downloads
References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2022). Anuario Estadístico deEducaciónSuperior. http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior
Area-Moreira, M., y Hernández-Rivero, V. M. (2016). Competencias digitales docentes: Una necesidad en el contexto educativo actual. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 243-260. doi:10,5944/ried.19,2.14686
Arellano, A., y Andrade, R. (2020). Competencias digitales docentes en profesores universitarios. Journal Educational Innovation/Revista Innovación Educativa, 20(83).
Arrue, I. M. (2017). Marco común de competencia digital docente. Supervisión 21: revista de educación e inspección, (43), 9.
Centeno, R. (2023). La formación continua en competencias digitales docentes: una propuesta para la mejora de la calidad educativa en la sociedad actual. Episteme, 1(1).
Chávez-Gonzales, N. J., Padilla-Romero, L., Alania-Pacovilca, R., y Murillo-Antón, J. (2020). Entusiasmo por el trabajo y competencias digitales en docentes. Paidagogo, 2(1), 41–66. https://doi.org/10,52936/p.v2i1,25
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw-Hill/Interamericana de España, SAU.
Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. 21st century skills: Rethinking how students learn, 20(2010), 51-76.
El Sol de Sinaloa. (2023). Felicita rector a docentes de la UAS en el Día del Maestro. Recuperado en 2025, de https://oem.com.mx/elsoldesinaloa/local/felicita-rector-a-docentes-de-la-uas-en-el-dia-del-maestro-18354513.
García, F., Valls, C.., y Lázaro, J. L.. (2022). Estrategias para la Transformación Digital de un Centro Educativo: una revisión sistemática. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 157–172. https://doi.org/10,6018/riite.533971
García-Valcárcel, A., Basilotta, V., y López, C. (2014). Las competencias digitales de los docentes: autoevaluación y mejora. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 377-401. doi:10,6018/rie.32,2.182171
Grijalva-Verdugo, A., y Lara-Rivera, J. A. (2019). Competencias mediáticas en jóvenes universitarios. Análisis de saberes para producir contenido digital en una IES mexicana. Edutec. Revista electrónica de tecnología educativa, (67), 16-30.
Gobierno de México. (2022). Ley General de Educación. Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf
Guillén, F.D., Ruiz, J., Palacios, A., y Martín, L. (2022). Formación del profesorado universitario en Competencia Digital: análisis con métodos de investigación correlacionales y comparativos. Hachetetepé. Revista científica en Educación y Comunicación, (24), 1-11. https://doi.org/10,25267/Hachetetepe.2022.i24,1101
Gutiérrez, A., y Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 19(38), 31-39.
Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. Sage.
Jiménez, D., Muñoz, P. y Sánchez, F. (2021). La competencia digital docente, una revisión sistemática de los modelos más utilizados. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 10, 105-120. https://doi.org/10,6018/riite.4723511.
Kaufman, R. (2007). Educational Systems Planning. Editorial Trillas: México.
Lara-Rivera, J. A. y Cabero-Almenara, J. (2021). Saberes digitales en el profesorado universitario. Estudio en una escuela mexicana. RED. Revista de educación a distancia, 21(66). http://dx.doi.org/10,6018/red.447911
Lara-Rivera, J. A. y Grijalva-Verdugo, A. A. G. (2018). E-Ciudadanía y Educación Universitaria: evaluación de saberes digitales en una IES mexicana. Etic@ net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 18(2), 298-315. http://dx.doi.org/10,30827/eticanet.v18i2,11893
Livingstone, S. (2014). The mediatization of childhood and education: Reflections on the class. In Knut Lundby (Ed.), Mediatization of Communication (pp. 377-400). Berlin: De Gruyter Mouton.
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10,24320/redie.2018,20.1,1347
Marwa, M., Saputra, W., y Herlinawati, H. (2024). International Society for Technology in Education (ISTE) Standards For EFL Students as 21st Century Skills. ELT-Lectura, 11(1), 1-12.
Medrano, J. M. (2022). Competencias digitales en la práctica pedagógica de docentes de educación básica alternativa, Tambopata-2022.
Moscoso-Paucarchuco, K. M., Beraún-Espíritu, M. M., Nieva-Villegas, M. A., y Sandoval Trigos, J. C. (2021). Competencias digitales y rendimiento académico en estudiantes universitarios: una mirada desde la educación no presencial. Revista de Educación y Tecnología, 18(3), 311-327.
Padilla, A. L., y Gámiz, V., y Romero, M. (2020). Evolución de la competencia digital docente del profesorado universitario: incidentes críticos a partir de relatos de vida. Educar, 56(1), 109-127.https://doi.org/10,5565/rev/educar.1088
Perdomo, B., González Martínez, O., y Barrutia Barreto, I. (2020). Competencias digitales en docentes universitarios: una revisión sistemática de la literatura. EDMETIC, 9(2), 92–115. https://doi.org/10,21071/edmetic.v9i2,12796
Ramírez-Martinell, A. R., Alvarado, M. Á. C., y Asturias, C. C. C. (2014). La incorporación de las TIC a la enseñanza universitaria de los idiomas. Debate universitario, 3(5), 125-140.
Ramírez-Martinell, A., Casillas, M. A., y Ojeda, M. (2013). Brecha digital entre estudiantes y profesores de la Universidad Veracruzana: Capital cultural; trayectorias escolares y desempeño académico; y grado de apropiación tecnológica. Xalapa, Veracruz, México: Universidad Veracruzana. Recuperado de http://www. uv.mx/blogs/brechadigital/descargas.
Salazar Farfán, M. D. R. (2022). Competencias digitales en la docencia universitaria. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(3), 95–101. https://doi.org/10,53595/rlo.v2.i3,026
Silva, J., y Morales, A. (2019). Evaluación de competencias digitales en contextos educativos diversos. Educación y Tecnología, 15(3), 157-173. doi:10,22332/rev.educacion.2019,15.3,1234
Tripney, J. S., y Hombrados, J. G. (2013). Technical and vocational education and training (TVET) for young people in low-and middle-income countries: a systematic review and meta- analysis. Empirical research in vocational education and training, 5, 1-14.
Vuorikari, R., Kluzer, S., y Punie, Y. (2022). DigComp 2,2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128415
Zeballos, M. (2020). Acompañamiento Pedagógico Digital para Docentes. Revista Docentes 2,0, 9(2), 192–203. https://doi.org/10,37843/rted.v9i2,164
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research available to the public free of charge, which fosters a greater exchange of global knowledge. This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License) However, any request by the author to obtain permission for their reproduction will be evaluated.