Strengthening Communicative Competencies Through a Digital School Radio in High School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v19n2-2024004

Keywords:

communication skills, reading comprehension, text production, school radio, ICT

Abstract

Communication is indispensable in human life; however, students exhibit a deficit in the interpretation and creation of texts. Therefore, it was proposed to strengthen communication competencies through a school radio for ninth-grade students in the Municipality of San Juanito – Meta, Colombia. The research employed a mixed-methods approach, specifically descriptive with action research methodology, utilizing a diagnostic test, observation grid, and a survey to investigate communication competencies applied to a sample of 24 students. The results led to the conclusion that the use of a school radio improved students' communication competencies, demonstrating a significant improvement in text comprehension, written production, and students' performance during oratory in radio programs. This underscores the significance of innovative pedagogical tools in enhancing communication competencies and contributing to educational success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarrategui Amado, L. (2019). Radio escolar: estudio evaluativo de una experiencia intergeneracional. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones,” 12(2), 32-49. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6426

Alvarado, M. (2022). Escritura e invención en la escuela. Fondo de Cultura Económica (FCE). https://fce.com.ar/wp-content/uploads/2021/07/Alvarado-Escribir-e-invencion-en-la-escuela.pdf?srsltid=AfmBOooSUurdOiMacQD5kxC41xNjevVwPkZRuRHIGAsbsjrcYvmoQ_JK

Andrade, L. y Utria, L. (2021). Niveles de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Revista Palobra, Palabra Que Obra, 21(1), 80-95. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.21-num.1-2021-3488

Apaza, Y. (2020). El desarrollo de la competencia comunicativa y la radio escolar digital en estudiantes de secundaria de una Institución Educativa Pública de Lima [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/17333

Area, M. y Adell, J. (2021). Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.005

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación (6.ª ed.). Editorial Episteme.

Arias, J. (2020). Técnicas e instrumentos de investigación científica. Enfoques Consulting.

Bonilla Carvajal, Y. L., Méndez Santamaría, L. V., Rubiano Suárez, B. A. Aldana Orozco, Y. y Rodríguez Páez, L. C. (2019). Las prácticas comunicativas en la escuela, dinamizadas por la radio escolar. Escribanía, 16(2), 153-162. http://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/escribania/article/download/3180/4198

Bustacara-Rincón, E. y Urbina-Fernández, A. (2021). Estrategia didáctica con el uso de Quiver para el fortalecimiento de las competencias comunicativas en estudiantes de grado tercero [Tesis de maestría, Universidad de Santander (UDES)]. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/b0fe6599-e55f-4e8a-9194-acb90910b962

Carias, F., Hernando, H. y Marín, I. (2021a). La radio educativa como herramienta de alfabetización mediática en contextos de interculturalidad. Revista de Comunicación, 20(2), 93-112. https://idus.us.es/handle/11441/135296

Carias, F., Hernando, H. y Marín, I. (2021b). Uso educativo de la radio en tiempos de pandemia en escuelas rurales chilenas. Revista Latinoamericana de Comunicación, 146, 59-76. https://doi.org/10.16921/chasqui.v1i146.4381

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (2003). Enseñar lengua. Editorial Graó.

Castañeda, L. y Adell, J. (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Educación XX1, 17(2), 388-389.

Cervantes, R., Pérez, J. y Alanís, M. (2017). Niveles de comprensión lectora: Sistema CONALEP: caso específico del plantel Nº 172, de Ciudad Victoria, Tamaulipas, en alumnos del quinto semestre. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XXVII(2), 73-114. https://www.redalyc.org/pdf/654/65456039005.pdf

Eusko Jaurlaritza. (2017). Evaluación de la expresión escrita. Criterios de corrección. https://isei-ivei.euskadi.eus/documents/d/guest/ed17_dbh2_ing_ee_ikas_cas?imagePreview=1

Franco, V. (2022). “Tú también puedes ser un booktuber”: desarrollo de la competencia comunicativa oral e invitación a la lectura a través de las TIC [Trabajo de grado, Universidad San Jorge, España].

