Development of an experiential learning tool in the area of Occupational Safety and Health supported by Virtual Reality

Authors

  • Mariana Acuña-Rangel Universidad Industrial de Santander
  • Juan Camilo Lésmez-Peralta Universidad Industrial de Santander
  • Maira Camila Paba-Medina Universidad Industrial de Santander
  • Luis Miguel Salas-Chia Universidad Industrial de Santander

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v16n2-2021014

Keywords:

Experiential learning, design thinking, educational tool, virtual reality, occupational safety and health

Abstract

Occupational Health and Safety is a discipline whose implementation in organizations has become increasingly important in the recent years. For this reason, there is a need to find tools that support the teaching process and the transmission of knowledge to a professional life. Based on the Design Thinking methodology, the process of ideation and creation of a gamified experiential learning tool supported by Virtual Reality is generated. As a result, four scenarios were obtained that simulate the operation of workers in different productive sectors. The validation of the tool was done by means of a five-factor evaluation instrument, filled out by a test group that interacted with the program. The outcome of this study turned out positive since, the tool was endorsed by the users, who stated that this is an educational experience that makes it easier for them to learn the concepts by putting them into practice in a simulated environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Acuña-Rangel, Universidad Industrial de Santander

Industrial Engineer, Universidad Industrial de Santander. Finance & Management Research Group, Universidad Industrial de Santander

Juan Camilo Lésmez-Peralta, Universidad Industrial de Santander

Master in Business Management - MBA, Universidad Industrial de Santander. Finance & Management Research, Universidad Industrial de Santander

Maira Camila Paba-Medina, Universidad Industrial de Santander

Industrial Engineer, Universidad Industrial de Santander. Finance & Management Research Group, Universidad Industrial de Santander

Luis Miguel Salas-Chia, Universidad Industrial de Santander

Petroleum Engineer, Industrial University of Santander. Finance & Management Research Group, Universidad Industrial de Santander

References

Álvarez Torres, S. H., & Riaño Casallas, M. I. (2018). La política pública de seguridad y salud en el trabajo: el caso colombiano. Gerencia y Políticas de Salud, 17(35). https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgps17-35.ppss

Arias-Flores, H., Jadán-Guerrero, J., & Gómez-Luna, L. (2019). Innovación educativa en el aula mediante Design Thinking y Game Thinking. Hamut’ay, 6(1), 82-95. https://doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1576

Bhat, V. D. (2010). Aprendizaje Experiencial Una Guía para Educadores (1). https://studylib.es/doc/5078995/aprendizaje-experiencial--una-guía-para-educadores

Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard business review, 86(6), 84.

Burgos García, A. (2010). ¿Cómo integrar la seguridad y salud en educación? Elementos clave para enseñar Prevención en los centros escolares. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(2), 273-301.

Castaño Calle, R., González Alonso, F., De castro Hernández, R. M., & Escudero Vidal, J. (2019). Realidad Aumentada y Virtual en el marco de la discapacidad e inclusión desde una perspectiva universitaria. Comunicación y Pedagogía, 317-318, 73-77.

Castaño García, F., & González Morales, N. (2020). Creación de una aplicación móvil hibrida que aplique la metodología del Design Thinking y documente el producto de cada una las fases. [Universitaria Agustiniana]. https://repositorio.uniagustiniana.edu.co/bitstream/handle/123456789/1389/GonzalezMorales-Natalia-2020.pdf?sequence=4

Castillo-Vergara, M., Alvarez-Marin, A., & Cabana-Villca, R. (2014). Design thinking: how to guide students and business entrepreneurs in the application. Ingeniería Industria, 35(3), 301-311.

