Route your route: Playful activity for teaching of Capacitated Vehicle Routing Problem - CVRP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v17n1-2022009

Keywords:

Teaching, Logistics management, playful, CVRP

Abstract

In companies, the transportation process involves all stages of production and distribution of products to customers with geographically dispersed locations that directly impact the cost of the operation and products, addressing vehicle routing problems (VRP) that minimize costs of transport. In accordance with the above, the playful activity "Route your route" is created as a learning tool, to publicize and understand the resolution of routing problems. For its development three phases were followed, the first is Learning, where the mathematical model of the problem is reviewed; the second consists of the Execution, which includes the aspects that intervene in the development of the playful activity and ends with the analysis and discussion where feedback is obtained from the participants. The results allow us to verify the relevance and acceptance of play as a learning tool that promotes the appropriation of the factors that intervene in the logistics management of distribution such as routing, resource allocation, decision-making, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Héctor Orlando Tarazona Galán, Minuto de Dios University Corporation

Agroindustrial Engineer. MEd. in Pedagogical Practices. Research Group (GICIDET), Professor at the Minuto de Dios University Corporation (Cali, Colombia)

Jacqueline Neira Parra, Minuto de Dios University Corporation

Systems engineer. MEd. in Education and New Technologies. Research Group (GICIDET), Professor at the Minuto de Dios University Corporation (Cali, Colombia)

References

Álvarez Hernández, R. J. (2017). Propuesta de solución al problema de ruteo de vehículos en el operador logístico Opperar S.A. para el transporte y distribución de productos alimenticios secos del Grupo Nutresa S.A. [Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/5756/ÁlvarezHe?sequence=1

Arias Hernández, C. P. (2015). Análisis e implementación del algoritmo genético de Chu-Beasley para resolver el problema del agente viajero (TSP) y su variante, el problema de rutas de vehículo (VRP) [Universidad Tecnológica de Pereira]. https://core.ac.uk/download/pdf/71398567.pdf

Ballou, R. H. (2004). Logistica Administracion de la cadena de suministro (5ta Ed). Pearson Education. https://www.academia.edu/16236982/Logistica_Administracion_de_la_cadena_de_suministro_5ta_Edicion_Ronald_H_Ballou

Bermeo Muñoz, E. A., & Calderón Sotero, J. H. (2009). Diseño de un modelo de optimización de rutas de transporte. El Hombre y La Máquina, 32, 52–67. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=47811604005

Caicedo, A. D., Benítez, D. S., & Ramírez, A. M. (2020). CEREBR-IO: Actividad lúdica para la enseñanza y el fortalecimiento de la investigación de operaciones. I+D Revista de Investigaciones, 15(2), 148–162. https://doi.org/10.33304/REVINV.V15N2-2020013

Calderón Calderón, L., Marín Sepúlveda, S. M., & Vargas Trujillo, N. E. (2014). La lúdica como estrategia para favorecer el proceso de aprendizaje en niños de edad preescolar de la institución educativa Nusefa de Ibagué [Universidad del Tolima]. https://1library.co/document/4zpg594z-ludica-estrategia-favorecer-aprendizaje-preescolar-institucion-educativa-ibague.html

Campos, V., Corberán, A., & Mota, E. (2008). A Scatter Search Algorithm for the Split Delivery Vehicle Routing Problem. In A. Fink & F. Rothlauf (Eds.), Advances in Computational Intelligence in Transport, Logistics, and Supply Chain Management (Vol. 144, pp. 137–152). Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-69390-1_7

Carvajal, M. M. (2009). La didáctica en la Educación. Fundación Academia de Dibujo Profesional, 1–12. http://eduteka.icesi.edu.co/gp/upload/58fa5a9e8c27a98b58bcc88d86e1873c.pdf

Castañeda Jimenez, J., & Cardona Arias, J. A. (2014). Implementación del método del ahorro para resolver el VRP aplicado al diseño de una red de logística inversa para la recolección de aceite vehicular usado generado en los puntos de acopio ubicados en Pereira [Universidad Tecnológica de Pereira]. https://core.ac.uk/download/pdf/71397901.pdf

