Tourism competitiveness of Málaga, Capitanejo, Concepción and San Andrés municipalities in the province García Rovira
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v14n2-2019006Keywords:
tourism, competitiveness, ecotourism, infrastructure, Santander.Abstract
The document analyzes the competitiveness of the tourism sector in the municipalities of Málaga, Capitanejo, Concepción and San Andrés of the García Rovira province of the department of Santander, identifying their tourism attractions, potential, and current infrastructure status. Fieldwork was carried out to collect information about tourism in the study region and a survey was used applied owners of tourist establishments. Based on the data obtained, a diagnosis was made based on the DOFA Matrix, where the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the region are presented in a disaggregated manner, confronting internal and external factors with the intention of counteracting the unfavorable factors with positives aspects. The results indicate that the competitiveness of the tourism sector in this region is low, although it has high potential due to the variety of natural tourist attractions it has, it does not use these resources efficiently and does not obtain the profitability of them.Downloads
References
Botero, C., & Zielinski, S. (2010). Evaluación del potencial para el desarrollo de turismo sostenible en el corregimiento de Taganga, distrito de Santa Marta (Colombia). Turismo y Sociedad, 11, 10–34.
Cardoso Jiménez, C. (2006). Turismo Sostenible: una revisión conceptual aplicada. El Periplo Sustentable, 11.
Castro, M., & Robles, L. (2018). Laboratorios de logística internacional como modelo de competitividad aplicado en las universidades de Colombia. I+D Revista de Investigaciones, 13(1), 88–97. https://doi.org/10.33304/revinv.v13n1-2019009
Comisión regional de competitividad regional de Santander. (2016). EL TURISMO EN SANTANDER, SUS NÚMEROS Y SU PROYECCIÓN. Bucaramanga.
Faraldo, J. M., & Rodríguez-López, C. (2013). Introducción a la historia del turismo (1st ed.). Madrid, España: Alianza Editorial.
Fayos-Solá, E. (1994). Competitividad y calidad en la nueva era del turismo. Estudios Turísticos, 123, 5–10.
Financial Times. (2016). South American States of the future 2016 – 2017. São Paulo, Brasil.
Fondo de promoción turística de Colombia. (2012). Unión temporal turismo cundisán. Bogotá. Retrieved from http://www.mincit.gov.co/CMSPages/GetFile.aspx?guid=ae18c3ad-0b95-4e45-ae6e-a3328d3f038f
García, M. O., Ramírez de la O, I. L., & González, C. V. (2018). Tendencias del turismo hasta 2030. Anudar Red. Temas Pendientes y Nuevas Oportunidades de Cooperación En Turismo, 107–127. https://doi.org/10.17345/9788484244905
González, R. C., & Mendieta, M. D. (2009). Reflexiones sobre la conceptualización de la competitividad de destinos turísticos. Cuadernos de Turismo, 23, 111–128.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2010). Metodología de la investigación. (McGraw-Hill / Interamericana Editores, Ed.) (Quinta Edi).
Hong, W. C. (2009). Global competitiveness measurement for the tourism sector. Current Issues in Tourism, 12(2), 105–132. https://doi.org/10.1080/13683500802596359
Manrique, O. (2013). Verdades en las iniciativas de clúster en el departamento de Santander. I+D Revista de Investigaciones, 2(2), 29–40. https://doi.org/10.33304/revinv.v02n2-2013003
Organización Mundial de Comercio. (2016). EXAMEN ESTADÍSTICO DEL COMERCIO MUNDIAL. Ginebra, Suiza.
Organización Mundial del Turismo. (2015). Historia Organización Mundial del Turismo.
Pérez Pinzón, L. (2015). Characterization of Sources of Financing for Tourism Sector in Santander (Colombia). Turismo y Sociedad, 17.
Porras Celis, M., & Ruiz Pico, G. I. (2005). Factibilidad para la creación de una empresa de turismo ecológico en el municipio de suaita santander. Universidad Industrial de Santander.
Rice, E. A. B. (2018). El papel de la Ventaja Competitiva en el desarrollo económico de los países. Revista Análisis Económico, 28(69), 55–78.
World Economic Forum. (2018). Índice de Competitividad Global.
Zuñiga Collazos, A. (2015). Análisis de la investigación y desarrollo turístico en Colombia. Revista ESPACIOS, 36(18).