Descriptive study on psychological well-being in university students in context of COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v18n1-202300

Keywords:

psychological well-being, mental health, university students, pandemics

Abstract

The COVID-19 pandemic and the health measures implemented have forced changes in people's lifestyles, an issue that has generated adverse effects on mental health. College students have not been exempt from it. The objective of the study is to determine the degree of psychological well-being in university students in Chile during pandemic. The research has a quantitative approach with a descriptive scope and a non-experimental transversal design. The Ryff psychological well-being scale was applied to a sample of 377 students from various faculties of a university. The results indicate that the best evaluated dimensions were Personal Growth and Purpose in Life. It is concluded that the students present medium to high levels of psychological well-being; In addition, there are no significant differences in the perception of psychological well-being by sex, although there are differences by faculty of origin.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudio Marín Medina, Universidad de Aconcagua

Doctor en Filosofía, Universidad Alberto Hurtado (Santiago, Chile). Dirección Nacional de Investigación y Postgrado, Universidad de Aconcagua (Chile).

Yasna Jorquera Silva, Universidad de Aconcagua

Magíster en Aprendizaje, Tecnología y Educación, Universidad del País Vasco (España). Dirección Nacional de Investigación y Postgrado, Universidad de Aconcagua (Chile)

Patricia Rojas Alarcón, Universidad de Aconcagua

Magíster en Aprendizaje, Tecnología y Educación, Universidad del País Vasco (España). Dirección Nacional de Investigación y Postgrado, Universidad de Aconcagua (Chile).

References

Aranguren, M., y Irrazabal, N. (2015). Estudio de las propiedades psicométricas de las escalas de bienestar psicológico de ryff en una muestra de estudiantes argentinos. Ciencias Psicológicas, 9(1), 73-83. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212015000100008

Barra-Almagiá, E., Soto-Quevedo, O., y Schmidt-Díaz, K. (2013). Personalidad y bienestar psicológico: Un estudio en universitarios chilenos. Revista de Psicología, 9(17), 7-18. https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/2358 

Barrera-Hernández, L. F., Sotelo-Castillo, M. A., Barrera-Hernández, R. A., y Sánchez, J. A. (2019). Bienestar psicológico y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 1(2), 244-251. https://revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/42 

Bello-Castillo, I., Camilo, A. L. M., Elías, P. M. P., y Sánchez-Vincitore, L. V. (2021). Estrategias de Afrontamiento: Efectos en el bienestar psicológico de universitarios durante la pandemia del COVID-19. Ciencia y Sociedad, 46(4), 31-48. https://doi.org/10.22206/cys.2021.v46i4.pp31-48

Campos-Cornejo, L. L., Jaimes-Campos, M. A., Villavillencio-Guardia, M. del C., y Rivera, E. E. (2020). Bienestar y afrontamiento psicológico de estudiantes universitarios en estado de confinamiento por covid-19. Revista Inclusiones: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 7(Extra 19), 377-398. https://www.revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/1766 

Di Gesto, C., y Cheli, E. (2021). Mind the body: Psychological well-beinf and body image at the time of the Covid-19. Body Studies Journal, 3(1), 1-21. https://bodystudiesjournal.org/mind-the-body-2 

Díaz, D., Rodríguez-Carvajal, R., Blanco, A., Moreno-Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C., y Dierendonck, D. van. (2006). Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema (Oviedo), 18(3), 572-577. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-052835 

Estrada-Araoz, E. G., Mamani-Roque, M., Gallegos-Ramos, N. A., Mmani-Uchasara, H. J., y Zuloaga-Araoz, M. C. (2021). Estrés académico en estudiantes universitarios peruanos en tiempos de la pandemia del COVID-19. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40(1), 88-93. https://doi.org/10.5281/ZENODO.4675923

Gupta, K., y Parimal, B. S. (2020). Relationship between personality dimensions and psychological well-being among university students during pandemic lockdown. Journal of Global Resources, 6(01a), 10-19. https://doi.org/10.46587/JGR.2020.v06si01.002

