Training in general occupational skills, a challenge for higher education

Authors

  • Javier Francisco Rueda Galvis Universidad de Investigación y Desarrollo
  • Socorro Astrid Portilla Castellanos Universidad de Investigación y Desarrollo

DOI:

https://doi.org/10.33304/revinv.v15n1-2020004

Keywords:

Occupational skills, soft skills, hard skills, unemployment in Colombia

Abstract

For higher level educational institutions, the main premise is centered on the integral training of students from various pedagogical approaches. This implies curricular models based on the development of skills, of which priority is given to professional qualification and interdisciplinarity, ignoring that at present, labor demand strongly requires training in soft skills that allow the future professional to function efficiently and effectively in the actual working sector. For this reason, this document presents an evaluative study under the documentary review scheme, in order to provide an analysis of the academic and organizational environment about the most important characteristics that the labor market demands in terms of soft skills. All of this in an attempt to improve the training strategies in graduates and, thus, offer higher levels of productivity to companies and society in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Francisco Rueda Galvis, Universidad de Investigación y Desarrollo

Ph.D. in Business Administration, member of the PORTER research group, professor-researcher at the University of Research and Development (UDI) (Bucaramanga, Colombia).

Socorro Astrid Portilla Castellanos, Universidad de Investigación y Desarrollo

Ph.D. in Education, member of the FIELDS research group, professor-researcher at the University of Research and Development (UDI) (Bucaramanga, Colombia).

References

Águila, E., Mejía, N., Pérez, F., Rivera, A., & Ramírez, E. (2015). Pobreza y vulnerabilidad en México: caso de jóvenes que no estudian ni trabajan. Revista Estudios Económicos, 30(1), 3–49.

Banco de la República. (2019). Boletín de Indicadores Económicos junio de 2019. Recuperado de http://www.banrep.gov.co/economia/pli/bie.pdf

Bunk, O. P. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y peífeccionamiento profesionales de la RFA. Formación Profesional. Revista Europea, I/1994, 8–14.

Carrera, C., & Marín, R. (2011). Modelo pedagógico para el desarrollo de competencias en educación superior. Revista Electrónica Actualidades Investigativas En Educación, 11(1), 1–32.

Cimanti, B. (2016). Definition, development, assessment of soft skills and their role for the quality of organizations and enterprises. International Journal Quality Research, 10(1), 97–130.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2019). Gran encuesta integrada hogares (GEIH) Mercado laboral. Recuperado de http://bit.ly/2KKFz9b

Departamento Administrativo para la Prosperidad Social. (2019). Componente habilidades para la vida, programa jóvenes en acción – JEA. Bogotá, Colombia.

Dinero. (2016). Las devastadoras consecuencias de la informalidad en Colombia. Dinero. Recuperado de http://bit.ly/2IftFTl

El Tiempo. (2019a). Informalidad de trabajadores no cede y es de 48,2% según DANE. Recuperado de http://bit.ly/2R7Iqdu

El Tiempo. (2019b). La informalidad laboral del país es uno de los problemas más graves que enfronta el país. 06 abril de 2019. Recuperado de. El Tiempo. Recuperado de http://bit.ly/2WDzl26

Evaluar. (2019). Tu proceso de reclutamiento y selección simple, inteligente y moderno. Recuperado de https://www.evaluar.com/

Frade, L. (2009). Desarrollo de competencias en educación: desde preescolar hasta el bachillerato. México, DF: Inteligencia Educativa.

García, J. (2011). Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas En Educación, 11(3), 1–24.

Guerrero, A. (1999). El enfoque de las competencias profesionales: una solución conflictiva a la relación entre formación y empleo. Revista Complutense de Educación, 10(1), 335–360.

Guirao, G. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. Revista de Enfermería, 9(2), 64–75.

Human Age Institute. (2016). Soft skills 4 talent 2016. London, U.K; Manpower.

Levy, I., & Yadin, A. (2013). Soft Skills: An Important Key of Employability. International Journal of E-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 3(5), 145–156.

Mathur, A. (2017). The Role of Soft Skills in Enhancing Employability of Technical Graduates. A Study. International Journal on Emerging Technologies, 8(1), 65–67.

Mertens, L. (1996). Competencia laboral: sistemas, surgimiento y modelos. Montevideo, Uruguay; Cinterfor/OIT.

Mertens, L. (2000). La Gestión por Competencia Laboral en la Empresa y la Formación Profesional. Madrid, España: ediciones OEI.

Ministerio de Educación Nacional. (2005). Articulación de la educación con el mundo productivo. Competencias laborales generales. Guia #21. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional de Colombia.

Mora, J., Caicedo, C., & González, C. (2017). The Duration of Youth Unemployment and the “Ninis” in Cali. Revista de Economía Institucional, 19(33), 167–184.

Morales, R., & Cabrera, J. (2012). Competencias docentes transversales, el método de selección. REDU Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 75–101.

Neri, J. C., & Hernández, C. A. (2019). Los jóvenes universitarios de ingeniería y su percepción sobre las competencias blandas. Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 9(18), 768–791.

Ochoa, D., & Ordóñez, A. (2004). Informalidad en Colombia. Causas, efectos y características de economía del rebusque. Revista Estudios Gerenciales, Universidad ICESI, 20(90), 105–118.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2016). Estudios económicos de la OCDE Colombia. Resumen ejecutivo para Colombia. Publicaciones OCDE.

Peleckis, K., & Peleckiene, V. (2013). Developing negotiation competencies of business management students: structural and content dimensions. Review Business: Theory and Practice, 14(4), 346–357.

Quejada, R., Yánez, M., & Cano, K. (2014). Determinantes de la informalidad laboral, caso Colombia. Revista Investigación & Desarrollo, 22(1), 126–145.

Rojas-Zapata, A. F., & Hernández-Arteaga, I. (2018). Competencias docentes: en los lineamientos institucionales y de programa. I+ D Revista de Investigaciones, 12(2), 27–36. https://doi.org/10.33304/revinv.v12n2-2018003

Rueda, J. F. (2011). La Profesionalización, Elemento Clave del Éxito de la Empresa Familiar. Revista Visión de Futuro, 15(1), 67–84.

Sánchez-Castañeda, A. (2014). Los jóvenes frente al empleo y el desempleo: la necesaria construcción de soluciones multidimensionales y multifactoriales. Revista Latinoamericana de Derecho Social, 18(4), 133–162.

Tejada, F. (2009). Competencias docentes del Profesorado. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado., 13(2), 1–15.

Vera, F. (2016). Infusión de habilidades blandas en el currículo de la educación superior: clave para el desarrollo de capital humano avanzado. Revista Akademeia, 7(1), 53–73.

Published

2019-09-13

How to Cite

Rueda Galvis, J. F., & Portilla Castellanos, S. A. (2019). Training in general occupational skills, a challenge for higher education. I+D Revista De Investigaciones, 15(1), 40–48. https://doi.org/10.33304/revinv.v15n1-2020004

Issue

Section

Artículos Vol. 15(1)