Attitudes of students of psychology in front of research
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v07n1-2016006Keywords:
Attitude, Research, Components, Questionnaire, StudentsAbstract
The aim of this investigation was to identify the attitudes of the students of Psychology of a private university towards research. The study also measured the participants commitment towards research taking into account variables such as age, gender and academic level. A descriptive quantitative research was implemented in order to reach the goal of the investigation. Aquestionnaire entitled “Attitudes towards scientific research” was applied for the purpose of collecting information. This tool was applied to 233 students from first to fifth semester, with ages was 15 to 31 years old. This information was collected, compared and analyzed. The degree of reliability obtained from the questionnaire was 0.90. This investigation focused on three aspects of students attitudes. The first aspect was the cognitive dimension. The results indicate a high level of the students attitude towards this dimension 60%. The second aspect was the affective dimension, giving as a result 67,8% And the third aspect was the behavioral dimension, which shows 69.5. The results obtained do not indicate differences between gender, but suggest that age and academic level have an effect on research. Based on this claim, it can be concluded that academic training on research provides the knowledge and tools vital for the success of research. It can be emphasized that answers indicating “very low” were not found in the questionnaire. Responses specifying “low” were found only up to the middle point of the career. It can be inferred from this that as soon as the students enroll in the “Professional cycle” there is a tendency to undertake research work and the students can put the theory into practice.Downloads
References
Aceituno, H., Lanz, J., Lanz, J. & Lander, G. (1998). Interés, conocimientos, recursos y limitaciones de los estudiantes de medicina en la investigación científica. Gaceta Medica de Caracas, 106(1), 40-46.
Aldana, G. & Joya, N.(2011). Actitudes hacia la investigación científica en docentes de metodología de la investigación. Tabula Rasa, 14, 295-309.
Chaparro, L. (2004). Actitudes hacia la ciencia y la investigación en estudiantes del programa de Administración de Negocios internacionales de la Universidad de la Sabana. Manuscrito inédito, Departamento de Gestión para el Desarrollo Humano, Universidad de la Sabana, Chía, Colombia.
Díaz, C., Manrique, M., Galán, E. & Apolaya, M. (2008). Conocimientos, actitudes y prácticas en investigación de los estudiantes de pregrado de facultades de medicina del Perú. Acta médica. Peruana, 25 (1) ,9-15.
Jiménez, W. (2006). La formación investigadora y los procesos de investigación científico-tecnológica en la Universidad Católica de Colombia. Studiositas 1 (1), 36-43. Kaan, Z. &Göksu, G. (2010). La investigación de factores que afectan la actitud de los estudiantes universitarios hacia la participación en la investigación científica. Procedía Social and Behavioral Sciences,2, 5183–5189.
Nobigrot-Kleinman, D., Nobigrot-Streimbleinsky, M., &Galván-Huerta, S. (1995). Las actitudes hacia la investigación y el aprendizaje en estudiantes de Medicina, UNAM: 1984-1994. (1995). Salud Pública de México, 37, 316-322.
Piña, R. & León, R. (2013). Caracterización del proceso de formación investigativa del estudiante universitario de tecnología de la salud. Recuperado 20 de noviembre de 2015 de http://www.bvs.sld.cu/revistas/san/vol18_3_14/san18314.htm
Rivera, M. & Torres, C. (2006). Percepción de los estudiantes universitarios de sus propias habilidades de investigación. Revista de la comisión de investigación de FIMPES, 1,(1), 36-49. Rojas, H. (2009). Formar investigadores e investigadoras en la universidad: Optimismo e indiferencia juvenil en temas científicos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7 (2), 1595-1618.
Rojas, H., Méndez, R. & Rodríguez, A. (2012). Índice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado. Entramado, 8 (2), 216-229
Valente G., S. y Viana L., De O. (2007). El pensamiento crítico-reflexivo en la enseñanza de la investigación en Enfermería: Un desafío para el profesor. Revista de Enfermería Global, 10, 1-8.
Vásquez, A., &Manassero, M. (1995). Actitudes relacionadas con la ciencia: Una revisión conceptual. Investigación y Experiencias Didácticas, 13, 337-346.