Games-Based Learning (GBL), an Alternative for Strengthening Pre-Reading in Transition
DOI:
https://doi.org/10.33304/revinv.v19n2-2024001Keywords:
game, research, learning, teaching, reading, school performanceAbstract
The objective of this research was to strengthen the pre-reading process of transition grade students through a methodological program based on Games-Based Learning (GBL). An action-research study was conducted with a qualitative approach, involving seventeen students. The program, titled “Friends of Letters, Let’s Learn While Playing,” was based on contextual analysis and used initial and final diagnostic tools to assess progress in Basic Learning Rights (BLR). It was complemented with field diaries, and content analysis revealed a positive impact on pre-reading skills, particularly in sequencing, object description, and event recreation. The conclusion is that GBL is effective for enhancing pre-reading processes, provided that appropriate pedagogical adaptations are made. This means not only offering games for fun but also linking them to objectives that promote the holistic development of the student.
Downloads
References
Alfaro de Miranda, A. (2022). Proceso de investigación diagnóstica y elaboración del informe social [Tesis de grado, Universidad de El Salvador]. https://ri.ues.edu.sv/id/eprint/28894/1/14104191.pdf
Almeida, V., Vilas-Boas-Barreto, B. y Alves-Argollo, R. (2020). Comunicación y educación: la potencia dialógica del audiovisual. Episteme Koinonia, 3(5), 122-141. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.682
Bancayán-Ore, C. y Vega-Denegri, P. (2020). La investigación-acción en el contexto educativo. Paideia XXI, 10(1), 233-247. https://doi.org/10.31381/paideia.v10i1.2999
Chacón, P. (2023). Colombia entre los países que menos lee, “nos preocupa la baja capacidad lectora en el país”: Ministerio de Educación. Infobae. https://www.infobae.com/colombia/2023/04/08/colombia-entre-los-paises-que-menos-lee-nos-preocupa-la-baja-capacidad-lectora-en-el-pais-ministerio-de-educacion/
Clavijo, N. y Navia, M. (2014). El juego como un elemento educativo en el campamento. Editorial Kinesis.
Condori-Ojeda, P. (2020). Universo, población y muestra. Curso Taller.
Díaz, A. (2013). Un reencuentro con perspectivas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 3(17), 11-33. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56729527002
Esteves, Z., Garcés, N., Toala, V. y Poveda, E. (2018). La importancia del uso del material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos en la educación inicial. INNOVA Research Journal, 3(6), 168-176. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n6.2018.897
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [Unicef]. (2018). Aprendizaje a través del juego. Reforzar el aprendizaje a través del juego en los programas de educación en la primera infancia. Unicef. https://www.unicef.org/sites/default/files/2019-01/UNICEF-Lego-Foundation-Aprendizaje-a-traves-del-juego.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill.
López, C., Carmona, M. y Verchier, L. (2020). La investigación-acción como metodología para mejorar la práctica docente: tres casos en México. UTE. Revista de Ciències de l’Educació, (2), 38-60. https://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/view/2846/2895
McCain, M. y McCain, W. (2018). Aprendizaje basado en el juego. La alegría de aprender jugando. CEDPI.
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2012). Evaluación diagnóstica. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-246644.html?_noredirect=1
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2016). Derechos básicos de aprendizaje.
Moreno, M. (2019). 5 herramientas para introducir el aprendizaje basado en juegos en clase. Educación 3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/herramientas-aprendizaje-basado-en-juegos/
Muñoz, C., Lira, B., Lizama, A., Valenzuela, J. y Sarlé, P. (2019). Motivación docente por el uso del juego como dispositivo para el aprendizaje. Interdisciplinaria, 36(2), 233-249. https://doi.org/10.16888/interd.2019.36.2.15
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos [OCDE]. (2018). Marco teórico de lectura. PISA 2018. Programme for International Student Assessment.
Pascual-Lacal, M., Madrid, D. y Estrada-Vidal, L. (2018). Factores predominantes en el aprendizaje de la iniciación a la lectura. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(79), 1121-1147. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14059462005
Paukner, F. y Sandoval, R. (2018). Aprendiendo a investigar a través de la investigación-acción. Educación y Educadores, 21(3), 504-519. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.7
Peláez-Sayago, R., García-Herrera, D. G., Ávila-Mediavilla, C. M. y Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Análisis de la prelectura en educación inicial. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonia, 5(1), 692-710. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7610729.pdf
Pérez, M. (2017). Factores y dificultades que intervienen en la adquisición de la lectura y escritura en los niños de primer año básico del Colegio San Andrés de Peñaflor [Trabajo de grado, Universidad Mayor, Chile]. http://repositorio.umayor.cl/xmlui/handle/sibum/4875
Pyle, A. (2018). Enciclopedia sobre el desarrollo de la infancia: aprendizaje basado en el juego. OISE, Margaret y Wallace McKain Family Foundation. University of Toronto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research available to the public free of charge, which fosters a greater exchange of global knowledge. This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License) However, any request by the author to obtain permission for their reproduction will be evaluated.