Application of Information and Communication Technologies in business innovation processes. Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v11n1-2018012Keywords:
ICT, Innovation, Company Innovation, Innovation Strategy, Process Innovation, Smes, Value ChainAbstract
The main objective of this study is to identify the academic and scientific production about the relationship between the use of information and communication technologies (ICT) and business innovation. In this sense, this article analyzes the empirical investigations that have approached this theme during the period 2007-2016, evidencing that the majority of studies show this relation from the point of view of the use that the companies make in this resource and how this affects the processes of business innovation. The document records the main definitions and variables used in the studies and identifies how ICT can improve the processes of innovation in companies and finally the possible future lines of research are raised.Downloads
References
Acevedo, M. C., Moreno, S. C., y Sánchez, H. D. Innovacion empresarial:Una mirada desde la competitividad, el desarrollo local y la trasformacion productiva para la internalizacion en Colombia. Semestre Económico Universidad de Medellín, Vol. 16 (2013).
Alderete, M., y Gutiérrez, L. TIC y productividad en las industrias de servicios en Colombia. Lecturas de Economía, 77, pp. 163-188 (2012).
Almenara, J. C. Cambios organizativos y administrativos para incorporación de las TICs a la formación. Medidas a adoptar. Eduteca. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 18 (2004).
Arcila, C. C., Calderín, M., y Aguaded, I. Adoption of ICTs by communication researchers for scientific diffusion and data analysis. doi: 10.3145/epi.2015.sep.03. El Profesional de la Información, 24(5), 526 (2015).
Argüello, G. M. (2015). Uso de las TIC en las PYME del sector industrial del Área Metropolitana de Bucaramanga. I+ D REVISTA DE INVESTIGACIONES, 6(2), 125–136.
Avendaño, W. Innovación: Un proceso necesario para las pequeñas y medianas empresas del municipio de San José de Cúcuta, Norte de Santander (COLOMBIA). Semestre Económico, volumen 15, No. 31, pp. 187-208 (2012).
Barreto, M. L. T. (2017). Innovaciones de productos y financiación pública de I+ D: Cómo manejar la heterocedasticidad y la autocorrelación. I+ D REVISTA DE INVESTIGACIONES, 9(1), 138–145.
Bayo, M. A., Billón, M., y Lera, L., F. Skills, technology and organisational innovation in Spanish firms. International Journal of Manpower, 29(2), 122-145 (2008).
Breschi, S., Lissoni, F., y Malerba. The scientific productivity of academic inventors: new evidence from Italian data. Econ. Innov. New Techn, 16(2), 101-118. (2007).
Cano, A. J. A., y Baena, R. J. J. Retos en la implementación de las TIC para el proceso de negociación internacional. Cuadernos de Administración, Vol. 29 N° 5 (2013).
Castellanos, J., Loaiza, H., y Cuesta, C. Importancia de las TIC para la competitividad de las Pymes en Colombia. doi: 10.18566/puente.v10n1.a10. Puente, 10(1), 93-99 (2016).
Cervera, M. G. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación como favorecedoras de los procesos de autoaprendizaje y de formación permanente. Educar, 25, 53-60 (1999).
Damanpour, F., y Gopalakrishnan, S. Theories of organizational structure and innovation adoption: the role of environmental change. . Journal of Engineering and Technology Management, 15(1), 1-24 (1998).
Dawid, H., y Reimann, M. Diversification: a road to inefficiency in product innovations. Journal of Evolutionary Economics, 21(2), 191-229. (2011).
Devaraj, S., y Kohli, R. Performance impacts of information technology: is actual usage the missing link? Management Science, 49(3), 273-289 (2003).
Espinosa, C., Reyes, L., Aponte, L., Piña, M., y Hernández, R. Creación de una empresa que ofrezca servicios de orientación y capacitación académica. Unidad profesional interdiciplinaria de ingenieria y ciencias sociales y administrativas, Tesis para obtner titulo de grado Ingeniero de Transporte, 56 (2016).
Fonseca, P. D. Desarrollo e implementación de las TICS en las Pymes de Boyacá - Colombia. Revista FIR, FAEDPYME International Review, Vol. 2 (2013).
