Introduction of the Model for the Management of the Movement of Amateurs Artists
Keywords:
educational management, university extension, artist, cultureAbstract
The research proposes theoretical and practical components that support the model for the management of the Amateur Artists’ Movement, at the University of Pinar del Río. As objective, to creating the conditions for the introduction of the model, for which a pre-experimental was carried out. Its predominant methodological approach was mixed with elements of qualitative and quantitative research. Interviews and surveys were conducted with amateur artists and managers, scientific observation, modeling, historical-logical analysis, analysis-synthesis and induction-deduction procedures, and descriptive statistics techniques, which served to outline the theoretical assumptions that support the structural components of the model. The actors, their functions and relationships are determined, from collaborative work and responsible social participation, with the determination of the mechanisms, instruments, means and channels that facilitate the process.
Downloads
References
Álvarez Bencomo, O., BreijoWorosz, T., González Fernández-Larrea, M. (2020). Análisis de las tendencias de la gestión de la extensión universitaria desde el departamento docente. Revista Mendive, 18 (2), 379-393. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1928
Cano Menoni, A. (2014). La extensión universitaria en la transformación de la universidad latinoamericana del siglo XXI: disputas y desafíos. Buenos Aires: CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20141202093928/ensayo_cano_premio_pedro_krotsch.pdf
Cano, A. y Ingold, M. (2020). La extensión universitaria en tiempos de pandemia: lo que emerge de la emergencia. Redes de Extensión, 7, 38-45. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/download/9169/7956/
Conde Lorenzo, E. y Jiménez Morejón, A. (2022). Estrategia extensionista para el desarrollo del Movimiento de Artistas Aficionados Universitarios. En Universidad, extensión y desarrollo local comunitario. Tomo II. Experiencias participativas (1), p. 17-58. Editorial Abyala-Yala. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/23283
Díaz-Canel Bermúdez, M. (2022). Gestión de Gobierno basada en ciencia e innovación: avances y desafíos. En Anales de la Academia de Ciencias de Cuba.12 (2) http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/ view/1235
González Aportela, O., Batista Mainegra, A. y González Fernández-Larrea, M. (2020). Sistema de gestión de la calidad del proceso de extensión universitaria, una experiencia en la Universidad de La Habana. En Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 11(2). 105-1034. http://dx.doi.org/10.22458/caes.v11i2.3324
González, Z. y Aguirre, F. (eds.) (2019). Constitución de la República de Cuba. Editora Política. http://www.parlamentocubano.gob.cu/index.php/constitucion-de-la-republica-de-cuba
Jiménez Morejón, A., Pulido Díaz, A. y Valdés Fernández, A. (2022). Proceso de formación de los artistas aficionados de la Federación Estudiantil Universitaria como promotores culturales. Revista Horizonte Pedagógico, 11 (2), 23-34. http://www.horizontepedagógico.rimed.cu
Jiménez Morejón, A., Pulido Díaz, A., González Pacheco, T. y Silva López, M. (2021). Evolución histórica del Movimiento de Artistas Aficionados de la FEU en la Universidad de Pinar del Río. Revista Mendive, 19(2), 641-658. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2092
Jiménez Morejón, A., Pulido Díaz, A., Silva López, M. y Estévez Estévez, Z. (2022). Fundamentos para la gestión del movimiento de artistas aficionados. Contribución a la formación del profesional. Revista Cubana de Educación Superior, 41(3), 115-135. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S025257-43142022000300010
Jiménez Morejón, A., Pulido Díaz, A., Silva López, M. y Hernández Torres, K. (2024). Gestión del movimiento de artistas aficionados en el nivel base: principales componentes. Revista Masquedós, 9(11), 1-10. https://doi.org/10.58313/masquedos.2024.v9.n11.263
Jiménez Morejón, A., Pulido Díaz, A., y Hernández Torres, K. (2024). Extensión universitaria y promoción cultural: estrategia para la gestión integral del Movimiento de Artistas Aficionados. Estrategia y Gestión Universitaria, 12(1), 1-15. https://doi.org/10.5281/zenodo.10835250
ONU. (2018). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adoptala-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
Pulido Díaz, A., y Barreiro Pousa, L. (2019). Una mirada al liderazgo del docente en la formación de profesionales universitarios. Estrategia y Gestión Universitaria. 7(1), 151166. http://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/download/1304/1803
Righetti, M. (2023). Extensión universitaria y transformación social. Reflexiones sobre potencialidades y tensiones. Revista Masquedós, 8(9), 1-11.
Tommasino, H. y Stevenazzi, F. (2016). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. Revista +E, (6), 120-129. Ediciones UNL. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/UNLPP_5aab8348fc8b4804f776ab7a0db921
Tommasino, H., y Cano Menoni, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, XVI (67). http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/400/Tommasino%20Modelos%20de%20extensi%c3%b3n%20universitaria%20en%20las%20universidades%20LA%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Unesco-Perú (2011). Gestión educativa estratégica. Módulo 2. Instituto Internacional de Planeación de la Educación, Unesco Perú, Ministerio de Educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219162
Valle Lima, A. D. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. Pueblo y Educación. http://www.ecured.cu/La_investigaci%C3%B3n_pedag%C3%B3gicaOtramirada
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research available to the public free of charge, which fosters a greater exchange of global knowledge. This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License) However, any request by the author to obtain permission for their reproduction will be evaluated.