Practices, knowledge, territories. Articulations between academia and activism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v19n2-2024009

Keywords:

feminism, collective memory, resistance to oppression, epistemology

Abstract

This paper systematizes the lines of research developed in the research project "Practices, knowledge, territories. Articulations between academia and activisms" with which we proceeded to delimit and reconstruct a field of practical-theoretical thought that we identified as feminisms of the South and critical pedagogies in Our America in the 21st century. From the analysis of philosophical and socio-political discourses and the accompaniment and intervention in concrete practices, we propose to make visible and appreciate articulations and boundaries between academia and activism. The text organizes the processes and contributions in five lines situated and in context: feminist practices and knowledge in the Ayllu; knowledge and practices of feminisms in the Latin American South linked to science, technique and technology; Latin American Cyberfeminist Knowledge and Practices; knowledge and self-managed practices aimed at cultural production; critical, alternative, nomadic pedagogical knowledge and practices; political-academic practices linked to the environment and the territory; internship. The work conjectures were practical-theoretical drifts that resulted from research paths, intervention trajectories and team militancy. Sustained in an epistemology of articulation and diffraction, it accounts for different strategies of data collection, testimonies, narratives, experiences, perspectives. Among the results achieved, he points out: the consolidation of a vacant line of work that traces an interdisciplinary field; the inter- and transdisciplinary communityality sustained in a newly formed work team; updating study programs in undergraduate degrees; co-responsiveness as a web woven with those communities and organizations with whom we have experienced a policy of coalitions; Thesaurus for Southern Feminisms

Downloads

Download data is not yet available.

References

Accossatto, R. (2023). Tramas feministas en la lucha por el aborto legal desde una mirada situada (1983-2005). Intersticios de la política y la cultura. Intervenciones latinoamericanas, 12(23), 87-96. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/41138

Accossatto, R. y Cacace, A. (2023). Acerca de la precariedad de la ciudadanía sexual: derecho al aborto y a la educación sexual integral en Mendoza y San Luis. En M. Alvarado (ed.), Tejiendo: ¿qué historias contamos cuando investigamos? (pp. 43-70). Qellqasqa.

Alvarado, M. (ed.). (2020). Feminismos del Sur: recorridos, itinerarios, junturas. Prometeo.

Alvarado, M. (2021). Teología feminista latinoamericana entre el exilio de la filosofía y la filosofía del exilio. En A. Arpini (comp.), Materiales para una historia de las ideas mendocinas (pp. 485-414). Quellqasqa. http://qellqasqa.com/omp/index.php/qellqasqa/catalog/book/ISBN%20978-987-4026-61-3

Alvarado, M. (2022). Feminismos del sur: prácticas de resistencia de los feminismos comunitarios e indígenas. Revista Redes: Revista de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología, 28(55). https://revistaredes.unq.edu.ar/index.php/redes/issue/view/58

Alvarado, M. y Fischetti, N. B. (2023). Yo veo, yo siento: Iimaginar/tejer/(re)cordar. En M. Alvarado (comp.), Tejiendo: ¿qué historias contamos cuando investigamos? (pp. 153-169). Qellqasqa. https://qellqasqa.com/omp/index.php/qellqasqa/catalog/book/ISBN%20978-987-4026-84-2

Bravo, N. (2021). Fanzines en Mendoza: algunos antecedentes y panorama actual de un circuito dinámico. En N. Bravo y L. Fernández (eds.), Resistencias gráficas: autoedición en Mendoza.

Bravo, N. (2022). Fanzines y autogestión como estrategia y sentido. Un estudio en la provincia de Mendoza (2015-2020). RevCom, (13), e068. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revcom/article/view/7335

Fischetti, N. (2022a). Filosofía feminista de la técnica. En D. Parente, A. Berti y C. Celis (coords.), Glosario de filosofía de la técnica (pp. 223-228). La Cebra.

Fischetti, N. B. (2022b). Relacionalidades humano-artifactuales. Lecturas de otra filosofía de la técnica. Antropoficciones, 21, 1-13. https://culturemachine.net/wp-content/uploads/2022/09/5-21.-Natalia-Fischetti.pdf

Kevorkian, C. (2023). Anarchivos feministas. Itinerarios desde el Fondo Institucional Alieda Verhoeven. Difracciones, articulaciones y coaliciones entre academia y activismos. Revista Intersticios de la política y la cultura, 12(23), 125-147.