Dávila Vélez, J. G. (2013). Juego Pedagógico para la Enseñanza de Heurísticos de Ruteo de Vehículos. IX Encuentro Comunidad GEIO y II Encuentro Red IDDEAL. Fundación Universitaria Tecnológico Comfenalco, 199–206. https://tecnologicocomfenalco.edu.co/wp-content/uploads/librosinvestigacion/ceio.pdf

García, I. D. (2010). El problema de ruteo de vehículos. In Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM (pp. 1–33). FC-UNAM, Facultad de Ciencias, Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.academia.edu/30385168/El_problema_de_ruteo_de_vehículos

Grasas, A., & Ramalhinho, H. (2016). Teaching distribution planning: a problem-based learning approach. The International Journal of Logistics Management, 27(2), 377–394. https://doi.org/10.1108/IJLM-05-2014-0075

Imitola Yépez, A. D. C., & Garníca Tarazona, M. L. (2018). Diseño de prácticas lúdicas para el desarrollo de las competencias específicas en la asignatura de logística del programa de ingeniería industrial [Universidad de la Costa]. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/1967

Lozada Díaz, A., & Cadena González, R. A. (2012). Solución del Problema de ruteo de vehículos con ventanas de tiempo (VRPTW) mediante métodos Heurísticos [Universidad Industrial de Santander]. https://www.academia.edu/9029824/_SOLUCIÓN_DEL_PROBLEMA_DE_RUTEO_DE_VEHÍCULOS_CON_VENTANAS_DE_TIEMPO_VRPTW_MEDIANTE_MÉTODOS_HEURÍSTICOS_

Muñoz, C., & Valenzuela, J. (2014). The motivation scale for the game (EMJ): Study of the use of the game in educational contexts. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 20(1), 1–16. https://doi.org/10.7203/relieve.20.1.3878

Restrepo, J. H., Medina, P. D., & Cruz, E. A. (2008). Un problema logístico de programación de vehículos con ventanas de tiempo (VRPTW). Scientia et Technica, 2(39), 229–234. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4745424

Rodríguez Pérez, J. (2012). Caracterización, Modelado y Determinación de las Rutas de la Flota en una Empresa de Rendering [Universidad de Sevilla]. http://bibing.us.es/proyectos/abreproy/70319/

Saavedra-Moreno, C., & Ramos, N. F. (2021). “Planeando las compras en PartesYa”: una actividad lúdica para estudiar el MRP. I+D Revista de Investigaciones, 16(1), 53–61. https://doi.org/10.33304/REVINV.V16N1-2021005

Salas Requenes, D. G. (2012). Estudio de un problema de distribución de productos alimenticios permitiendo patrocinar las entregas [Universidad Autónoma de Nuevo León]. http://eprints.uanl.mx/3231/1/1080227452.pdf

Sepúlveda, J., Escobar, J. W., & Adarme-Jaimes, W. (2014). An algorithm for the routing problem with split deliveries and time windows (SDVRPTW) applied on retail SME distribution activities. DYNA, 81(187), 223–231. https://doi.org/10.15446/DYNA.V81N187.46104

Toth, P., & Vigo, D. (2002). The vehicle routing problem (Vol. 9). Society for Industrial and Applied Mathematics. SIAM. https://epubs.siam.org/page/terms

Yepes Piqueras, V. (2002). Optimización heurística económica aplicada a las redes de transporte del tipo VRPTW [Universidad Politécnica de Valencia]. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/2664/tesisUPV1497.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2021-11-12

How to Cite

Tarazona Galán, H. O., & Neira Parra, J. (2021). Route your route: Playful activity for teaching of Capacitated Vehicle Routing Problem - CVRP. I+D Revista De Investigaciones, 17(1), 108–123. https://doi.org/10.33304/revinv.v17n1-2022009

Issue

Section

Artículos científicos