Gutiérrez, Y., Arenas, A. y Rodríguez, N. (2021). El periódico escolar digital como un mecanismo para desarrollar la competencia comunicativa con estudiantes de octavo de secundaria del Colegio San José de Guanentá y de quinto de primaria del Colegio Nuestra Señora de los Dolores [Tesis de maestría, Universidad de Cartagena]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/de4046aa-e83d-435e-8466-b845dcff07e3

Haro, E. (2022). Los elementos paralingüísticos en la elaboración de discursos, con los estudiantes de Primero BGU de la Unidad Educativa “González Suárez” de la ciudad de Ambato [Tesis de maestría, Universidad Técnica de Ambato (Ecuador)]. https://repositorio.uta.edu.ec/server/api/core/bitstreams/2e7db788-b373-4546-968b-0abfe9e6ed3e/content

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw Hill Education. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Herrera, Y. y Moré, R. (2019). Fortalecimiento de las competencias comunicativas a través del videoclip como estrategia didáctica en estudiantes de 5.° [Tesis de maestría, Universidad de la Costa (CUC)]. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5931

Holguín Martínez, M. y Salcedo Camargo, J. (2019). La radio, una estrategia para la competencia comunicativa oral. Educación y Ciencia, 23, 37-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7982120

Hurtado, Y. (2021). La radio y el desarrollo de habilidades comunicativas en escolares del nivel primario [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Centro del Perú]. https://repositorio.uncp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12894/7246/T010_46422139_M.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Leiva Bazán, Z., Cárdenas Saavedra, A., Durán Llaro, K. y Ortega Cabrejos, M. (2022). Medio de comunicación radial y competencias comunicativas en estudiantes del Perú. Revista de Ciencias Sociales, 28(Extra 5), 390-401. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38170

Lozano, K. (2022). El periodismo ciudadano y la radio escolar como estrategia de fortalecimiento de las competencias comunicativas en los estudiantes de grado 9° del colegio Saulo de Tarso en Soacha [Trabajo de grado, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://core.ac.uk/download/548472299.pdf

Maina, M. y Papalini, V. (2021). Lecturas(s): hacia una revisión del concepto. Álabe, (23), 1-22. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe2021.23.5

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Lineamientos curriculares de lengua castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-89869_archivo_pdf8.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2015). Estándares básicos de competencias de lenguaje.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2022). Icfes presentó a la comunidad educativa el Informe de los Resultados agregado Saber 11 en 2021. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Noticias/409545:Icfes-presento-a-la-comunidad-educativa-el-Informe-de-los-Resultados-agregado-Saber-11-en-2021

Miranda, L. (2015). Estrategias pedagógicas mediadas con las TIC-TAC, como facilitadoras del aprendizaje significativo y autónomo. Revista Palobra, Palabra Que Obra, 15(15), 214-241. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.15-num.15-2015-844

Núñez, V., Aceituno-Aceituno, P., Lanza Escobedo, D. y Sánchez Fernández, A. (2022). La radio escolar como recurso para el desarrollo de la competencia mediática. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 179-190. https://doi.org/10.5209/esmp.77511

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2020). Nuevas publicaciones cubanas para enfrentar efectos de la COVID-19 sobre la educación. https://www.unesco.org/es/articles/nuevas-publicaciones-cubanas-para-enfrentar-efectos-de-la-covid-19-sobre-la-educacion

Ortiz, L. y Espinosa, R. (2021). Secuencia didáctica apoyada en radionarrativas y TIC: una estrategia para el fortalecimiento de la competencia comunicativa oral en los estudiantes del grado sexto de la I. E. José María Carbonell de San Antonio Tolima [Tesis de maestría, Universidad de Cartagena]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/server/api/core/bitstreams/27f42a13-2049-4263-ad57-55f3ff81f88a/content

Ortiz, A. y Noriega, E. (2021). Presentar un blog como recurso educativo digital en los estudiantes de grado novenos dos de la Institución Educativa Técnica Catumare de la ciudad de Villavicencio/Meta [Tesis de maestría, Universidad de Cartagena]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/850bc149-c025-464f-8f90-9cd9b5c6d680

Otero-Ortega, A. (2018). Enfoques de investigación. https://www.researchgate.net/publication/326905435

Palacios, F., Gómez, M. y Espejo, R. (2021). Coherencia, concordancia y cohesión en la enseñanza de la escritura. DIGILEC: Revista Internacional de Lenguas y Culturas, 7, 105-115. https://doi.org/10.17979/digilec.2020.7.0.7189

Pérez-Femenía, E. e Iglesias-García, M. (2020). La radio escolar como mediadora en el aprendizaje del uso del móvil en la adolescencia. Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 25(48), 329-345. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7444643

Universia. (2019). ¿Qué es una Red Personal de Aprendizaje? https://www.universia.net/ar/actualidad/vida-universitaria/que-red-personal-aprendizaje-1162703.html

Valdez-Esquivel, W. y Pérez-Azahuanche, M. (2021). Las competencias comunicativas como factor fundamental para el desarrollo social. Polo del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 6(3), 433-456. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926918

Published

2024-07-01

How to Cite

Segura Castro, G., & Longart , E. (2024). Strengthening Communicative Competencies Through a Digital School Radio in High School Students. I+D Revista De Investigaciones, 19(2), 33–48. https://doi.org/10.33304/revinv.v19n2-2024004

Issue

Section

Artículos científicos