Transition of the concept of creative industries and its role in the economic environment
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v16n1-2021018Keywords:
Creativity, orange economy, innovation, economic development, reflectionAbstract
This reflection paper makes a journey through the concepts of cultural and creative industries. It shows the transition of these terms from their cultural-artistic vision to the understanding of the role of industries in the economic ecosystem. Its purpose is the understanding of this industrial sector as the axis of development of a clear political view with strategic identified directions. A bibliometric analysis was done to identify the importance of creative industries at present, and an approximation of its impact is made through global economic indicators and the reading of the efficiency of the industries in the region. The challenges of the industry are identified and alternative approaches are proposed in the Colombian context.Downloads
References
Acosta-Medina, J. K., Plata-Gómez, K. R., Puentes-Garzón, D. E. y Torres-Barreto, M. L. (2019). Influencia de los recursos y capacidades en los resultados financieros y en la competitividad empresarial: Una revisión de la literatura. I+ D Revista de Investigaciones, 13(1), 147-157. https://doi.org/10.33304/revinv.v13n1-2019013
Banks, M. y Hesmondhalgh, D. (2009). Looking for Work in Creative Industries Policy. International Journal of Cultural Policy, 15(4), 415-430. https://doi.org/10.1080/10286630902923323
Benavente, J. M. y Grazzi, M. (2017). Politicas públicas para la creatividad y la innovación: Impulsando la economía naranja en América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Políticas-públicas-para-la-creatividad-y-la-innovación-Impulsando-la-economía-naranja-en-América-Latina-y-el-Caribe.pdf
Boix, R. y Lazzeretti, L. (2011). Las industrias creativas en España: una panorámica. Investigaciones Regionales, 22, 181-205.
Bustamante, E. (2009). De las industrias culturales al entretenimiento. La creatividad, la innovación. Viejos y nuevos señuelos para la investigación de la cultura. Revista Académica de la Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social, 78, 1-25.
Cámara de Comercio de Barranquilla. (2016). Las industrias creativas en el Atlántico: Mapeo cultural. Camara de Comercio de Bogotá; Centro de Información Empresarial (CIEB). http://hdl.handle.net/11520/18798
Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo UNCTAC. (2010). Economía creativa: Informe 2010.
Cunningham, S. (2002). From Cultural to Creative Industries: Theory, Industry and Policy Implications. Media International Australia, 102(1), 54-65. https://doi.org/10.1177/1329878X0210200107
Department for Digital, Culture, Media & Sport. (1998). Creative Industries Mapping Documents 1998. Gobierno del Reino Unido. https://www.gov.uk/government/publications/creative-industries-mapping-documents-1998
Department for Digital, Culture, Media & Sport. (2001). Creative Industries Mapping Documents 2001-Foreword. https://www.gov.uk/government/publications/creative-industries-mapping-documents-2001
Drake, G. (2003). ‘This Place Gives Me Space’: Place and Creativity in the Creative Industries. Geoforum, 34(4), 511-524. https://doi.org/10.1016/S0016-7185(03)00029-0
Finlev, T., Maguire, R., Oppenheim, B. y Skvirsky, S. (2017). Future Landscapes of the Orange Economy: Creative Pathways for Improving Lives in Latin America and the Caribbean. https://publications.iadb.org/publications/english/document/Future-Landscapes-of-the-Orange-Economy-Creative-Pathways-for-Improving-Lives-in-Latin-America-and-the-Caribbean.pdf
González Vélez, E. (2013). El ecosistema de las industrias culturales en colombia. Revista UIS Humanidades, 41(2), 81-103.
Hesmondhalgh, D. (2008). Cultural and Creative Industries. En T. Bennett y J. Frow (eds.), The SAGE Handbook of Cultural Analysis (pp. 552-569). SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781848608443.n27
Howkins, J. (2002). The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin UK.