Freeman, y Soete, L. The economics of industrial innovation. Psychology Press. (1997).
Gálvez, A., De Lema, E. J., y García, P. D. Impacto de la innovación sobre el rendimiento de la mipyme: Un estudio empírico en Colombia. doi: 10.1016/s0123-5923(12)70191-2. Estudios Gerenciales, 28(122), 11-27 (2012).
Gálvez, A. E. J. Tecnologías de información y comunicación, e innovación en las MIPYMES de Colombia. Cuadernos de Administración, Vol. 30 N° 51 (2014).
García, O. A. L., López, J. I. I., y Epalde, J. G. Factores que afectan la relación entre diversificación y rendimiento. Revisión de la literatura. Dirección y Organización(57), 4-18 (2015)
Garcia, V. M. Does technological diversification promote innovation?: An empirical analysis for European firms. Research policy, 35(2), 230-246 (2007).
Gomez, S. A., Gonzalez, L. J., Lusa, B. E., y Osorio, M. J. L. Innovacion y nuevas tecnologias en las Pymes de Galicia, Los sectores Textil y Conservero. Revista Galega de Economía, vol. 15, (2007).
Graells, P. M. Las TIC y sus aportaciones a la sociedad. Departamento de pedagogía aplicada, 15 (2000).
Hernández, A., Marulanda, C. E., y López, M. Analisis de capacidades de gestion del conocimiento para la competitividad de Pymes en Colombia. doi: 10.4067/s0718-07642014000200013. Información tecnológica, 25(2), 111-122 (2014).
Hoyos, C., Un modelo para investigación documental: guía teórico-práctica sobre construcción de Estados del Arte con importantes reflexiones sobre la investigación: Señal Editora. (1999).
Hoyos, C. J. A., y Valencia, A. A. El papel de las TIC en el entorno organizacional de las Pymes. TRILOGÍA, No. 7 pp. 105 – 122 (2012).
Jiménez, Z. A. I., Martínez, R. M. P., y Barba, S. V. Cooperación y tic como factores de exito en la innovacion en productos: un análisis empirico para la pymes españolas. Revista da Micro e Pequena Empresa, Campo Limpo Paulista,, 3 (2), p.132-150 (2009).
Jimenez, Z. A. I., y Torrent, S. J. Orientación proactiva hacia el cliente, cooperación y uso de las TIC: un análisis empírico sobre sus interrelaciones y efectos como potenciadores de la innovación en producto. INNOVAR, Vol. 19, No. 33, 22 (2009).
Jones, C., y Morero, H. A. Factores explicativos de la adopción de las TIC en las tramas productivas automotriz y siderúrgica de Argentina. Pensamiento y gestión, N° 37 (2014).
Kahn, K. B. K. A. Market Orientation, Interdepartmental Integration, and Product Development Performance. Journal of Product Innovation Management 18, 314-323 (2001).
Kim, H. D., Lee, I., y Lee, C. K. Building Web 2.0 enterprises: A study of small and medium enterprises in the United States. International Small Business Journal, 31(2), 156-174 (2013).
López, G. C., y Robledo, V. J. Una aproximación a la gestión de capacidades de innovación en la pyme colombiana*. Gest. Soc. 7(2) (2014).
Markides, C. C. Diversification, restructuring and economic performance. Strategic Management Journal, 16(2), 101-118 (1995).
Martin, L., y Omrani, N. An assessment of trends in technology use, innovative work practices and employees’ attitudes in Europe. doi: 10.1080/00036846.2014.978072. Applied Economics, 47(6), 623-638 (2014).
Martínez, A., y A Castillo, E. Comunicación Institucional en España. Estudio del uso que los diputados españoles hacen de las TIC en sus relaciones con la ciudadanía. Revista Latinoamericana de Comunicación, 126 (2014).
Marulanda, C., y López, M. T. La gestión del conocimiento en las Pymes de Colombia. Revista Universidad catolica del norte Número 38, 1-13 (2013).