Cruz Carbonell, V., Hernández Arias, Á. F., & Silva Arias, A. C. (2020). Cobertura de las TIC en la educación básica rural y urbana en Colombia. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 13(13), 39-48. https://doi.org/10.22463/24221783.2578

de la Herrán, A. (2011). Técnicas Didácticas Para Una Enseñanza Más Formativa. http://radicaleinclusiva.com/wp-content/uploads/2018/01/teuniv.pdf

Dell’Era, C., Magistretti, S., Cautela, C., Verganti, R., & Zurlo, F. (2020). Four kinds of design thinking: From ideating to making, engaging, and criticizing. Creativity and Innovation Management, 29(2), 324-344. https://doi.org/10.1111/caim.12353

Eijkemans, G. (2003). El Programa de Salud Ocupacional de la Oficina Central de la Organización Mundial de la Salud (OMS). En Red Mundial de Salud Ocupacional. https://www.who.int/occupational_health/publications/newsletter/en/gohnet5s.pdf

Escartín, E. R. (2000). La Realidad Virtual, una Tecnología Educativa a Nuestro Alcance. Revista de medios y educación, 15, 5-21.

Hernández Palma, H., Monterrosa Assia, F., & Muñoz Rojas, D. (2017). Cultura de prevención para la seguridady salud en el trabajo en el ámbito colombiano. Advocatus, 14(28), 35-43. https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.28.889

IDEO. (2014). Que es Design Thinking, en que consiste el proceso. Design Thinking. https://www.designthinking.es/inicio/

Lobo-Rueda, M. A., Paba-Medina, M. C., & Torres-Barreto, M. L. (2020). Análisis descriptivo de experiencias gamificadas para enseñanza y aprendizaje en educación superior en ingeniería. Revista ESPACIOS, 41(16), 21.

López Jiménez, S. F., Lesmes Ortiz, L. V., Álvarez Ochoa, M., Lino Gamiño, J. A., & Reyes Fong, T. (2020). Generación de proyectos de emprendimiento aplicando la metodología DesignThinking. Tecnología Educativa Revista CONAIC, 7(1), 86-91.

Mintrabajo. (2020). Sistema de Gestión de Seguridad y Salud en el Trabajo. https://www.mintrabajo.gov.co/relaciones-laborales/riesgos-laborales/sistema-de-gestion-de-seguridad-y-salud-en-el-trabajo

Moreno Mendoza, E. F., & Coronel Arenas, M. F. (2018). Hábitos que impiden la adaptación y adopción de la lectura en estudiantes de Administración de Empresas. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 9(9), 2-9. https://doi.org/10.22463/24221783.2457

Organización Internacional del Trabajo. (2011). Sistema de gestión de la SST: una herramienta para la mejora continua (1.a ed.). https://www.ilo.org/safework/info/publications/WCMS_154127/lang--es/index.htm

Paba-Medina, M. C., Acosta-Medina, J. K., & Torres-Barreto, M. L. (2020, junio 2). Design of a gamified tool for the development of citizenship competencies. 6th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’20). https://doi.org/10.4995/HEAd20.2020.11136

Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research, 82(3), 330-348. https://doi.org/10.3102/0034654312457429

Romero Ariza, M. (2010). El aprendizaje experiencial y las nuevas demandas formativas. Revista de Antropología Experimental, 10, 89-102.

Smith, M. K. (2010). David A. Kolb on experiential learning. The encyclopedia of pedagogy and informal education. https://infed.org/mobi/david-a-kolb-on-experiential-learning/. Retrieved: insert date

Villaescusa Alejo, M. . I. (2019). Mirar el mundo con los ojos del otro. El mapa de empatía. Aula de Secundaria, 34, 25-29.

Published

2021-05-28

How to Cite

Acuña-Rangel, M., Lésmez-Peralta, J. C., Paba-Medina, M. C., & Salas-Chia, L. M. (2021). Development of an experiential learning tool in the area of Occupational Safety and Health supported by Virtual Reality. I+D Revista De Investigaciones, 16(2), 151–158. https://doi.org/10.33304/revinv.v16n2-2021014

Issue

Section

Artículos científicos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.