Ministerio de Cultura de Colombia-Convenio Andrés Bello. (2003). Impacto económico de las industrias culturales en Colombia.
NU. CEPAL. (2014). Cultura y desarrollo económico en Iberoamérica. OEI.
O’Connor, J. (2010). The Cultural and Creative Industries: A Literature Review (2.a ed.). Creativity, Culture and Education.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura UNESCO. (2010). Políticas para la creatividad. Guía para el desarrollo de las industrias culturales y creativas. Banco Interamericano de Desarrollo. https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/220384s.pdf
Organización de las Naciones Unidas Para la Educación la Ciencia y la Cultura UNESCO y Confederación Internacional de Sociedades de Autores y compositores CISAC. (2015). Tiempos de cultura. El primer mapa mundial de las industrias culturales y creativas. https://es.cisac.org/Universidad-CISAC/Biblioteca/Estudios-y-guias/Tiempos-de-cultura-El-primer-mapa-mundial-de-las-Industrias-Culturales-y-Creativas
Organización Mundial de la Propiedad Intelectual OMPI. (2005). Industrias culturales y derecho de autor oportunidades y desafios. https://www.wipo.int/edocs/mdocs/lac/es/ompi_da_mex_05/ompi_da_mex_05_5.pdf
Podestá, P. y Hernández, M. C. (2012). Empresas de base cultural y creativa: Identificación y clasificación de sus factores críticos de desempeño (Culture and Creative Based Companies: Identifying and Classifying Their Critical Performance Factors). TEC Empresarial, 6(2), 17-27. https://doi.org/10.18845/te.v6i2.526
Pose García, M. (2015). Economía creativa, dinámicas locales y gobernaza en entornos metropolitanos: El caso de la región metropolitana de Salvador de Bahia. DRD - Desenvolvimento Regional Em Debate, 5(2), 86-108. https://doi.org/10.24302/drd.v5i2.1007
Potts, J., Cunningham, S., Hartley, J. y Ormerod, P. (2008). Social Network Markets: A New Definition of the Creative Industries. Journal of Cultural Economics, 32(3), 167-185. https://doi.org/10.1007/s10824-008-9066-y
Pratt, A. C. (2008). Creative Cities: The Cultural Industries and the Creative Class. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 90(2), 107-117. https://doi.org/10.1111/j.1468-0467.2008.00281.x
Quartesan, A., Romis, M. y Lanzafame, F. (2007). Las industrias culturales en América Latina y el Caribe: Desafíos y oportunidades. https://publications.iadb.org/es/publicacion/15194/las-industrias-culturales-en-america-latina-y-el-caribe-desafios-y-oportunidades
Rotondo, A. S. y Legonía Córdova, E. (2018). Crecimiento con desigualdad: Brechas y retos de la economía de las industrias culturales y creativas del Perú. En J. J. Sánchez Balaguer, S. Arroyo Serrano, J. F. Parra Azor y A. J. Verdú Jover (coords.), Las industrias culturales y creativas en Iberoamerica. Evolución y perspectivas (pp. 347-366). Tadigra.
Shane, S. (1993). Cultural Influences on National Rates of Innovation. Journal of Business Venturing, 8(1), 59-73. https://doi.org/10.1016/0883-9026(93)90011-S
Szpilbarg, D. y Saferstein, E. A. (2014). De la industria cultural a las industrias creativas: Un análisis de la transformación del término y sus usos contemporáneos. Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas, 16(2), 99-112.
Tian, M., Deng, P., Zhang, Y. y Salmador, M. P. (2018). How Does Culture Influence Innovation? A Systematic Literature Review. Management Decision, 56(5), 1088-1107. https://doi.org/10.1108/MD-05-2017-0462
Verspagen, B. (2006). University Research, Intellectual Property Rights and European Innovation Systems. Journal of Economic Surveys, 20(4), 607-632. https://doi.org/10.1111/j.1467-6419.2006.00261.x