Marulanda, C. E., Giraldo, J., y López, M. Acceso y uso de las Tecnologías de la información y las Comunicaciones (TICs) en el aprendizaje: El Caso de los Jóvenes Preuniversitarios en Caldas, Colombia. doi: 10.4067/s0718-50062014000400006. Formación universitaria, 7(4), 47-56 (2014).
McDonough, E. F., Kahnb, K. B., y Barczaka, G. An investigation of the use of global, virtual, and colocated new product development teams. Journal of product innovation management, 18(2), 110-120. (2001).
Miller, D. J., Fern, M. J., y Cardinal, L. B. The use of knowledge for technological innovation within diversified firms. Academy of Management journal, 50(2), 308-326 (2007).
Mosquera, W., Rojas, L., y Grillo, C. Relación entre el uso efectivo de las TIC y las decisiones gerenciales en Pymes. Revista de la Facultad de Ciencias Químicas, 12 (2015).
OECD. Manual de Oslo- Guia para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. (2005).
Osorio, G. C., Londoño, M. J., y López, Z. E. Analysis of factors that influence the ICT adoption by smes in Colombia. doi: 10.3926/ic.726. Intangible Capital, 12(2), 666 (2016).
Porter, M. E. Strategy and the Internet. Harvard Business Review, 79(3), 62-79 (2001).
Riascos, E., Aguilera, C., y Solano, R. Efectividad de las TIC en los procesos administrativos de las Pymes de Santiago de Cali – Colombia. Gerenc. Tecnol. Inform., Vol. 14 (2015).
Rothwell, R. Towards the fifth-generation innovation process. International marketing review. 11(1), 7-31. (1994).
Salvador, V. J., Brand, G. V., y Salazar, C. G. La Innovacion y la utilizacion de las TICS como bases de crecimiento de las Pyme (Caso Aguascalientes Mexico). I Congreso online sobre Los Modelos Latinoamericanos de Desarrollo (2011).
Schumpeter, J. Capitalism, socialism, and democracy: New York: Harper & Row (1934).
Sharma, R. (2013). An Appraisal of Internet Business Models as a Research Paradigm Innovation in the High-Tech Economy (pp. 35-51): Springer.
Shin, N. The impact of information technology on the financial performance of diversified firms. doi: 10.1016/j.dss.2004.10.003. Decision Support Systems, 41(4), 698-707 (2006).
Smith, P. G., y Blanck, E. L. From experience: leading dispersed teams. Journal of Product Innovation Management, 19(4), 294-304 (2002).
Soto, C. F., Senra, A. I., y Neira, M. C. Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles. EDUTEC. Revista electrónica de Tecnología educativa, 29 (2009).
Soto, I. O., y Rios, C. P. P. Comportamiento y experiencia de consumo desde la interconexión e interactividad de la World Wide Web: un recorrido teórico. I+ D REVISTA DE INVESTIGACIONES, 8(2) (2017).
Triana, J., Medina, V., y Rodríguez, J. Modelo para fortalecer el rol de las pymes en el emprendimiento de Bogotá D. C. REVISTA CIENTÍFICA, No. 17 (2013).
Tushman, M., y Nadler, D. Organizing for innovation. California management review, 28(3), 74-92 (1986).
Urquía, G. E., y Pérez, E. Percepcion y uso de las TIC en la contabilidad de las Pymes: Evidencia Empirica en España. Universidad Complutense de Madrid (2012).
Vilaseca, R. J., Torrent, S. J., Lladós, M. J., y Garay, T. Tecnologias de la informacion y comunicacion, Innovacion y actividad Turistica: hacia la empresa en red. Cuadernos de Turismo, nº 19, (2007) (2007).
Wiersema, M. F., y Bowen, H. P. Corporate diversification: The impact of foreign competition, industry globalization, and product diversification. doi: 10.1002/smj.653. Strategic Management Journal, 29(2), 115–132 (2008).
Xue, L., Ray, G., y Sambamurthy, V. The impact of supply-side electronic integration on customer service performance. Journal of Operations Management, 31(6), 363-375 (2013).
Zhang, X., van Donk, D. P., y van der Vaart, T. Does ICT influence supply chain management and performance?: A review of survey-based research. International Journal of Operations and Production Management, 31(11), 1215-1247 (2011).