This is an outdated version published on 2022-12-31. Read the most recent version.

Healthy lifestyle in business administration students in the framework of covid 19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v18n1-2023003

Keywords:

lifestyle healthy, gender differences, multivariate analysis

Abstract

The objective of the study is to analyze the healthy lifestyle in a sample of 201 students in the sixth semester of Business Administration at a private university in the city of Barranquilla, Colombia. For this purpose, the multidimensional scaling technique is used to examine the degree of identification that students have with each of the items that define the construct according to the PEPS-I instrument. On the other hand, the dimensions were correlated with demographic variables through statistical tests of mean difference. The results show that women are more oriented towards more balanced lifestyles in health and nutrition than men and that students who have a bank account have healthier habits in terms of exercise, health, stress management, interpersonal support and getting to know oneself. same.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

David Juliao-Esparragoza, Universidad del Norte

Magíster en Administración de Empresas, Universidad del Norte. Adscrito al grupo GIM clasificación A en Colciencias. Profesor Asistente, Escuela de Negocios Universidad del Norte.

Domingo Martínez-Díaz, Universidad del Norte

Doctor en Psicología, Universidad del Norte. Adscrito al grupo GIM clasificación A en Colciencias. Profesor Asistente, Escuela de Negocios Universidad del Norte.

Jose Rodolfo Llinás-Montes, Universidad del Norte

Estudiante de Administración de Empresas y Negocios Internacionales, Universidad del Norte. Semillero de investigadores Escuela de Negocios

References

Arocha-Rodulfo, J. I. (2019). Sedentarismo, la enfermedad del siglo xxi. Clínica e Investigación en Arteriosclerosis, 31(5), 233-240. https://doi.org/10.1016/j.arteri.2019.04.004

 

Asensio, F. M. (2015). Técnicas de investigación de mercados. RC Libroshttps://rclibros.es/wp-content/uploads/2015/02/capitulo_9788494305542.pdf

 

Bao, X., Chen, D., Shi, L., Xia, Y., Shi, Z., y Wang, D. (2022). The relationship between COVID-19-related prevention cognition and healthy lifestyle behaviors among university students: Mediated by e-health literacy and self-efficacy. Journal of Affective Disorders, 309, 236-241. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.04.044

 

Bonifaz-Arias, I. G., Trujillo-Chávez, H. S., Ballesteros-España, C. A., Sánchez-Espinoza, O. F., y Santillán-Trujillo, M. L. (2017). Estilos de vida y su relación con las calificaciones escolares: Estudio en Ecuador. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(4), 1-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-03002017000400006&lng=es&nrm=iso&tlng=es

 

Carranza-Esteban, R. F., Caycho-Rodríguez, T., Salinas-Arias, S. A., Guerra, M. R., Campos-Vilchez, C., Orci, K. C., y Pérez-Rivera, J. P. (2019). Efectividad de intervención basada en modelo de Nola Pender en promoción de estilos de vida saludables de universitarios peruanos. Revista Cubana de Enfermería, 35(4), 1-10. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=96977

 

Castañeda, J. G., y Camargo, J. A. (2018). Salud mental en población víctima del conflicto armado en Colombia. I+D Revista de investigaciones, 12(2), 19-26. https://doi.org/10.33304/revinv.v12n2-2018002

 

Falcone-Castillo, J. F., Castro-Serrano, B., Serrano-Pérez, P. S., Ortiz-Ramírez, V. O., y Toral-Chaignea, M. (2009). Promoción de la calidad de vida: Evaluación de impacto del programa “Fortalecimiento para una vida saludable”. International Journal of Psychological Research, 2(1), 24-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5134699

Florez-Ríos, A. M., Svetlichich, M., y Díaz-Durán, M. E. (2020). Desafíos intra-covid en América Latina para la continuidad de la educación virtual. Revista Facultad de Ciencias Contables Económicas y Administrativas -FACCEA , Universidad de la Amazonia, 10(2), 127-143. https://doi.org/10.47847/faccea.v10n2a6

 

Guerrero-Casas, F. M., y Ramírez-Hurtado, J. M. (2012). El análisis de escalamiento multidimensional: una alternativa y un complemento a otras técnicas multivariantes. La Sociología en sus Escenarios, 25https://revistas.udea.edu.co/index.php/ceo/article/view/11450

 

Hernando, Á., Oliva, A., y Ángel-Pertegal, M. (2013). Diferencias de género en los estilos de vida de los adolescentes. Psychosocial Intervention, 22(1), 15-23. https://doi.org/10.5093/in2013a3

 

Idme-Merma, M. E. (2021). Relación entre la adicción a los videojuegos y la actividad física en estudiantes de un Colegio Nacional en época de pandemia por COVID 19, Arequipa 2021. Universidad Nacional de San Agustín de Arequipahttp://repositorio.unsa.edu.pe/handle/20.500.12773/12350

