Educational blog in the teaching-learning process to promote competences on Research Methodology
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v19n2-2024006Keywords:
employment contract, administrative teaching staff, scientific research, pedagogyAbstract
The general objective of this research proposal is to design a pedagogical strategy within the teaching-learning process, using a blog to promote the competences and skills of the topics related to Research Methodology in Business Administration students. Continuously the methodology is based on a mixed approach (quantitative based on data and qualitative based on behaviors), likewise the type of study is deepened in non-experimental given that it is a study that is carried out without premeditated manipulation of variables and some phenomena are observed in their natural environment to examine them. Continuous. This study will have a descriptive scope. The population of 48 students, based on the implementation of the strategy, a growth of 28 points can be seen, in the knowledge of the knowledge, passing the central tendency of (32 points) to the post-knowledge in (60 points), ratifying the strengthening of competences.
Downloads
References
Arellano-Becerril, E. y Escudero-Nahón, A. (2022). Tendencias de investigación de aula invertida con aprendizaje colaborativo: una revisión sistemática. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13, 12. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1492
Armas-Alba, L. y Alonso-Rodríguez, I. (2022). TIC y competencia digital en la respuesta a las necesidades educativas especiales durante la pandemia: una revisión sistemática. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 2(1), 11-48. https://editic.net/journals/index.php/ripie/article/view/100
Cango-Patiño, A. E. y Bravo-Reyes, M. A. (2020). La enseñanza del inglés en las instituciones educativas públicas del Ecuador en la era digital. Polo del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 5(3), 51-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7398419
Chura Quispe, G. y Villacorta Castro, N. R. M. (2022). Impacto del blog en la producción de textos argumentativos en estudiantes de educación secundaria. Horizonte de la Ciencia, 12(22), 93-108. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1071
Cruz Mandujano, J. A. y Uc Ríos, C. E. (2021). El blog, aprendizaje activo y en línea para reducir la reprobación en la educación superior. Revista de Estilos de Aprendizaje, 14(27), 62-78. https://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2675
Díaz-García, I., Almerich Cerveró, G., Suárez-Rodríguez, J. y Orellana Alonso, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 549-566. https://revistas.um.es/rie/article/view/409371
Durán Chinchilla, C., García Quintero, C. y Rosado Gómez, A. (2021). El rol docente y estudiante en la era digital. Revista Boletín Redipe, 10(2), 287-294. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1213
Fuentes, G. Y., Moreno-Murcia, L. M., Rincón-Téllez, D. C. y Silva-García, M. B. (2021). Evaluación de las habilidades blandas en la educación superior. Revista Formación Universitaria, 14(4), 49-60. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062021000400049&script=sci_abstrat
Pardo-Cueva, M., Chamba-Rueda, L. M., Higuerey, Á. y Jaramillo-Campoverde, B. (2020). Las TIC y rendimiento académico en la educación superior: una relación potenciada por el uso del Padlet. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informação, (28), 934-944. https://www.researchgate.net/publication/348237110_Las_TIC_y_rendimiento_academico_en_la_educacion_superior_Una_relacion_potenciada_por_el_uso_del_Padlet
Pazmiño Campuzano, M., Moreira Sánchez, J., Hernández Ponce, E. y Cedeño Campuzano, I. (2022). Herramientas digitales educativas utilizadas en el nivel medio y su importancia en el rendimiento académico. Revista Científica Sinapsis, 2(21). https://doi.org/10.37117/s.v2i21.655
Piñeros Suárez, J. C. (2021). El interaccionismo simbólico. Oportunidades de investigación en el aula de clase. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(1), 211-228. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8916560
Ramos-Galarza, C. A. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7746475
Rivadeneira Barreiro, M. P., Hernández Velásquez, B. I., Rivadeneira, L., Mendoza Bravo, K. y Rivadeneira-Barreiro, J. (2020). El uso de blogs como herramienta para evaluar el rendimiento estudiantil en la educación superior. Revista Boletín Redipe, 9(9), 134-139. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1071
Rivero Gracia, P., Aso Morán, B. y García-Ceballos, S. (2023). Progresión del pensamiento histórico en estudiantes de secundaria: fuentes y pensamiento crítico. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 25. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e09.4338
Scorzo, R., Favieri, A. y Williner, B. (2022). Instrumentos de evaluación para cátedras numerosas a través de formularios Google Drive. Revista Electronic Journal of SADIO, 20(2), 116-130. https://publicaciones.sadio.org.ar/index.php/EJS/article/view/203
Universidad de Granada. (s. f.). Estadística aplicada. Prácticas con SPSS. https://www.ugr.es/~metcuant/asignaturas/docencia/estadistica %20aplicada/SPSS/SPSS_T1.pdf
Vega Falcón, V., Leyva Vázquez, M. y Batista Hernández, N. (2023). Desarrollo y validación de un cuestionario para evaluar el conocimiento en metodología de la investigación. Revista Conrado, 19(S2), 51-60. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3232
Verástegui Escolano, C. y Geribaldi Doldán, N. (2021). El blog personal como herramienta de consolidación del aprendizaje y evaluación. Campus Virtuales, 10(2), 207-219. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/20168/El-blog.pdf?sequence=2
Vialart Vidal, M. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza-aprendizaje en tiempos de COVID-19. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 34(3). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2594
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research available to the public free of charge, which fosters a greater exchange of global knowledge. This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License) However, any request by the author to obtain permission for their reproduction will be evaluated.