Experience in decisions: analysis with financial institutions in Ocaña, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v07n1-2016003Keywords:
Decision making, Experience, Intuition, Manager, Financial institutionsAbstract
The aim of this article is to present some of the results of the project "decision-making in senior executives in financial institutions in the city of Ocaña" mainly associated with understanding the relationship between experience and the decision-making process in the business context, specifically in such entities. The methodology used was based on a qualitative study by applying individual interviews that facilitated the analysis and presentation of results, in which it was possible to identify the implication of the experience in the decider process.Downloads
References
Álvarez, Y., & Alonso, M. (2000). El proceso de toma de decisiones en entornos complejos: Una aplicación metodológica. Universidad de Oviedo.
Amengual, G. (2007). El Concepto de la Experiencia: De Kant a Hegel. Tópico(15), pp. 5-30.
Arredondo , F., & Vásquez, J. (2013). Un modelo de análisis racional para la toma de decisiones gerenciales. Cuadernos de Administración, 26 (46).
Camejo, J., & Castro, A. (2013). ¿Es la intuición un método para la toma decisiones gerencial?. Recuperado el 12 de Diciembre de 2015, de http://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/4684/1015405134-2013.pdf?sequence=5
Chan, M. (2011). Factores no financieros determinantes en las decisiones de inversión. 6(2). Global Conference on Business and Finance Proceedings.
Corrales, E. (Agosto de 2010). La intuición como proceso cognitivo. Comunicación, 19(002), pp. 33-42.
Días, R. (1997). La vivencia en circulación. Una introducción a la antropología de la experiencia. Alteridades, pp. 5-15.
García, P., Machado , E., & Slemenson, P. (2001). Lógica de la Intuición. Una aplicación de la metodología borrosa al análisis del pensar. Cuadernos del Cimbage(4), pp. 51-79.
González, P., & Bermúdez, T. (2008). Una aproximación al modelo de toma de desiciones usado por los gerentes de las micro, pequeñas y medianas empresas ubicadas en Cali, Colombia.
Hoyos, J. (2011). La toma de decisiones vista como un proceso de aprendizaje para los directivos de primer nivel en PYMES del Valle de Aburrá Obtenido de https://repository.eafit.edu.co/handle/10784/115#.VwQtX47kcho
Leal, N. (2008). El método fenomenológico: Principios, momentos y reducciones. Revista Informe de Investigaciones Educativas, 1, 52-60.
Martínez, J., Sánchez, J., Bechara, A., & Román, F. (2006). Mecanismos cerebrales de la toma de decisiones. Revista de Neurología, 7(42), pp. 411-418.
Pinzón, J. (2007). Incidencia de las prácticas culturales en la toma de decisiones de los empresarios de la microempresa en la ciudad de Ibagué. Recuperado el Enero de 2016, de http://www.bdigital.unal.edu.co/1116/1/josevictorpinzon.2007.pdf
Ruíz, I., & Abello , J. (2012). La intuición estratégica como eje dinamizador en la toma de decisiones de la mipymes. Tesis, Universidad Nuestra Señora del Rosario, Bogotá.
Sandín, M. P. (2000). Criterios de validez en la investigación cualitativa: De la objetividad a la solidaridad. Revista de Investigación Educativa, 18(1), 223-242.
Useche, A. (2014). Exceso de confianza y optimismo en las decisiones de presupuesto de capital: las finanzas corporativas desde un enfoque centrado en el comportamiento. Universidad y empresa, 16(26), pp. 93-114.
Vélez, M. (2006). El proceso de toma de decisiones como un espacio para el aprendizaje en las organizaciones. Revista Ciencias Estratégicas, 14, pp.153-169.