Huppert, F. A. (2009). Psychological Well-being: Evidence Regarding its Causes and Consequences†. Applied Psychology: Health and Well-Being, 1(2), 137-164. https://doi.org/10.1111/j.1758-0854.2009.01008.x

Jackman, P. C., Jacobs, L., Hawkins, R. M., y Sisson, K. (2022). Mental health and psychological wellbeing in the early stages of doctoral study: A systematic review. European Journal of Higher Education, 12(3), 293-313. https://doi.org/10.1080/21568235.2021.1939752

Khalil, Y., Valle, M. V. D., Zamora, E. V., y Urquijo, S. (2020). Dificultades de regulación emocional y bienestar psicológico en estudiantes universitarios. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 24(1), 69-83. https://publicacionescientificas.uces.edu.ar/index.php/subyprocog/article/view/901 

Luque-Vilca, O. M., Bolivar-Espinoza, N., Achahui-Ugarte, V. E., y Gallegos-Ramos, J. R. (2022). Estrés académico en estudiantes universitarios frente a la educación virtual asociada al covid-19. Puriq, 4, 56-65. https://doi.org/10.37073/puriq.4.1.200

Mac-Ginty, S., Jiménez-Molina, Á., y Martínez, V. (2021). Impacto de la pandemia por COVID-19 en la salud mental de estudiantes universitarios en Chile. Revista Chilena de Psiquiatría y Neurología de la Infancia y de la Adolescencia, 32(1), 23-37. https://psicologia.udp.cl/cms/wp-content/uploads/2021/04/Rev-SOPNIA-2021-23-37.pdf 

Mascherini, G., Catelan, D., Pellegrini-Giampietro, D. E., Petri, C., Scaletti, C., y Gulisano, M. (2021). Changes in physical activity levels, eating habits and psychological well-being during the Italian COVID-19 pandemic lockdown: Impact of socio-demographic factors on the Florentine academic population. PLOS ONE, 16(5), e0252395. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252395

Moreta-Herrera, R., Gaibor-Gonzalez, I., y Barrera, L. (2017). El bienestar psicológico y la satisfacción con la vida como predictores del bienestar social en una muestra de universitarios ecuatorianos. Salud y Sociedad, 8(2), 172-184. https://doi.org/10.22199/S07187475.2017.0002.00005

Narváez, J. H., Obando-Guerrero, L. M., Hernández-Ordoñez, K. M., y Cruz-Gordon, E. K. D. la. (2021). Bienestar psicológico y estrategias de afrontamiento frente a la COVID-19 en universitarios. Universidad y Salud, 23(3), 207-216. https://doi.org/10.22267/rus.212303.234

Ochnik, D., Rogowska, A. M., Kuśnierz, C., Jakubiak, M., Schütz, A., Held, M. J., Arzenšek, A., Benatov, J., Berger, R., Korchagina, E. V., Pavlova, I., Blažková, I., Aslan, I., Çınar, O., y Cuero-Acosta, Y. A. (2021). Mental health prevalence and predictors among university students in nine countries during the COVID-19 pandemic: A cross-national study. Scientific Reports, 11(1), 1-13. https://doi.org/10.1038/s41598-021-97697-3

Osorio-Guzmán, M., Prado-Romero, C., Bazan-Riverón, G. E., y Parrello, S. (2020). Análisis descriptivo del bienestar psicológico en estudiantes universitarios mexicanos. Educación Creadora, 1, 10-23. http://www.educacion-creadora.com/index.php/8-numero-1-diciembre-2020-mayo-2021/4-analisis-descriptivo-del-bienestar-psicologico-en-estudiantes-universitarios-mexicanos 

Piña-Ferrer, L. (2020). El COVID 19: Impacto psicológico en los seres humanos. Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, 4(7), 188-199. https://doi.org/10.35381/s.v.v4i7.670

Rangel, J. V., y Alonso, L. (2010). El estudio del bienestar psicológico subjetivo: Una breve revisión teórica. Educere: Revista Venezolana de Educación, 14(49), 265-275. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3656542 