Martínez Espínola, M. V. (2023a). Feminismos, epistemologías del Sur y cosmovisiones indígenas. Tramando puentes para el buen con-vivir. Intersticios de la política y la cultura. Intervenciones Latinoamericanas, 12(23), 187-214. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/41002

Martínez Espínola, M. V. (2023b). Feminismos comunitarios y cosmovisiones indígenas. Una aproximación teórico-epistemológica. Otros Logos. Revista de Estudios Críticos, 14, 85-110. https://www.ceapedi.com.ar/otroslogos/Revistas/0014/06_Espinola_Martinez.pdf

Martínez Espínola, M. V. y Alvarado, M. (2022). Entre coaliciones, articulaciones y difracciones. Hacia una pedagogía feminista. Ánfora, 29(52), 16-42. https://doi.org/10.30854/anf.v29.n52.2022.825

Martínez Espínola, M. V. y Alvarado, M. (2023). Feminismos y resistencias en el sur. Debates comunitarios e indígenas en América Latina. Serie Manifiesta. Colección a Contrapelo. EDIUNC.

Molina Galarza, M. (2023a). Perspectivas conceptuales y estrategias de enseñanza del pasado reciente en Mendoza, desde un enfoque de derechos humanos. Intersticios de la Política y la Cultura, 12(23), 97-123. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/41165

Molina Galarza, M. (2023b). De la pedagogía de la crueldad a una pedagogía crítica, feminista y decolonial. Repensar el lazo social a partir de Rita Segato. Praxis Educativa, 27(2), 1-17. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270211

Molina Galarza, M. y Farina, P. (2023). Módulo 1. Pedagogía de la memoria. En N. Gutiérrez (ed.), Espacio para la memoria y los derechos humanos de Mendoza. Enseñar el pasado reciente (pp. 5-19).

Monfrinotti Lescura, V. I. (2023). Narrativas para futuros urgentes. Claves feministas y relacionalidad frente al escenario del Antropoceno-Capitaloceno. Revista Nuevo Itinerario, 19(1), 92-106. https://doi.org/10.30972/nvt.1916713

Monfrinotti Lescura, V. I. y Fischetti, N. B. (2023). Tramando relacionalidades con cuidado. Una escritura germinal. En M. Alvarado (comp.), Tejiendo: ¿qué historias contamos cuando investigamos? (pp. 35-41). Qellqasqa. https://qellqasqa.com/omp/index.php/qellqasqa/catalog/book/ISBN%20978-987-4026-84-2

Olaiz, M. A. (2022a). Guía para docentes. En F. Cimmino, R. Mercer y D. Rossi (coords.), “Pedagogía de la educación integral de la sexualidad (EIS) en instancias virtuales”. Flacso Argentina. https://www.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2022/07/Guia-de-pedagogia-virtual-de-la-EIS-FLACSO-UNESCO.pdf

Olaiz, M. A. (2022b). Propuesta preliminar de contenidos curriculares de salud y bienestar. Unesco, Honduras (en proceso).

Olaiz, M. A. (2023). Entre guiones conjeturales y pedagogías cuir. En M. Alvarado (comp.), Tejiendo: ¿qué historias contamos cuando investigamos? Qellqasqa. https://qellqasqa.com/omp/index.php/qellqasqa/catalog/book/ISBN%20978-987-4026-84-2

Rosales, C. (2023). Politización de las juventudes rurales en el activismo socioambiental (Mendoza, Argentina). Revista Brasileira de Educação do Campo, (8), 1-28. https://doi.org/nq24

Rosales, C. (2024). Memorias de lucha y resistencia por el territorio ancestral en clave generacional. Colección Las juventudes argentinas hoy. Tendencias, perspectivas, debates. CABA, Grupo editor universitario.

Rosales, C., Alvarado, M., Martínez Espínola, M. V. y Guerra, M. (2023). Saberes y tecnologías ancestrales andinas. Prácticas de resistencias en el Ayllu de Guaymallén. Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, 7(2), 43-61. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/cuadernos/article/view/7364

Stacchiola, O. y Seca, M. V. (2023). Por la defensa de la libertad. Participación juvenil en torno a las ideas liberales/libertarias en Mendoza (Argentina). Revista Última Década, 31(60), 71-110. https://doi.org/10.5354/0718-2236.2023.70699

Published

2024-07-01

How to Cite

Olaiz, A. ., Kevorkian, C. ., & Alvarado, M. . (2024). Practices, knowledge, territories. Articulations between academia and activism. I+D Revista De Investigaciones, 19(2), 102–111. https://doi.org/10.33304/revinv.v19n2-2024009

Issue

Section

Artículos científicos