Intrinsic and Extrinsic Motivational Factors of the Women's Football Team "Super Team"

Authors

Keywords:

Physical education, Sport, Psychology, Attitudes

Abstract

Introduction: This study analyzes the intrinsic and extrinsic motivational factors in female soccer players from the "Super Team" in Medellín. It draws on Self-Determination Theory and cognitive-behavioral psychology to understand how motivation influences athletic performance. Methodology: A quantitative, descriptive, cross-sectional design was employed. The sample included 18 players selected through convenience sampling. The Sport Motivation Scale was administered to assess intrinsic, extrinsic, and amotivational motivation. Data analysis was conducted using descriptive statistics in Python. Results: Findings indicate that intrinsic motivation prevails over extrinsic motivation. Players find satisfaction in learning and personal growth, with low levels of amotivation. Conclusion: The study confirms the importance of intrinsic motivation in women's soccer. However, extrinsic factors may also influence athletic development. Further research is recommended to compare results across different populations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, J., González, D., y Aguilar, A. (2016). Un modelo estructural de motivación intrínseca. Acta de Investigación Psicológica - Psychological Research Records, 6(3), 2552-2557. https://www.redalyc.org/pdf/3589/358950159010.pdf

Albán, G., Verdesoto, A. y Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Saberes del Conocimiento, 4(3), 163-173. https://recimundo.com/index.php/es/article/view/860

Biscué Viáfara, C. D. . (2022). Ansiedad Estado Competitiva (AEC), motivación y rendimiento deportivo del equipo de fútbol femenino de la Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium, en Cali, Colombia. SATHIRI, 17(1), 375-394. https://doi.org/10.32645/13906925.1119

Brohm, J. (1982). Sociología Política del Deporte. Fondo de cultura económica.

Castillo, B. y Duda, I. (2007). Propiedades psicométricas de la escala de motivación deportiva en deportistas españoles. Revista Mexicana de Psicología, 24(2), 197-207. https://www.redalyc.org/pdf/2430/243020637005.pdf

Cesteros Candelas, J. (2024). Evolución Histórica En El Fútbol Español. https://hdl.handle.net/10115/35142

Congreso de Colombia. (2006). Ley 1090 de 2006. por la cual se reglamenta el ejercicio de la profesión de Psicología, se dicta el Código Deontológico y Bioético y otras disposiciones.

Cruz, J. V., Rincón, J. M. C., Medina, V. T., Moya, R. M., & Sánchez, R. P. (2024). Impacto de la motivación, percepción y autoconcepto de niñas jugadoras de fútbol en contextos multiculturales: un estudio en Melilla. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (60), 632-642. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9731312

Dosil, J. (2007). El psicólogo del deporte. Editorial Síntesis.

Dosil, J. (2008). Psicología de la actividad física y del deporte. McGraw-Hill.

Duclos Bastías, D. M., Parra-Camacho, D., Sepúlveda-Flores, A., Orrego-Belmar, E., & Moreno-Morales, A. (2021). Motivación en futbolistas universitarios: comparación entre hombres y mujeres de las selecciones deportivas universitarias de fútbol de la Región de Valparaíso (Chile) (Motivation in university soccer players: comparison between men and women of the univ. Retos, 41, 573–580. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86061

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). México D.F.: McGraw-Hill.

Jiménez-Castuera, R., Moreno-Navarrete, B., Leyton-Román, M, y Claber-Rabaz, F. (2015). Motivación y etapas de cambio para el ejercicio físico en adolescentes [Motivation and stages of change for physical exercise in adolescents]. Revista Latinoamericana de Psicología, 47(3), 196–204. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2014.11.001

Kunz, M. (2007). 265 million playing football. FIFA Magazine, July Issue, 10–15.

Moreno, J. y Martínez, A. (2006). Importancia de la teoría de la autodeterminación en la practicas físico-deportiva: fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2), 40-54. https://revistas.um.es/cpd/article/view/113871/107881

Organización Mundial de la Salud. (2022). Actividad física. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

Patiño, L. (2018). Teorías y métodos conductismo y enfoque cognitivo. Areandina. https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/3530/68%20TEOR%C3%8DAS%20Y%20M%C3%89TODOS%20CONDUCTISMO%20Y%20ENFOQUE%20COGNITIVO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rocha Rossell, I. (2021). Variables que influyen en el rendimiento deportivo en judo. https://oa.upm.es/74480/

Rodríguez Feilberg, N. B., & Vaccari, A. (2023). Políticas educativas y alto rendimiento deportivo. Revista Andina de Educación, 7(1). https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.11

Ryan, R. y Deci, E. (2000). La teoría de la autodeterminación y la facilitación de la motivación intrínseca, el desarrollo Social, y el bienestar. American Psychologist, 55(1), 68-78. http://www.davidtrotzig.com/uploads/articulos/2000_ryandeci_spanishampsych.pdf

Sanmiguel-Rodríguez, A. (2021). Grado de motivación y satisfacción de una plantilla de fútbol de la segunda división española (Degree of motivation and satisfaction of a Spanish second division football team). Retos, 40, 109–116. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.79315

Serrano, R. M., García, A. P., Moya, M. M., & Alfaya, M. E. G. (2022). Motivaciones y obstáculos en la práctica del fútbol femenino en Córdoba. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (46), 301-308. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8547046

Soto Hernández, D. C. (2022). Factores intrínsecos y extrínsecos de la motivación en equipo femenino de fútbol sala del Carmen de Viboral, Antioquia, a partir de la EMD. https://hdl.handle.net/10495/34597

Stover, B., Bruno, F., Uriel, F. y Liporace, M. (2017). Teoría de la Autodeterminación: una revisión teórica. Perspectivas en Psicología, 14(2), 105-115. https://www.redalyc.org/pdf/4835/483555396010.pdf

Vora, K. Y. (2016). Sports Motivation among Sports Players: A Gender Comparison Perspective. Journal of Psychosocial Research, 11(2), 353-360. https://www.proquest.com/docview/1868277059

Published

2025-12-17

How to Cite

Gonzalez Borbón, L. F., & Bedoya Castro, M. (2025). Intrinsic and Extrinsic Motivational Factors of the Women’s Football Team "Super Team". I+D Revista De Investigaciones, 20(2). Retrieved from https://sievi.udi.edu.co/ojs/index.php/ID/article/view/477

Issue

Section

Artículos científicos