This is an outdated version published on 2023-01-01. Read the most recent version.

Didactic Proposal in Natural Sciences Mediated by ICT to Strengthen Environmental Attitudes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v18n1-2023008

Keywords:

competition, environment, natural science, strategy, ICT

Abstract

The research proposed a didactic proposal measured by ICT that responds to the need to verify the effectiveness of strategies adopted by classroom teachers during the Pandemic and the acquisition of environmental habits and attitudes of schoolchildren at the IE San Lorenzo de Castilla La Nueva, Meta. As a general objective, the components of a didactic proposal were determined to strengthen environmental attitudes in sixth grade students. Through the qualitative methodology, data was collected from three instruments: questionnaire and interview applied to the sample and a third instrument: Checklist applied to the PRAE. As a result of the investigation, two environmental themes were identified: Ecology, Biodiversity and Sustainable Development and the Google Site "Huellas Verdes SL" was proposed as an ICT tool to support pedagogical praxis in the acquisition of environmental skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Betancourt, C., Peña Torres, P. y Gómez Cano, C. (2017). La lúdica como estrategia para la educación y cultura ambiental en el contexto universitario. Revista UNIMAR, 35(2). https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1540

Gómez Cano, C., Sánchez Castillo, V., Coronado-Sarria, C. y Valenzuela Molina, W. (2017). Imaginarios ambientales y de educación ambiental de los estudiantes y docentes de la Institución Educativa Agrotécnico Mixto, municipio de Belén de los Andaquíes (Caquetá). Educación y Humanismo, 19(32), 126-144. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2537

Carrion, C., Soler, M., y Aymerich, M. (2015). Análisis de la validez de contenido de un cuestionario de evaluación del aprendizaje basado en problemas: un enfoque cualitativo. Formación universitaria, 8(1), 13-22. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062015000100003

Chavarro González, M. y Gallego Correa, E. (2021). La educación ambiental: un desafío para el fortalecimiento del proyecto de vida [Artículo de investigación Universidad Católica de Pereira]. http://hdl.handle.net/10785/7338

Celis Unigarro, M. C. (2016). Diseño de un proyecto educativo para la generación de conciencia ambiental en una institución educativa de la ciudad de Cali [Trabajo de Grado, Universidad ICESI]. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/81297/1/T00559.pdf.

Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A., y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Dykinson.

Hayk, P. y Carrión León, K. (2021). Barreras para la educación ambiental en la educación secundaria. Revista Conrado, 17(S1), 153-158. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1761

Pachay-López, J. y Rodríguez-Gámez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del conocimiento, 6(1), 130-155.. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2129/html

Eslava-Zapata, R., Zambrano-Vivas, M., Chacón-Guerrero, E., González-Júnior, H., y Martínez-Nieto, A. (2018). Estrategias didácticas para la promoción de valores ambientales en la educación primaria. AiBi, 6(1), 62-69 65. doi: https://doi.org/10.15649/2346030X.476

Fernández Torres, M., Chamizo Sánchez, R. y Sánchez Villarrubia, R. (2021). Universidad y pandemia: la comunicación en la educación a distancia. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación (52), 156-174. doi: https://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.10

Gomez-Gonzalez, J.-A., y Tobón Tobón, S. (2018). Diseño y validación de un instrumento para evaluar el impacto de los proyectos formativos en educación básica en México. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1-19. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/05/instrumento-evaluar-proyectos.html

Gutiérrez Castillo, J., Cabero Almenara, J. y Estrada Vidal, L. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 1-27. http://hdl.handle.net/11441/54725

Isaac-Márquez, R., Salavarría García, O., Eastmond Spencer, A., Ayala Arcipreste, M., Arteaga Aguilar, M., Isaac-Márquez, A., Sandoval Valladares, J. y Manzanero Acevedo, L. (2011). Cultura ambiental en estudiantes de bachillerato. Estudio de caso de la educación ambiental en el nivel medio superior de Campeche. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(2), 83-98. http://redie.uabc.mx/vol13no2/contenido-isaacmarquezetal.html  

Ministerio de Educación Nacional. (AGOSTO-SEPTIEMBRE de 2005). Educar para el desarrollo sostenible. Altablero, 1. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-90893.html

Ortiz Franco, J. V., y Páez Cortés, W. J. (2021). La docencia, el docente y las TIC en el contexto colombiano de la pandemia. (S. Q. Óscar Macías, Ed.), Docentes de Iberoamérica frente a la pandemia. Desafíos y respuestas, (pp. 65-76). http://formacionib.org/desafios.pdf#page=67

Rey Sánchez, D. M. (2020). Las TIC en Colombia y su implementación en la educación en tiempos de pandemia [Ensayo. Universidad Militar Nueva Granada]. http://hdl.handle.net/10654/36659

Flórez Ríos, A., Svetlichich, M., y Díaz Durán, M. (2020). Desafíos intra-covid en américa latina para la continuidad de la educación virtual. Revista Facultad de Ciencias Contables Económicas y Administrativas-FACCEA, 10(2), 127-143. https://editorial.uniamazonia.edu.co/index.php/faccea/article/view/412

Silva Gutiérrez, M. A. (2018). Evaluación de resultados del proyecto ambiental escolar en la I.E. el Principito del municipio de Zipaquirá. [Trabajo de Grado. Universidad Externado de Colombia]. https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1322

Usuga Maya, Y., y Cortés Restrepo, J. (2020). La educación de calidad y las estrategias pedagógico-didácticas aplicables al fenómeno de confinamiento por el covid-19 en la educación rural colombiana. 2020. [Trabajo de Grado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/38058

Velásquez Aparicio, G. E., Bedoya Pastrana, M. I.,y Cadavid Velásquez, E. D. (11 de diciembre de 2020). Estrategias didácticas y competencias ambientales desde la teoría cognitiva social: un estudio de mapeo sistemático. Revista Boletin REDIPE, 9(12), 101-10. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i12.118

Published

2023-01-01

Versions

How to Cite

Saavedra Villamizar, P. J., Chaparro Velásquez, B. L., & Aleida Alzate, L. (2023). Didactic Proposal in Natural Sciences Mediated by ICT to Strengthen Environmental Attitudes. I+D Revista De Investigaciones, 18(1), 122–139. https://doi.org/10.33304/revinv.v18n1-2023008

Issue

Section

Artículos científicos