Teaching strategies for strengthening the written communication competence in university students

Authors

  • María Rodríguez Autonomous University of Bucaramanga
  • German Amaya University of Pamplona
  • Socorro Astrid Portilla Castellanos Universidad De Investigación y Desarrollo

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v15n2-2020001

Keywords:

Affectivity, higher education, reading, written language, pedagogical practice

Abstract

External evaluations have become one of the worldwide challenges of educational systems, and Colombia is no exception. This is the reason that has led researchers from different areas of knowledge to investigate and manage innovative pedagogical strategies that strengthen learning processes, especially in relation to reading and writing. This research was based on the statistical analysis of the results of the Tests Saber Pro 2014-2017, presented by students from a higher education institution in Bucaramanga, a relevant input for the generation of strategies that enable the strengthening of the reading-writing process from the action research in the classroom, taking into account the processes of design, implementation, evaluation, reflection and redesign in students from the first academic semester. The results of the research aim to relate the deficiencies in the reading-writing process from initial education and the difficulties in managing their emotions with academic performance in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, A. (2012). Estrategias para mejorar la redacción de resúmenes escritos por estudiantes de Educación Superior. Revista Universitaria de Investigación, 13(2), 15–36.

Benítez, F. M., & Rincón, Y. A. (2016). Diagnóstico del Desarrollo de las Competencias Comunicativas Orales y Escritas en Contaduría Pública. Caso Pontificia Universidad Javeriana. Retrieved from https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/20478/BenitezGomezFannyMarcela2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bisquera Alzina, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7–43. Retrieved from https://revistas.um.es/rie/article/view/99071

Cassany, D. (2006a). Taller de textos: leer, escribir y comentar en el aula (13a edic.). Barcelona: Paídos.

Cassany, D. (2006b). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Anagrama, Barcelona.

Castaño, M., & Echenique, A. (2017). Estrategia didáctica para el desarrollo transversal de la competencia comunicativa en la formación profesional de los estudiantes de educación superior. Escenarios, 15(1), 119–130.

Fragoso-Luzuriaga, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior¿ Un mismo concepto? Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(16), 110–125.

García Retana, J. Á. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación de La Universidad de Costa Rica, 36(1), 97–109.

Goleman, D. (2010). La práctica de la inteligencia emocional. Editorial Kairós.

Icfes. (2016). Guía de orientación: Módulo de Competencias ciudadanas. Retrieved from file:///D:/USUARIO/Descargas/Guia de orientacion modulo competencias ciudadanas saber pro 2016 2 (3).pdf

Icfes. (2017a). Resultados agregados de Saber Pro en los módulos de competencias genéricas de 2017. Retrieved from http://www.icfes.gov.co/instituciones-educativas-y-secretarias/saber-pro/resultados-agregados/resultados-agregados-2017

Icfes. (2017b). Saber Pro Módulos de Competencias Genéricas. Bogotá D.C.

Rincón, M. T. (2014). Formación en competencias comunicativas en educación media y su incidencia en la educaciónn superior. Retrieved from https://repository.usta.edu.co/handle/11634/4683

Sanchez, J. M., & Brito, N. E. (2015). Desarrollo de competencias comunicativas mediante la lectura crítica, escritura creativa y expresión oral. Encuentros, 13(2), 117–141.

Simancas, E. P., & Utria, C. A. (2013). Factores institucionales y desempeño estudiantil en las pruebas Saber-Pro de las Instituciones Públicas Técnicas y Tecnológicas del Caribe Colombiano. I+ D Revista de Investiaciones, 1(1), 60–67. https://doi.org/10.33304/revinv.v01n1-2013007

Solé, I. (2010). Estrategias de lectura. Barcelona: Editorial Graó.

Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), 2012(59), 43–61.

Published

2020-05-29

How to Cite

Rodríguez, M., Amaya, G., & Portilla Castellanos, S. A. (2020). Teaching strategies for strengthening the written communication competence in university students. I+D Revista De Investigaciones, 15(2), 7–17. https://doi.org/10.33304/revinv.v15n2-2020001

Issue

Section

Articles Vol 15(2)

Most read articles by the same author(s)