This is an outdated version published on 2022-12-31. Read the most recent version.

Digital tools for the acquisition of accounting fundamentals, applied to the management of software for public accounting students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v18n1-2023001

Keywords:

Digital technology, ICT, accounting, software, education, learning

Abstract

This investigative work seeks to publicize what are the digital tools used by teachers in the accounting area within the educational departments, as well as the pedagogical practices designed under accounting software applications, which allow the acquisition of knowledge of the students, under a practical approach. It was taken as a reference to the institution of Uniagustinian University Higher Education. The methodology developed is of a qualitative type, which was carried out through a survey applied to 25 teachers and 61 students assigned to the Public Accounting program. The results of the research show that accounting and financial software are digital tools that have gained great strength in the educational and business field, helping to strengthen and improve the field of action at the labor level of professionals, allowing them to be more productive and competitive, since it facilitates and streamlines financial accounting processes, minimizing resources and time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta-Sahamuel, M. G. (2014). Prácticas docentes que construyen saber contable en la Facultad de Contaduría Pública de la Universidad Santo Tomás. Revista Activos, 12(22), 41-77. https://doi.org/10.15332/s0124-5805.2014.0022.02

 

Bernal-Rivas, G. X., & Salazar-Boada, E. M. (2012). Análisis del impacto de las tecnologías de la información y las comunicaciones en los sistemas contables empresariales en la ciudad de Quito en los años 2006-2010 [Trabajo de grado, Universidad Politécnica Salesiana Sede Quito]. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/6608

 

Congreso de Colombia. (1992). Leyes desde 1992—Vigencia expresa y control de constitucionalidad [LEY_0030_1992]. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0030_1992.html

 

Congreso de Colombia. (2009). Ley 1341 de 2009—Gestor Normativo—Función Pública. Por la cual se definen principios y conceptos sobre la sociedad de la información y la organización de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones TIC, se crea la Agencia Nacional de Espectro y se dictan otras disposiciones. Función Pública. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=36913

 

Damasiotis, V., Trivellas, P., Santouridis, I., Nikolopoulos, S., & Tsifora, E. (2015). IT Competences for Professional Accountants. A Review. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 537-545. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1234

 

Díaz-Vera, J. P., Ruiz-Ramírez, A. K., & Egüez-Cevallos, C. (2021). Impacto de las TIC: Desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19. Revista Científica UISRAEL, 8(2), 113-134. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448

 

Garcia-Lopez, J. M. (2011). El proceso de capacitación, sus etapas e implementación para mejorar el desempeño del recurso humano en las organizaciones. Contribuciones a la Economia, 12, 1-18. https://www.eumed.net/ce/2011b/jmgl.html 

 

Gutiérrez-Pulido, D. H. (2009). Los Retos Actuales de la Mejora de la Calidad y la Productividad en las Organizaciones1(1). https://www.redalyc.org/pdf/2150/215016873011.pdf

 

Hart, D., & Wang, K. (2016). Teaching accounting effectively: An examination of accounting students and faculty perceptions. 20(1). https://www.proquest.com/openview/9e54aadc4d8e0b20d9e873d8bf9460f1/1?pq-origsite=gscholar&cbl=38741

 

Horngren, C. T., Foster, G., & Datar, S. M. (2007). Contabilidad de costos un enfoque gerencial (12.a ed.). Pearson Educación.

 

International Federation of Accountants. (2018, septiembre 5). The Profession of the Digital Age: Accounting Engineering. IFAC. https://www.ifac.org/knowledge-gateway/preparing-future-ready-professionals/discussion/profession-digital-age-accounting-engineering

 

López, Y. (2011). Diseño de un Programa Computacional Educativo (Software) para la Enseñanza de Balance General. Formación universitaria, 4(3), 23-30. https://doi.org/10.4067/S0718-50062011000300004

 

Meigs, R. F., Williams, J. R., Haka, S. F., Bettner, M., Arango-Medina, G., & Cardona-Arteaga, J. (2000). Contabilidad: La base para decisiones gerenciales (11a. ed). McGraw-Hill. https://ulatina.metabiblioteca.org/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=5875&shelfbrowse_itemnumber=8549

 

Mejía-Soto, E., Montes-Salazar, C. A., & Dávila-Giraldo, G. C. (2011). Introducción a la propuesta contable de García-Casella. Cuadernos de Contabilidad, 12(30). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/view/3113

 

Mejía-Soto, E., Mora-Roa, G., & Montes-Salazar, C. A. (2013). Adscripción de la contabilidad en la estructura general del conocimiento. Cuadernos de contabilidad, 14(34). http://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/23980

 

Morales-Chinome, J. L., Caballero-Hoyos, A. C., Lozano-Gil, Y., Plazas-Estepa, R. A., & HernándezAros, L. (2022). El rol del contador como perito contable en el proceso penal colombiano. Via Inveniendi Et Iudicandi, 17(1), 240-269. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/45172 

 


 

Nissen, H. J., Damerow, P., & Englund, R. K. (1995). Archaic Bookkeeping: Early Writing and Techniques of Economic Administration in the Ancient Near East. Hans J. Nissen, Peter Damerow, Robert K. Englund, Paul Larsen. Isis, 86(2), 309-310. https://doi.org/10.1086/357172

 

Onofre-Zapata, R. F., Aguirre-Rodriguez, C. G., & Murillo-Torres, K. G. (2017). La cultura tributaria y su incidencia en la recaudación de los tributos en el Cantón Babahoyo, Provincia de los Ríos. Domino de las Ciencias, 3(3), 45-68. https://doi.org/10.23857/dc.v3i3.465

 

Panetta, K. (2021). 5 Trends Emerge In Gartner Hype Cycle For Emerging Technologies 2018. Gartner. https://www.gartner.com/smarterwithgartner/5-trends-emerge-in-gartner-hype-cycle-for-emerging-technologies-2018

Peñaloza, E., Galvis, Á. H., Giraldo, A., & Chaves, A. L. (2020). Informe ejecutivo de Educ@TED 2020. https://redunete.net/educated/wp-content/uploads/2021/02/1-Informe-ejecutivo-EDUCATED-2020-final.pdf

Real Academia Española (RAE), (2001). Diccionario de la lengua española (Vol. 22). Madrid: Real academia española.

Rocha-Rodríguez, M. V., & Martínez-González, I. V. (2016). Historia de la educación contable en Colombia: La aparición de las primeras escuelas y facultades de Contabilidad. Revista Activos, 14(26), Art. 26. https://doi.org/10.15332/25005278/3973

Published

2022-12-31

Versions

How to Cite

López-Rincón, Y. Y., Romero-Pérez, Y. E., & salamanca, Y. D. T. (2022). Digital tools for the acquisition of accounting fundamentals, applied to the management of software for public accounting students. I+D Revista De Investigaciones, 18(1), 1–15. https://doi.org/10.33304/revinv.v18n1-2023001

Issue

Section

Artículos científicos