Didactic Proposal in Natural Sciences Mediated by ICT to Strengthen Environmental Attitudes
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v18n1-2023008Keywords:
competition, environment, natural science, strategy, ICTAbstract
The research proposed a didactic proposal measured by ICT that responds to the need to verify the effectiveness of strategies adopted by classroom teachers during the Pandemic and the acquisition of environmental habits and attitudes of schoolchildren at the IE San Lorenzo de Castilla La Nueva, Meta. As a general objective, the components of a didactic proposal were determined to strengthen environmental attitudes in sixth grade students. Through the qualitative methodology, data was collected from three instruments: questionnaire and interview applied to the sample and a third instrument: Checklist applied to the PRAE. As a result of the investigation, two environmental themes were identified: Ecology, Biodiversity and Sustainable Development and the Google Site "Huellas Verdes SL" was proposed as an ICT tool to support pedagogical praxis in the acquisition of environmental skills.Downloads
References
Betancourt, C., Peña Torres, P. y Gómez Cano, C. (2017). La lúdica como estrategia para la educación y cultura ambiental en el contexto universitario. Revista UNIMAR, 35(2). https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1540
Gómez Cano, C., Sánchez Castillo, V., Coronado-Sarria, C. y Valenzuela Molina, W. (2017). Imaginarios ambientales y de educación ambiental de los estudiantes y docentes de la Institución Educativa Agrotécnico Mixto, municipio de Belén de los Andaquíes (Caquetá). Educación y Humanismo, 19(32), 126-144. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2537
Carrion, C., Soler, M., y Aymerich, M. (2015). Análisis de la validez de contenido de un cuestionario de evaluación del aprendizaje basado en problemas: un enfoque cualitativo. Formación universitaria, 8(1), 13-22. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062015000100003
Chavarro González, M. y Gallego Correa, E. (2021). La educación ambiental: un desafío para el fortalecimiento del proyecto de vida [Artículo de investigación Universidad Católica de Pereira]. http://hdl.handle.net/10785/7338
Celis Unigarro, M. C. (2016). Diseño de un proyecto educativo para la generación de conciencia ambiental en una institución educativa de la ciudad de Cali [Trabajo de Grado, Universidad ICESI]. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/81297/1/T00559.pdf.
Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A., y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Dykinson.
Hayk, P. y Carrión León, K. (2021). Barreras para la educación ambiental en la educación secundaria. Revista Conrado, 17(S1), 153-158. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1761
Pachay-López, J. y Rodríguez-Gámez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del conocimiento, 6(1), 130-155.. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2129/html
Eslava-Zapata, R., Zambrano-Vivas, M., Chacón-Guerrero, E., González-Júnior, H., y Martínez-Nieto, A. (2018). Estrategias didácticas para la promoción de valores ambientales en la educación primaria. AiBi, 6(1), 62-69 65. doi: https://doi.org/10.15649/2346030X.476
Fernández Torres, M., Chamizo Sánchez, R. y Sánchez Villarrubia, R. (2021). Universidad y pandemia: la comunicación en la educación a distancia. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación (52), 156-174. doi: https://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.10
Gomez-Gonzalez, J.-A., y Tobón Tobón, S. (2018). Diseño y validación de un instrumento para evaluar el impacto de los proyectos formativos en educación básica en México. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1-19. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/05/instrumento-evaluar-proyectos.html
Gutiérrez Castillo, J., Cabero Almenara, J. y Estrada Vidal, L. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 1-27. http://hdl.handle.net/11441/54725
Isaac-Márquez, R., Salavarría García, O., Eastmond Spencer, A., Ayala Arcipreste, M., Arteaga Aguilar, M., Isaac-Márquez, A., Sandoval Valladares, J. y Manzanero Acevedo, L. (2011). Cultura ambiental en estudiantes de bachillerato. Estudio de caso de la educación ambiental en el nivel medio superior de Campeche. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(2), 83-98. http://redie.uabc.mx/vol13no2/contenido-isaacmarquezetal.html
Ministerio de Educación Nacional. (AGOSTO-SEPTIEMBRE de 2005). Educar para el desarrollo sostenible. Altablero, 1. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-90893.html
Ortiz Franco, J. V., y Páez Cortés, W. J. (2021). La docencia, el docente y las TIC en el contexto colombiano de la pandemia. (S. Q. Óscar Macías, Ed.), Docentes de Iberoamérica frente a la pandemia. Desafíos y respuestas, (pp. 65-76). http://formacionib.org/desafios.pdf#page=67
Rey Sánchez, D. M. (2020). Las TIC en Colombia y su implementación en la educación en tiempos de pandemia [Ensayo. Universidad Militar Nueva Granada]. http://hdl.handle.net/10654/36659
Flórez Ríos, A., Svetlichich, M., y Díaz Durán, M. (2020). Desafíos intra-covid en américa latina para la continuidad de la educación virtual. Revista Facultad de Ciencias Contables Económicas y Administrativas-FACCEA, 10(2), 127-143. https://editorial.uniamazonia.edu.co/index.php/faccea/article/view/412
Silva Gutiérrez, M. A. (2018). Evaluación de resultados del proyecto ambiental escolar en la I.E. el Principito del municipio de Zipaquirá. [Trabajo de Grado. Universidad Externado de Colombia]. https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1322
Usuga Maya, Y., y Cortés Restrepo, J. (2020). La educación de calidad y las estrategias pedagógico-didácticas aplicables al fenómeno de confinamiento por el covid-19 en la educación rural colombiana. 2020. [Trabajo de Grado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/38058
Velásquez Aparicio, G. E., Bedoya Pastrana, M. I.,y Cadavid Velásquez, E. D. (11 de diciembre de 2020). Estrategias didácticas y competencias ambientales desde la teoría cognitiva social: un estudio de mapeo sistemático. Revista Boletin REDIPE, 9(12), 101-10. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i12.118
Published
Versions
- 2023-09-25 (2)
- 2023-01-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 I+D Revista de Investigaciones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research available to the public free of charge, which fosters a greater exchange of global knowledge. This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License) However, any request by the author to obtain permission for their reproduction will be evaluated.