Design and construction of portable and sustainable school furniture: Interdisciplinary work experience in research hotbed

Authors

  • Gonzalo Ramírez Gómez Universidad de Industrial de Santander
  • Viviana Guevara Universidad de Investigación y Desarrollo
  • Hernán Villamizar Universidad de Investigación y Desarrollo

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v13n1-2019001

Keywords:

Graphic design, industrial design, school, furniture, sustainable.

Abstract

This article presents the results of the interdisciplinary work of the DICUBO research hotbed, which studies problems related to industrial design and the INNUME Seedbed, which is responsible for carrying out the graphic design analysis. The project proposed the design of a portable and sustainable school furniture aimed at children in the first grade of education from educational institutions with scarce resources in the Bucaramanga Metropolitan Area. In addition, the product was developed as part of a process of appropriation of the object by the user, it was determined that the furniture functions as a playful and mediating object of significant learning in terms of spatial arrangement, ecology, functionality and graphic artistic intervention. In the development of this project, various disciplines were interspersed with the contribution of their own methods such as the philosophy of Lean Startup and ethnography; the design process was carried out according to the design thinking methodology, both in the graphics aspect and in the industrial design. This work was based on the inclusive design for the integral education of children that require attention in their education; the product allows not only to have furniture, but to develop basic cognitive processes for the age of six, the development of skills and logical processes of recognition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hernán Villamizar, Universidad de Investigación y Desarrollo

Grupo de Investigación Paloseco, Universidad de Investigación y Desarrollo the city of Bucaramanga (Colombia).

References

Bassat, L. (2013). Libro rojo de la publicidad. Madrid: Debolsillo.

Chaves, N. (2013). La imagen corporativa. Teoría y práctica de la Identificación Institucional. Barcelona: Gustavo Gili.

Cruz, J. & Garnica, G. (2006). Ergonomía Aplicada. Bogotá: Ecoe.

DANE. (2015). Mortalidad según condiciones de vida. Recuperado el 12 de febrero de 2015, de http://www.col.ops-oms.org/sivigila/mortalidad/31.htm

Díaz, C. H. C., & Sarmiento, S. C. G. (2014). Fundamentos para la gestión del conocimiento en grupos de investigación. I+ D REVISTA DE INVESTIGACIONES, 3(1), 40–50.

Digital Graphic Systems- DGS. (S.F.) Cartón estructural para impresión digital. Recuperado el 15 de abril de 2015, de http://www.dgs-usa.com/falconboard.php?l=es

Frutiger, A. (2013). Signos, símbolos, marcas, señales. Barcelona: Gustavo Gili.

Grau, X. (2011). Naming ¿Cómo crear un Buen nombre? Barcelona: UOC.

Hallgrimsson, B. (2013). Diseño de Productos maquetas y prototipos. Barcelona: Promopress.

Heller, E. (2013). Psicología del Color. Barcelona: Gustavo Gili.

Henry, K. (2012). Dibujo para diseñadores de producto. Barcelona: Promopress.

Jard, E. (2014). Pensar con imágenes. Barcelona: Gustavo Gili.

Manzini, E. (2017). Entrevista a Ezio Manzini. Recuperado el 25 de junio de 2018 de http://www.30-60.com.ar/sec_apuntes_web_detalle.asp?id_contenido=3ASs8aqkBbtHWKJs&titulo=apuntes%20web%20.%20Entrevista%20a%20Ezio%20Manzini&identificador=apuntesweb

Luffiego, M. & Rabadán, J. (2000). La evolución Del concepto de sostenibilidad y su introducción en la enseñanza. Historia y epistemología de las ciencias. 18 (3), 473-486.

Meneses, M. (s.f.). Espacios adaptables a través del diseño modular. Pereira: Universidad Católica.

Ministerio de Educación Nacional. (2014) Sentido de la educación inicial, Documento No. 20. Recuperado el 13 de febrero de 2015, de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/familia/1597/articles-341487_doc20.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (S.F.). S.N. Recuperado el 11 de febrero de 2015, de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-82787.html

Munari, B. (2004). ¿Cómo nacen los objetos?: Apuntes para una metodología proyectual. Barcelona: Gustavo Gili.

Organización de los Estados Iberoamericanos. (2006). Sistemas Educativos Nacionales-Colombia. Recuperado el 10 de febrero de 2015, de http://www.oei.es/quipu/colombia/col04.pdf

Panero, J. & Zelnik, M. (1996). Las dimensiones humanas en los espacios interiores: Estándares antropométricos. México: Gustavo Gili.

Ruiz, M. (2001). Tablas antropométricas infantiles. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Sandoval, C. (1996). Investigación cualitativa. Programa de investigación en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES).

Sánchez, M. (2009). Morfogenésis del objeto de uso. La forma como hecho social de convivencia. Bogotá: Diseño LA.

Seumenicht, B. (2014). ¿Qué harían las nubes sin imaginación? Revista visión, 14, 31. Recuperado el 24 de febrero de 2015, de http://www.udlap.mx/exaudlap/files/Revista.pdf

Simanca, F. A., Porras, A. A., Garrido, F. B., & Hernández, P. C. (2017). Implementación de herramientas tecnológicas en los procesos de enseñanza- aprendizaje de los triángulos. I+ D Revista de Investigaciones, 10(2), 79–88.

Wong, W. (1993). Fundamentos del diseño. Barcelona: G. Gili.

Published

2018-09-06

How to Cite

Ramírez Gómez, G., Guevara, V., & Villamizar, H. (2018). Design and construction of portable and sustainable school furniture: Interdisciplinary work experience in research hotbed. I+D Revista De Investigaciones, 13(1), 7–13. https://doi.org/10.33304/revinv.v13n1-2019001

Issue

Section

Artículo Vol. 13