 

Laguado-Jaimes, E., y Gómez-Díaz, M. P. (2014). Estilos de vida saludable en estudiantes de Enfermería en la Universidad Cooperativa de Colombia. Hacia la Promoción de la Salud, 19(1), 68-83. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/2199  

 

Lipa Tudela, L. (2018). Estilos de vida y estrés en relación con el rendimiento académico en los adolescentes de la Institución Educativa Secundaria Maria Auxiliadora—Puno, 2017 [Tesis doctoral, Universidad Nacional del Altiplano]. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/RNAP_60f723d0f18d2bd2be9c18a50cef72a5/Details

 

Lobo-Hinojosa, M. E. L., García, L. G., Sánchez-Guerrero, H. M., Ávila-Zárate, L. del C., y García-Ramos, M. F. (2021). Factores sociales, familiares y del entorno educativo que influyen en las conductas alimentarias y en los estilos de vida de estudiantes universitarios. Realidades Revista de la Facultad de Trabajo Social y Desarrollo Humano, 11(1), 9-36. https://realidades.uanl.mx/index.php/realidades/article/view/131

 

Lopez, K. V., Jimenez-Garduño, A. M., Ortega-Regules, A. E., Islas-Romero, L. M. I., Gonzalez-Martinez, O. A., y Silva-Pereira, T. S. (2021). Cambios en el estilo de vida y nutrición durante el confinamiento por SARS-CoV-2 (COVID-19) en México: Un estudio observacional. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 25https://doi.org/10.14306/renhyd.25.S2.1099

 

Mera-Mamián, A. Y., Tabares-Gonzalez, E., Montoya-Gonzalez, S., Muñoz-Rodriguez, D. I., y Vélez, F. M. (2020). Recomendaciones prácticas para evitar el desacondicionamiento físico durante el confinamiento por pandemia asociada a COVID-19. Universidad y Salud, 22(2), 166-177. https://doi.org/10.22267/rus.202202.188

 

Moreno-Maldonado, C., Moreno, C., y Rivera, F. (2016). Indicadores para detectar y evaluar el impacto de las desigualdades socioeconómicas en los estilos de vida y la salud de los adolescentes españoles. Apuntes de Psicología, 24(2-3), 177-188. https://doi.org/10.55414/ap.v34i2-3.609

 

Muñoz-Argel, M., y Uribe-Urzola, A. (2013). Estilos de vida en estudiantes universitarios. Psicogente, 16(30), 356-367. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6113892

 

Pellegrini, M., Ponzo, V., Rosato, R., Scumaci, E., Goitre, I., Benso, A., Belcastro, S., Crespi, C., De Michieli, F., Ghigo, E., Broglio, F., y Bo, S. (2020). Changes in Weight and Nutritional Habits in Adults with Obesity during the “Lockdown” Period Caused by the COVID-19 Virus Emergency. Nutrients, 12(7), 2016. https://doi.org/10.3390/nu12072016

 

Strack, F., Argyle, M., y Schwarz, N. (1991). Subjective well-being: An interdisciplinary perspective (Vol. 21). Pergamon Press. https://psycnet.apa.org/record/1991-97398-000

 

Tremblay, M. S., LeBlanc, A. G., Kho, M. E., Saunders, T. J., Larouche, R., Colley, R. C., Goldfield, G., y Gorber, S. C. (2011). Systematic review of sedentary behaviour and health indicators in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8(1), 98. https://doi.org/10.1186/1479-5868-8-98

 

Triviño-Vargas, Z. G. (2012). Conductas promotoras de salud en estudiantes de una institución de educación superior. Aquichan, 12(3). https://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/2013

 

Vidal-Conti, J., Muntaner-Mas, A., y Palou-Sampol, P. (2018). Diferencias de estrés y afrontamiento del mismo según el género y cómo afecta al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Contextos Educativos. Revista de Educación, 22, 181-195. https://doi.org/10.18172/con.3369

 

Vijil-Mejía, M. E., Valeriano-Lanza, M. R., y Espinoza-Espinal, B. (2018). Estilo de vida en estudiantes de medicina en internado rotatorio rotatorio del Hospital Mario Catarino Rivas. Revista Científica de la Escuela Universitaria de las Ciencias de la Salud, 5(2), 16-24. http://www.bvs.hn/RCEUCS/pdf/RCEUCS5-2-2018-4.pdf

 

World Health Organization. (2022). Non communicable diseaseshttps://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/noncommunicable-diseases

Published

2022-12-31

Versions

How to Cite

Juliao-Esparragoza, D., Martínez-Díaz, D., & Llinás-Montes, J. R. (2022). Healthy lifestyle in business administration students in the framework of covid 19. I+D Revista De Investigaciones, 18(1), 45–60. https://doi.org/10.33304/revinv.v18n1-2023003

Issue

Section

Artículos científicos

Most read articles by the same author(s)