Rossi, J. L., Jiménez, J. P., Barros, P., Assar, R., Jaramillo, K., Herrera, L., Quevedo, Y., Botto, A., Leighton, C., Martínez, F., Rossi, J. L., Jiménez, J. P., Barros, P., Assar, R., Jaramillo, K., Herrera, L., Quevedo, Y., Botto, A., Leighton, C., y Martínez, F. (2019). Depressive symptomatology and psychological well-being among Chilean university students. Revista médica de Chile, 147(5), 579-588. https://doi.org/10.4067/S0034-98872019000500579

Rudenstine, S., McNeal, K., Schulder, T., Ettman, C. K., Hernandez, M., Gvozdieva, K., y Galea, S. (2021). Depression and Anxiety During the COVID-19 Pandemic in an Urban, Low-Income Public University Sample. Journal of Traumatic Stress, 34(1), 12-22. https://doi.org/10.1002/jts.22600

Ruiz-Domínguez, L. C., Blanco-González, L., Araque-Castellanos, F., Mendoza-Rincón, B.-M., y Arenas-Villamizar, V. V. (2020). Características del bienestar psicológico en jóvenes universitarios en el marco aislamiento preventivo por COVID-19. Gaceta Médica de Caracas, 128(2), 359-364. https://doi.org/10.47307/GMC.2020.128.s2.22

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069

Ryff, C. D., y Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-727. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719

Ryff, C. D., y Singer, B. H. (2008). Know Thyself and Become What You Are: A Eudaimonic Approach to Psychological Well-Being. Journal of Happiness Studies, 9(1), 13-39. https://doi.org/10.1007/s10902-006-9019-0

Sanchez-Carlessi, H. H., Yarlequé-Chocas, L. A., Alva, L. J., Nuñez-LLacuachaqui, E. R., Iparraguirre, C. A., Matalinares-Calvet, M. L., Santayana, E. G., Egoavil-Medina, I., Quispe, J. S., y Figueroa, C. F. (2021). Indicadores de ansiedad, depresión, somatización y evitación experiencial en estudiantes universitarios del Perú en cuarentena por COVID-19: Anxiety, depression, somatization and experiential avoidance indicators in peruvian university students in quarantine by COVID-19. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(2), 346-353. https://doi.org/10.25176/RFMH.v21i2.3654

Sigüenza-Campoverde, W., y Vilchez, J. L. (2021). Aumento de los niveles de ansiedad en estudiantes universitarios durante la época de pandemia de la COVID-19. Revista Cubana de Medicina Militar, 50(1). http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/931

Simionescu, M., Pellegrini, A., y Bordea, E. N. (2021). The Effects of COVID-19 Pandemic on Stress Vulnerability of Nursing Students According to Labour Market Status. Healthcare, 9(6), 633. https://doi.org/10.3390/healthcare9060633

Velastegui-Hernández, D., y Mayorga-Lascano, M. (2021). Estados de Ánimo, Ansiedad y Depresión en estudiantes de medicina durante la crisis sanitaria Covid-19. Psicología Unemi, 5(9), 10-20. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp10-20p

Velázquez, L. G. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por COVID-19. Espacio I+D, Innovación más desarrollo, 9(25), 158-179. https://doi.org/10.31644/IMASD.25.2020.a10

Veliz-Burgos, A. (2012). Propiedades psicométricas de la Escala de Bienestar Psicológico y estructura factorial en universitarios chilenos. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 11(2), 143-163. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol11-Issue2-fulltext-196

Yusvisaret-Palmer, L., Palmer-Morales, S., Medina-Ramirez, Ma. C. R., López-Palmer, D. A., y Yusvisaret Palmer, L. (2021). Prevalencia de depresión durante la COVID-19 en estudiantes de medicina de una universidad privada mexicana. MEDISAN, 25(3), 637-646.  http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1029-30192021000300637&lng=es&nrm=iso&tlng=en 

Published

2022-12-31 — Updated on 2023-09-19

Versions

How to Cite

Marín Medina, C., Jorquera Silva, Y., & Rojas Alarcón, P. (2023). Descriptive study on psychological well-being in university students in context of COVID-19 pandemic. I+D Revista De Investigaciones, 18(1), 79–91. https://doi.org/10.33304/revinv.v18n1-202300 (Original work published December 31, 2022)

Issue

Section

Artículos científicos