Procrastination and related factors for analysis in higher education.

Authors

  • Carlos Alberto Gómez Cano Universidad de la Amazonia, Caquetá, Florencia, Colombia.
  • Natalia Fernanda Ortiz Palomá Universidad de la Amazonia, Caquetá, Florencia, Colombia.
  • Lina María Perdomo Rojas Universidad de la Amazonia, Caquetá, Florencia, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v07n1-2016004

Keywords:

Procrastination, Irregular permanence, Retention, Desertion

Abstract

Procrastination or irregular permanence, is one of the problems affecting undergraduates, universities, and community, because if a student remains in his career over estimated time incur greater individual and institutional efforts. In this regard, in order to determine the factors that obeys the irregular stay a descriptive, qualitative research was conducted by the documentary analysis of the research background related to procrastination, therefore, they were identified as investigated nationally and international, factors to consider in higher education, in order to devise strategies to counteract this problem that affects the culmination of college.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alberto Gómez Cano, Universidad de la Amazonia, Caquetá, Florencia, Colombia.

Contador Público, Administrador Público, Esp. en Pedagogía y en Gestión Pública, Est. Maestría en Ciencias de la Educación. Docente del Programa de Contaduría Pública de la Universidad de la Amazonia. Grupo de Estudio de Futuro en el Mundo Amazónico (GEMA).

Natalia Fernanda Ortiz Palomá, Universidad de la Amazonia, Caquetá, Florencia, Colombia.

Estudiante de pregrado de Administración de empresas, Facultad de Ciencias Contables, Económicas y Administrativas, Universidad de la Amazonia, de la ciudad de Florencia, Caquetá (Colombia).

Lina María Perdomo Rojas, Universidad de la Amazonia, Caquetá, Florencia, Colombia.

Estudiante de pregrado de Administración de empresas, Facultad de Ciencias Contables, Económicas y Administrativas, Universidad de la Amazonia de la ciudad de Florencia, Caquetá (Colombia).

References

Arreola-Caro, M. (2012). “Evaluación holística del modelo pedagógico del Centro Universitario de los Valles de la Universidad de Guadalajara” (tesis doctoral). Recuperada en: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/1436

Barragán, S., Bogoya, D. & Rodríguez, R. (2010) Hacia la retención estudiantil en la Universidad Jorge Tadeo Lozano. Universidad Jorge Tadeo Lozano. Disponible en: h t t p : / / w w w . u t a d e o . e d u . c o / e s / n u e s t r a -p r o d u c c i o n / d e p a r t a m e n t o - d e - c i e n c i a s -basicas/5121/hacia-la-retencion-estudiantil-en-la

Buentello-Martínez, C.P., Valenzuela-Salazar, N.L. & Juárez-Ibarra, D.P. (2014). Deserción escolar, factores que determinan el abandono de la carrera profesional estrategias y condiciones para el desarrollo del e st u d i a n t e .Te sis d o c t o r a l. Re c u p e r a d o e n : http://www.fca.uach.mx/apcam/2014/04/04/Ponencia%2069-UACoah-Piedras%20Negras.pdf

Caballero, J., Giacometty, L., Solano, l., Gutierrez, J. &Yusán, Y, (2012) Hacia La Construcción Colectiva De Un Marco Conceptual Para Analizar, Predecir, Evaluar Y Atender El Abandono Estudiantil En La Educación Superior (Guía, 2012). Universidad de Antioquia y Consejo Académico de la Universidad Santander.

Calvo, F. (2014) Universidad Nacional: Cambiar De Carrera O Programa Académico En Pregrado Y Postgrado. Universidad Nacional de Colombia. Castañeda, R. (2013). Factores Asociados A La Deserción De Estudiantes Universitarios. (ICED – Tesis doctoral). Universidad de San Martin de Porres en LimaPerú.

Carbajal, S., (2012). La permanencia del estudiante durante el año de ingreso a la Universidad de la República. Una construcción colectiva. Inter Cambios,1(1),1-15. Recuperado de: http://intercambios.cse.edu.uy.

Carrión, D., Sanmartín, S., & Fernández, M.S. (2012). “Facilitadores y obstáculos en las trayectorias de los estudiantes en la universidad nacional de general sarmiento” (tesis doctoral). Recuperado en: http://iice.institutos.filo.uba.ar/sites/iice.institutos.filo.uba.ar/files/10-Niveles%20educativos_00000000.pdf

Cuchacovich, I.A, (2011). “Retención y movilidad universitaria: Evaluación de Impacto de una Política” (tesis doctoral). Recuperada en: http://economia.uc.cl/wpcontent/uploads/2015/07/tesis_icuchacovich.pdf

De-Vries, W., León-Arenas, P., Romero-Muñoz, J.F & Hernández-Saldaña, I. (2010). “¿Desertores o decepcionados? Distintas causas para abandonar los estudios universitarios”. Revista de la Educación Superior, 4 0 ( 1 6 0 ) 1 - 1 6 . R e c u p e r a d o e n : http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602011000400002&script=sci_arttext

Donoso, S., Donoso, G. & Arias, O. (2010). “Iniciativas de retención de estudiantes en educación superior”. Instituto de Educación y Desarrollo Educacional, 33(1)5-4 9. Recuperado en: http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1319073270_04.pdf

Dupéré, V., Leventhal, T., Dion, E., Crosnoe, R., Archambault, I., &Janosz, M. (Diciembre 2015). Stressors and Turning Points in High School and Dropout A Stress Process, Life Course Framework. Review of Educational R e s e a r c h , 8 5 ( 4 ) , 5 9 1 - 6 2 9 . D o i : 10.3102/0034654314559845.

Escanés, G., Herrero, V., Merlino, A, & Ayllon, S. (2013). “Aplicación de un modelo de duración en programas de prevención de deserción universitaria”. Departamento de Investigación. Revista Electrónica de Investigación, 15(3)38-52. Recuperado en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4638899

Freeman, J., &Simonsen, B. (Junio 2015). Examining the Impact of Policy and Practice Interventions on High School Dropout and School Completion Rates A Systematic Review of the Literature. Review of Educational Research, 85(2), 205-248. Doi: 10.3102/0034654314554431.

Frelin, A. (Diciembre 2015). Relational underpinnings and professionality – a case study of a teacher's practices involving students with experiences of school failure. SchoolPsychology International,36(6) 589-604. Doi: 10.1177/0143034315607412.

Garcia, M. (2010). Diseño y validación de un modelo de evaluación por competencias en la universidad. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona en la ciudad de Balleterra, España. Recuperado en: http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5065/mjgsp1de1.pdf;jsessionid=69B7D8233FB7DE5CC80E8731DE2C 2B80.tdx1?sequence=1

Published

2016-06-30

How to Cite

Gómez Cano, C. A., Ortiz Palomá, N. F., & Perdomo Rojas, L. M. (2016). Procrastination and related factors for analysis in higher education. I+D Revista De Investigaciones, 7(1), 32–39. https://doi.org/10.33304/revinv.v07n1-2016004

Issue

Section

Articulos-V7

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.